Uusia liikennöitsijöitä?

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
212
Voisiko pääkauounkiseudulle joskus tulla liikennöimään uusia liikennöitsijöitä? Ja voisivatko jotkut nykyiset liikennöitsijät liikennöidä enemmän linjoja kuin nyt. Itse haluaisin esim. Tammelundin Liikenteen, Åbergin Linjan ja Korsisaaren liikennöivän laajalti HSL-linjoja, kahden jälkimmäisen myös Helsingin sisäisiä linjoja. Nyt on vain 9 liikennöitsijää, kun esim. 50 vuotta sitten oli peräti 38, eli yli neljä kertaa enemmän. Voisivatko esim. Savonlinja, Reissu Ruoti, Koiviston Auto (omalla nimellään) tai joku uusi ulkomaalainen toimija tulla? Entä voisivatko nykyiset liikennöitsijät muuttua tulevaisuudessa?
 
Kokonaisuudessaan pidän todennäköisempänä, että liikennöitsijöiden määrä alueella tulee pikemminkin laskemaan kuin kasvamaan. Konsolidaatiokehitys on ollut aika vahvaa, mikä ei toki ole mikään ihme, kun katsoo miten veristä kilpailu alalla on. Varsinkin Tammelund, Åberg ja Korsisaari on sellaisia yhtiöitä, mitkä hyvinkin saattaisivat mennä kaupaksi, jos omistajat siihen suostuisivat (ja hinta olisi sopiva).

Isosta kolmikosta Koiviston auto on mielenkiintoinen tapaus, koska se tulee vaihtamaan omistajaa parin vuoden sisällä, koska yrityksen omistava CapMan Nordic Infrastructure Fund -rahasto on exit-vaiheessa. Muuten en pidä kovin todennäköisenä, että alueelle tulisi ulkomaalaisia toimijoita, mutta KA:n ostaminen voisi kiinnostaa jotain yhtiötä. Pohjolan liikennekin voisi hyvinkin olla kaupan, kun VR selkeästi pyrkii keskittymään raiteille, eikä bussi- ja junaliikenteen välillä ole kovinkaan suuria synergiaetuja. Toisaalta taas kun VR:llä on Ruotsissa aika merkittävää bussiliiketoimintaa, Suomen ja Ruotsin välillä voisi jotain synergiaetuja löytää (esim. yhteiset autotilaukset tai autojen siirtäminen konsernin sisällä; esim. MANit).
 
Kokonaisuudessaan pidän todennäköisempänä, että liikennöitsijöiden määrä alueella tulee pikemminkin laskemaan kuin kasvamaan. Konsolidaatiokehitys on ollut aika vahvaa, mikä ei toki ole mikään ihme, kun katsoo miten veristä kilpailu alalla on. Varsinkin Tammelund, Åberg ja Korsisaari on sellaisia yhtiöitä, mitkä hyvinkin saattaisivat mennä kaupaksi, jos omistajat siihen suostuisivat (ja hinta olisi sopiva).

Isosta kolmikosta Koiviston auto on mielenkiintoinen tapaus, koska se tulee vaihtamaan omistajaa parin vuoden sisällä, koska yrityksen omistava CapMan Nordic Infrastructure Fund -rahasto on exit-vaiheessa. Muuten en pidä kovin todennäköisenä, että alueelle tulisi ulkomaalaisia toimijoita, mutta KA:n ostaminen voisi kiinnostaa jotain yhtiötä. Pohjolan liikennekin voisi hyvinkin olla kaupan, kun VR selkeästi pyrkii keskittymään raiteille, eikä bussi- ja junaliikenteen välillä ole kovinkaan suuria synergiaetuja. Toisaalta taas kun VR:llä on Ruotsissa aika merkittävää bussiliiketoimintaa, Suomen ja Ruotsin välillä voisi jotain synergiaetuja löytää (esim. yhteiset autotilaukset tai autojen siirtäminen konsernin sisällä; esim. MANit).
Voisivatko Arriva, Keolis tai Stagecoach tulla Suomeen?
 
Voisiko pääkauounkiseudulle joskus tulla liikennöimään uusia liikennöitsijöitä? Ja voisivatko jotkut nykyiset liikennöitsijät liikennöidä enemmän linjoja kuin nyt. Itse haluaisin esim. Tammelundin Liikenteen, Åbergin Linjan ja Korsisaaren liikennöivän laajalti HSL-linjoja, kahden jälkimmäisen myös Helsingin sisäisiä linjoja. Nyt on vain 9 liikennöitsijää, kun esim. 50 vuotta sitten oli peräti 38, eli yli neljä kertaa enemmän. Voisivatko esim. Savonlinja, Reissu Ruoti, Koiviston Auto (omalla nimellään) tai joku uusi ulkomaalainen toimija tulla? Entä voisivatko nykyiset liikennöitsijät muuttua tulevaisuudessa?
Reissu Ruoti tosiaan ajaa pakuilla mutta mielestäni TLL, ÅL tai KS voisi laajentaa liikennettä Hsl alueella
 
Takaisin
Ylös