Uusi pikaraitiotie linja 15 pitää saada länsiterminaaliin

Liittynyt
11 Elokuu 2024
Viestit
2
Mitä mieltä olette kun hsl rakensi uuden pikaraitiotie Espoon raide jokeri niin pitäisikö sitä tulevaisuudessa laajentaa Helsingin länsiterminaaliin Helsingin rautatieaseman ohitse! Minun mielestäni myös kannattaa miettiä että jos HSL mainostaisi Turun päättäjien suuntaan sitä uutta raide jokeri! Koska olen miettinyt sitä että koskahan turussa alkaa kulkea pikaraitiotie
 
Miksi? Kyllähän Länsiterminaaliin pääsee ihan 7:lla ja 9:llä, ja viikonloppusin 1T:llä ja 8T:llä niin ei sinne mitään pikaratikkaa tarvitse.
 
Mitä mieltä olette kun hsl rakensi uuden pikaraitiotie Espoon raide jokeri niin pitäisikö sitä tulevaisuudessa laajentaa Helsingin länsiterminaaliin Helsingin rautatieaseman ohitse! Minun mielestäni myös kannattaa miettiä että jos HSL mainostaisi Turun päättäjien suuntaan sitä uutta raide jokeri! Koska olen miettinyt sitä että koskahan turussa alkaa kulkea pikaraitiotie
Länsiterminaaliin on jo suunnitteilla pikaraitiolinja 12, Yliskylä-Hakaniemi-Rautatientori-Kamppi-Länsiterminaali. Lisäksi linjan 15 jatkaminen Länsiterminaaliin ei tulisi kannattavaksi.
 
Länsiterminaalin ratikkayhteys on kaikkineen karmea virhe, koska vaunut ovat liian ahtaita ja yhteys jyrkkine mutkineen ja liian monine muun liikenteen huomioon ottamisineen liian häiriöherkkä. Vähintä, mitä voidaan tehdä, olisi nykyisten linjojen ajaminen edes jossain määrin kunnollisen kokoisilla vaunuilla, eli pikaratikoiksi kutsuttavilla härveleillä.
Nyt on myöhäistä surra sitä, että olemassa ollut, kunnostamiskelpoinen raideyhteys purettiin fillaroitsijoiden tieltä. Junayhteys pääaseman ja Länsiterminaalin välillä olisi ollut sellainen, josta ei olisi seurannut "viharatikka-ilmiötä"...
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ketju on kaikin puolin aika omituinen, mutta vastataanpa nyt kuitenkin.
Länsiterminaalin ratikkayhteys on kaikkineen karmea virhe, koska vaunut ovat liian ahtaita ja yhteys jyrkkine mutkineen ja liian monine muun liikenteen huomioon ottamisineen liian häiriöherkkä. Vähintä, mitä voidaan tehdä, olisi nykyisten linjojen ajaminen edes jossain määrin kunnollisen kokoisilla vaunuilla, eli pikaratikoiksi kutsuttavilla härveleillä.
Nyt on myöhäistä surra sitä, että olemassa ollut, kunnostamiskelpoinen raideyhteys purettiin fillaroitsijoiden tieltä. Junayhteys pääaseman ja Länsiterminaalin välillä olisi ollut sellainen, josta ei olisi seurannut "viharatikka-ilmiötä"...

Länsiterminaalin ratikkayhteyttä on tarkoitus parantaa, kun Kruunusiltojen pikaraitiotie jatkuu Hakaniemestä Kaivokadun ja Kampin kautta Jätkäsaareen. Tällöin myös kalusto tulee luonnollisesti osin muuttumaan isompiin vaunuihin, ja infraa on muutenkin tarkoitus parantaa mm. pysäkkien sijainteja ja erottelua kehittämällä. Mitään luotijunaa siitä ei tietenkään silti saa, kantakaupungissa kun ollaan.

