Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot
Kerropa tämä Masi Paunulle, joka oman yhtiönsä lisäksi Linja-autoliiton puheenjohtajana edustaa koko toimialaa. No, onneksi meillä sentään on Matkahuolto, joka kertoo aikatauluhaullaan noin 400 liikennöitsijän aikataulut.
Hei, kritiikki ei tunnu ihan kohtuulliselta, alla perustelua. Kirjoittelusta saa sen käsityksen, että, koska olen Linja.autoliitto ry:n hallituksen puheenjohtaja, Väinö Paunu Oy:n pitäisi julkaista koko maan aikataulut ja, kun niin ei tapahdu, olen yhteistyökyvytön!
Linja-autoliiton hallituksessa ajan ja minun pitää ajaa tasapuolisesti kaikkien bussiyhtiöiden asiaa.
Paunua koskevissa asioissa olen siellä jäävi. Väinö Paunu Oy:llä minun pitää hoitaa Väinö Paunu Oy:n asioita, muutoin en hoida tehtävääni kunnolla. Mutta asioiden hyvä hoitaminen tarkoittaa myös yhteistyötä.
Olen ollut perustamassa ExpressBus -markkinointiyhteenliittymää, jonka
aikatauluissa on tasapuolisesti kaikkien siihen kuuluvien bussiyhtiöiden pikavuorot.
Mukana olevat maksavat tasapuolisesti niin aikataulut kuin muun yhteismarkkinoinnin. Olemme koko ajan aktiivisesti kehittämässä ExpressBussin yhteistä markkinointia niin valtakunnallisesti kuin alueellisesti ja esim. Tampereen tarjouskampanjat ja lehti-ilmoittelut Tampereella, Turussa ja Jyväskylässä hoidetaan meiltä talkoilla. Sama pätee Tampereen seudun, Hämeenlinna/Riihimäki ja Helsingin EB-aikatauluihin, jotka taitetaan meillä, nekin talkoilla yhden toimesta, mutta kaikkien hyväksi.
Tampereen seudun seutulippumarkkinoinnista maksamme yritysten osuudesta leijonan osan.
Olen myös Oy Matkahuolto Ab hallituksessa edistämässä mm. bussialan yhteistä asemaverkkoa ja lippujärjestelmää sekä mm. aikatauluhaun kehittämistä.
Yrityskohtaisessa markkinoinnissa, jonka itse yksin maksamme, toki markkinoimme ensi sijassa omia palveluitamme.
Muiden bussiyhtiöiden vuoroja on kuitenkin esim. pikavuorovihossamme melkoisesti. Osa on sellaisia, jotka muodostavat hyvän yhteyden yhdessä Paunun oman vuoron kanssa. Osa kokonaan toisen bussiyrityksen.
Mutta eivät toisetkaan bussiyhtiöt julkaise kaikkia muiden vuoroja.
Esim. Paunun yövuoroa Tampereelta Ikaalisiin tai Ikaalisista Tampereelle
ei löydy erään Pohjanmaan suunnan yrityksen aikataulusta, saati sellaisia Paunun Helsinki - Tampere vuoroja, joista ei ole jatkoyhteyttä Tampeelta eteenpäin esim. Pohjanmaan suuntaan. Sitä sanotaan kilpailuksi. Yhdessä hoidettua (ja maksettua) markkinointia yhteistyöksi. Bussiala tekee kumpaakin. Kilpailuvirasto ja -lainsäädäntö itse asiassa edellyttää kilpailua. Aiempi vertaus S- ja K-kauppaan oli osuva!
Masi Paunu
PS. Väinö Paunu Oy:n matkustajamäärät eivät ole olleet laskussa kokonaisuutena, eivätkä liioin pikavuoroissa.