Uusi yöratikkalinja?

Liittynyt
21 Huhtikuu 2024
Viestit
34
Katsoin HSL:ne reittiopasta ja sinne on näköjään ilmaantunut uusi yö raitiolinja 3N. Mikähän järki tehdä erillinen yövariaatio jos reitti on täsmälleen sama pääreitin 3 kanssa?

Tänne ketjuun voi laittaa uusia yöraitiovaunulinjoja jos niitä ilmestyy.
 
2.9. alkaa Mannerheimintien peruskorjauksen toinen vaihe, jolloin Reijolankatu-Helsinginkatu välillä ei ole liikennettä ja ratikat kiertävät. Ei ole järkeä ajaa sekä 4 ja 10:iä Alppilan kautta, kun reitti on huomattavasti hitaampi, vaan 10 menee Paavalinkirkolle ja sitä korvaa 3 Pikku-Huopalahdessa. Linjan 3 liikennöintiajat ovat laajemmat kuin 10:n eli iltaisin pari viimeistä tuntia linja 3N ajaa vain Kuusitielle asti.
 
Katsoin HSL:ne reittiopasta ja sinne on näköjään ilmaantunut uusi yö raitiolinja 3N. Mikähän järki tehdä erillinen yövariaatio jos reitti on täsmälleen sama pääreitin 3 kanssa?

Tänne ketjuun voi laittaa uusia yöraitiovaunulinjoja jos niitä ilmestyy.
Käyköhän 3N kääntymässä Kauppatorilla vai käytetäänkö linjalla 2-suunta vaunuja ja rakennetaan puolenvaihtovaihteet?

3N:n erona normaaliin 3:een lienee, ettei sama ratikka jatka Olympiaterminaalilta matkaa linjana 2.
 
Käyköhän 3N kääntymässä Kauppatorilla vai käytetäänkö linjalla 2-suunta vaunuja ja rakennetaan puolenvaihtovaihteet?

3N:n erona normaaliin 3:een lienee, ettei sama ratikka jatka Olympiaterminaalilta matkaa linjana 2.
Kuten käyttäjä Makke jo sanoi, linjan 3 liikennöintiajat ovat pidemmät kuin linjan 10 ja ovat jo pitkään olleet pidemmät. Sama koskee linjaa 2. Linjan 3 liikennöintiajat eivät siis pitene nykyisestä, vaan pelkästään linjatunnus muuttuu loppuillasta. Reitti jatkuu Olympiaterminaalin kautta linjalle 2 kuten nykyäänkin liikenteen loppuun asti.
 
Miksi kolmosta ei vieläkään irroteta kakkosesta?

Jos katsotaan yöliikennettä raitiolinja nro 2 on aikamoinen turhake, koska sekä Mannerheimintiellä että Runeberginkadulla kulkee niin paljon busseja.

Toisaalta Kallion, Jätkäsaaren ja Punavuori-Ullanlinnan suunnat ovat pitkälti raitioliikenteen varassa.

Linjoilla 9N ja 3N on käytännössä enemmän kysyntää yöliikenteelle kuin muilla ratikkareiteillä.

Ikävä kyllä vaan suosittu linja 3 on yhä naimisissa vähemmän suositun linjan 2 kanssa. Tämä pakkoavioliitto olisi jo syytä katkaista.
 
Takaisin
Ylös