Aiheesta voi lukea lisää mm. tältä samalta foorumilta, itse asiassa tästä samasta "Kehittämishankkeet"-osiosta, ketjusta Laajasalon raideyhteys.
 
Länsiterminaalin ratikkayhteys on kaikkineen karmea virhe, koska vaunut ovat liian ahtaita ja yhteys jyrkkine mutkineen ja liian monine muun liikenteen huomioon ottamisineen liian häiriöherkkä. Vähintä, mitä voidaan tehdä, olisi nykyisten linjojen ajaminen edes jossain määrin kunnollisen kokoisilla vaunuilla, eli pikaratikoiksi kutsuttavilla härveleillä.
Nyt on myöhäistä surra sitä, että olemassa ollut, kunnostamiskelpoinen raideyhteys purettiin fillaroitsijoiden tieltä. Junayhteys pääaseman ja Länsiterminaalin välillä olisi ollut sellainen, josta ei olisi seurannut "viharatikka-ilmiötä"...
Junayhteys päärautatieaseman ja Länsiterminaalin välillä olisi ollut erittäin huono idea. Jätkäsaaren ratikat kuljettavat nykyään suurimmaksi osaksi Jätkäsaaren asukkaita. Heitä kaikkia olisi aika vaikea saada kävelymatkan päähän edes kahdesta juna-asemasta. Paikalliselle liikenteelle olisi siis edelleen tarvetta, mikä olennaisesti laskisi raskaan raideliikenteen matkustajamääriä. Toisessa päässä pitäisi pohtia, mihin Jätkäsaaren junan asema sijoitettaisiin. Yhteys metrolle onnistuisi, jos asema olisi keskellä Elielinaukiota ja Sanomataloa. Yhteys Ilmalaan toimisi helpoiten, jos asema olisi Oodin kohdalla (suunnilleen kuten vanha rata kulki). Nykyisen Töölönlahdenkatu 3:n kohdalla asemalta olisi hyvät vaihtoyhteydet Rantaradan juniin, mutta Sanomatalon kohdalle tulisi aika jyrkät kaarresäteet. Ja kaikissa vaihtoehdoissa junarata halkoisi nykyisin yhteinäistä aluetta asemanseudun ja Töölönlahden välillä. En itse ainakaan halua tuon osalta paluuta 90-luvulle.

(Pika)ratikan rakentaminen aikoinaan Jätkäsaaresta esimerkiksi Arkadiankadulle satamarataa hyödyntäen olisi voinut sujuvoittaa Jätkäsaaren yhteyksiä, mutta ratikoiden mitoitus tulisi silti vastaan erityisesti leveyssuunnassa vaunujen siirtyessä kadulle. Nopeamman infran rakentaminen Jätkäsaaren alueella ei myöskään liity ollenkaan satamaradan käyttöön. Katuratikoillekin voi rakentaa nopeata infraa kuten esimerkiksi Münchenissa Schwabingin kaupunginosan uudemmilla alueilla.
 
Itse Jätkäsaaressa asuvana, minun mielestä tämä raitioverkko on täydellinen kaaos, myöhästymisiä tosi usein, vaunuihin ei näin asukkaana yleensä pääse kyytiin (jos laiva on tullut satamaan). Sitten 1T:llä, 7:llä 8T:llä ja 9:llä on myöhästymiset taattuja viikonloppuisin, otetaan nyt esimerkiksi se, että vaunu A saapuu Länsiterminaaliin kello 12:00 linjalla 7, vaunu A:n lähtöaika on kello 12:07 linjalla 9. Vaunu B:n olisi pitänyt saapua Länsiterminaaliin kello 11:57 linjalla 1T, mutta se saapui myöhästymisen takia vasta 12:02. Vaunu B:n lähtö olisi kello 12:04 linjalla 8T, mutta vaunu ei pysty lähtemään kun vasta 12:07, koska silloin on vaunu A:n lähtöaika. Kyllä tämä on mahdollista ehkäistä käyttämällä lähellä olevaa sivuraidetta, mutta en ole nähnyt että näin tehtäisiin säännöllisesti, se sitten johtaa siihen että monet Länsiterminaalin raitiovaunut viikonloppuisin ovat myöhässä. Toivottavasti ymmärsitte pointtini.
 
