Penkit pitkittäin
Metrojunien penkit ovat pitkittäin siellä, missä metroja oikeasti tarvitaan. Eli tarvitaan mahdollisimman suuri kapasiteetti, joka myös perustelee metrorakentamisen suuret asemakustannukset.
Kysymys ei ole siitä, että tällainen järjestelmä olisi tehty lyhyitä matkoja varten. Esim Lontoossa ja Tokiossa metrolinjat ovat todella pitkiä. Tavallinen matka keskustasta esikaupunkiin - siis sellainen matka, joita myös tehdään - kestää 30-40 minuuttia.
Jos metrojunissa on ratikan tai junan tapaan penkit poikittain, se on merkki yli-investoinnista. Metrojunan kapasiteetti asettuu tällöin ratikan tasolle. Monet metrot ovat 2,65 leveitä kuten suuri osa ratikoistakin, ja jos istumäjärjestely on sama, ainoa kapasiteettiero on vain junapituus.
Kun sama tai parempi palevelunopeus voidaan tarjota maan pinnalla, maanalainen rakentaminen on turhaa. Junapituus puolestaan voidaan maanpinnalla kompensoida tiheämmällä verkolla - silti vielä maanalaista rakentamista halvemmin kustannuksin.
Täytyy toki antaa monelle järjestelmälle anteeksi yli-investointi. Aikanaan ei ollut toimivaa ja koettua tekniikkaa valoetuuksille yms. raitioliikenteessä. Myös toimintakäytännöt olivat erilaiset. Kuten rahastajat kontra lippukioskit ja portit metroasemilla. Mutta nykyään tällaisia virheitä ei enää voi perustella.
Antero