Voi olla, etten edellisessä viestissäni tarpeeksi selvästi tuonut asian ydintä esiin. Jätkäsaaren asukkaiden pääasialliseksi liikennevälineeksi raitiovaunu varmaan voisi sopiakin, mutta se edellyttäisi sitä, että se EI olisi laivamatkustajien ensisijainen kulkuväline. Asemalta terminaalille kulkeva juna pitäisi huolen siitä, ettei raitiovaunuihin menisi muita asiakkaita kuin korkeintaan niitä, jotka asuvat niiden reittien varrella tai olvat menossa Ruoholahdesta metroon.
Baanan sijaan rautatienä pysyneellä osuudella kulkeva juna voisi olla jopa käyttäjilleen ilmainen, tai sen lippu voisi aina sisältyä laivalipun hintaan.

Mutta tämähän nyt ei tule toteutumaan, vaan jää happamaksi kommentiksi sarjaan, jossa pohditaan sitä, miten tehdyt virheet ehkä olisi voitu välttää...
 
Ymmärrän kyllä argumentin tuon puolesta. Sataman yhteydet ovat tällä hetkellä aika huonot. Tuollaisen radan aiheuttamat haitat maankäytölle (Helsingin ydinkeskustassa vielä) ovat kuitenkin sen verran suuret, että kääntöpuolella pitää olla aika paljon positiivista. Laivamatkustajille suunnattu Jätkäsaaren juna kulkisi melko tyhjänä puolet päivästä, eikä vaaditun kapasiteetin tarjoamisessa olisi mielestäni ollut mitään vaikeuksia hyvin toteutetulla kevyemmällä ratkaisulla, joka olisi samalla palvellut Jätkäsaaren asukkaita terminaalin hiljaisina aikoina. Hyödyt eivät siis ylitä merkittäviä haittoja.
 
Ymmärrän kyllä argumentin tuon puolesta. Sataman yhteydet ovat tällä hetkellä aika huonot. Tuollaisen radan aiheuttamat haitat maankäytölle (Helsingin ydinkeskustassa vielä) ovat kuitenkin sen verran suuret, että kääntöpuolella pitää olla aika paljon positiivista. Laivamatkustajille suunnattu Jätkäsaaren juna kulkisi melko tyhjänä puolet päivästä, eikä vaaditun kapasiteetin tarjoamisessa olisi mielestäni ollut mitään vaikeuksia hyvin toteutetulla kevyemmällä ratkaisulla, joka olisi samalla palvellut Jätkäsaaren asukkaita terminaalin hiljaisina aikoina. Hyödyt eivät siis ylitä merkittäviä haittoja.
Entä jos tuosta ratikasta tehdään 5:sen kaltanen ratikkalinja.
 
Satamaratikka olisi perusteltu vain siinä tapauksessa, että se saisi ajaa omaa rataansa. Jos satamaratikka vain ohittaisi ainakin Ruoholahden villojen, Länsilinkin ja Huutokonttorin pysäkit, se käytännössä ei parantaisi onnetonta nykytilannetta juuri mitenkään, koska se kuitenkaan ei pystyisi ohittamaan samalla radalla olevia etanaratikoita.
Ideana terminaalit yhdistävä ratikka (Länsiterminaali-Kamppi-Steissi-Mikonkatu-Skattan terminaali) ei ole ollenkaan huono, mutta käytännössä se olisi HSL:n nykyisellä ideologialla aika hankala toteutettava. Molemmat satamat (kuin myös Olympiaterminaali) ovat aika kauheita liikennesumppuja, eivätkä valitettavasti näillä visioilla parane.
 
Ideana terminaalit yhdistävä ratikka (Länsiterminaali-Kamppi-Steissi-Mikonkatu-Skattan terminaali) ei ole ollenkaan huono, mutta käytännössä se olisi HSL:n nykyisellä ideologialla aika hankala toteutettava.
Ei tässä täydy olla mitään ideologiaa, että näkee tuon idean toteutuskelvottomana vaikkakaan ei teoriassa huonona. Käytännössä nopean ratikkayhteyden voi toteuttaa kolmella tavalla.

1. Nykyistä infraa käyttävä vuoro, jolla ei ole aikataulun mukaisia pysähdyksiä välipysäkeillä. Totesit itsekin aikaisemmassa viestissä, miksi tuo ei käytännössä toimisi.
2. Erillinen ratayhteys ilman välipysähdyksiä, joka on vain terminaaliratikan käytössä. Tämä olisi tiiviissä kaupungissa erittäin huonoa tilankäyttöä, koska reitillä ei olisi mitään liikennettä suurimman osan päivästä.
3. Nopeampi ratayhteys keskustan ja Jätkäsaaren kannaksen välillä, jolla on rajallinen määrä välipysähdyksiä palvellen kuitenkin myös paikallista liikennettä. Jätkäsaaren infra palvelisi ensisijaisesti paikallista liikennettä, mutta terminaalin haara voisi olla hiukan nopeampi (kuten 7:n reitti nykyään Huutokonttorin ja Länsiterminaalin välillä). Näin terminaalin liikenne sujuvoituisi, mutta keskustan infralla olisi käyttöä koko päivän, koska Jätkäsaaren paikallinen liikenne käyttäisi sitä myös. Tämä olisi onnistunut satamaradan kuilun avulla, mutta olisi aika vaikea toteuttaa nykytilanteessa. Yhteys Kamppiin olisi tosin aikoinaan aiheuttanut ja edelleen aiheuttaisi ongelmia.

Pohjimmiltaan matka-aika ei edes ole mikään suuri ongelma. T2–Rautatieasema kestää n. 12 minuuttia, mikä on mielestäni ainakin tyydyttävä matka-aika; 10 minuuttia olisi jo ihan tarpeeksi nopea. Isompi ongelma on sujuvuus, jonka tuo kuilussa kulkeva rata olisi tietysti ratkaissut. Sujuvuuden voisi tietysti myös ratkaista poistamalla autot nykyiseltä reitiltä, jolloin kapasiteettikin kasvaisi merkittävästi. Kun vuoroja voidaan ajaa enemmän, ratikat eivät enää olisi täpötäyteen pakattuja ja pysähtymisajat lyhenisivät. Tuollaista on kuitenkin turha toivoa Helsingin tapaisessa autokeskeisessä kaupungissa.
 
Länsiterminaalilla on kyllä jatkuva tarve laivamatkustajien kuskaamiseen, muutamaa harvaa päivän hetkeä ehkä lukuun ottamatta, sillä Tallinkin sukkulat kulkevat kolmen tunnin välein ja Eckerön vuorot sekä Tallinkin kruiserin kulkemiset on sijoitettu näppärästi sinne väliin. Sen sijaan Skattalla on löysiä tunteja päivällä paljon.
Suunnitelma muuttaa myös Vikingin Tallinnan liikenne Länsisatamaan aiheuttaisi mahdollisesti sen, että Skatta hiljenisi nykyisestä paljonkin, kun sinne siirtyisi vain Tallinkin Tukholman liikenne -jos sekään. Viking ei missään tapauksessa suostu jakamaan Helsingin maatoimintojaan kahteen eri paikkaan, ja jos se ylipäätään Tukholman linjaansa on edes aikeissa jatkaa, suunnitelmaan varmuudella sisällytetään myös käyntejä Tallinnassa, mikäli terminaalien jakosuunnitelmaa ei muuteta.
 
Takaisin
Ylös