vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,094
Tämä koskee siis 2-akselisia Volvo B7RLE/8700Le-malleja, joissa matalan etuosan ja korkean takaosan välinen kynnys olisi liian korkea ilman väliaskelmaa. Ikävä kyllä, tuo kynnys haukkaa ison osan lastenvaunutilasta ja vaikeuttaa tuntuvasti sen toimintaa. Eilen ajelin ajosarjaa, jossa oli Espoon sisäisiä bussilinjoja e12 ja e14 ja eräällä kierroksella oli maksimissaan kuudet vaunut koko kierrosta kohden, joista maksimissaan sisällä siis aina korkeintaan kaksi kerrallaan. Kahdet vaunut jäivät pysäkille odottamaan seuraavaa vuoroa Martinsillantiellä, kun ei enää mahtunut enempää.
En tiedä, miksi tuon autosarjan lastenvaunu-/ pyörätuolitila on mitoitettu niin pieneksi, aivan kuin bussien pituuksien muuttuessa uusien sääntöjen mukaan muutama vuosi sitten (oliko vuonna 2006?) eteenkin kaksiakselisia busseja olisi lyhennetty suunnittelupäättellä niin, että lastenvaunutila lyheni samalla.
Minulla on tätä nykyä kokemusta vain noista muutamista PL:n liikennöimistä Espoon sisäisistä bussilinjoista, mutta jotka kylläkin ovat yksiä keskeisimpiä bussilinjoja siellä. Niistä varsinkin linjojen e12, e14 ja e42 matkustajamäärät ovat nähdäkseni jatkuvassa kasvussa ja lastenvaunut siinä sivussa. Toki myös pyörätuolilla liikkuvat ovat samassa liemessä. Ei ole mukavaa jättää heitä pysäkille, kun "ns. suunnittelun kukkanen" tekee heidän matkustamisen niinkin hankalaksi, kun se näissä uusissa Volvoissa on.
Uusia ratkaisuja busseissa tarvitaan. Lastenvaunutilaa yksi penkkirivi pidemmäksi tai niin, että keskiovia siirretään eteenpäin ja matalan etuosan osuus vähenee. Sitähän eivät tarvitse muut kuin huonosti liikkuvat ja muut matkustajat yleensä hakeutuvatkin korkeaan takaosaan istumaan; näin ollen istuinpaikkojen määrän lisääminen ei haittaa siellä. Tällä ratkaisulla saadaan korkean takaosan käytävää hieman pidemmäksi ja siten tuota kriittistä kynnystä matalammaksi, eikä ylimääräistä ja tilaavievää porrasaskelmaa tarvita. Toki kokonaisuudessaan pidempi telibussikin voisi olla ratkaisu, mutta lisäisi myös kustannuksia. Eräs ratkaisu voisi olla myös ns. uusaluebussit, joissa keskiovien edessä olisi muutamalla klaffi-istuimella varustettu ylimääräinen lastenvaunutila normaalin keskiovien vastapäätä olevat lisäksi. Mutta kaksien vaunujen lastaaminen ja mahtuminen turvallisesti nykyaikaiseen kaupunkibussiin on jo mielestäni minimivaatimus; nykytilanteessa em. busseissa ei ole niin.
Jokin ratkaisu kuitenkin tarvitaan; kuljettajana kohtaan jo päivittäin tilanteita, jossa tuo kriittinen porrasaskema aiheuttaa konflikteja niin matkustajien välillä (niin lastenvaunut, kuin pyörätuolimatkustajatkin), kuin kuljettajaakin kohtaan. Liikenneyhtiöiden palautepuhelimet ovat varmasti kuulleet myös tästä ongelmasta jo paljon.
En tiedä, miksi tuon autosarjan lastenvaunu-/ pyörätuolitila on mitoitettu niin pieneksi, aivan kuin bussien pituuksien muuttuessa uusien sääntöjen mukaan muutama vuosi sitten (oliko vuonna 2006?) eteenkin kaksiakselisia busseja olisi lyhennetty suunnittelupäättellä niin, että lastenvaunutila lyheni samalla.
Minulla on tätä nykyä kokemusta vain noista muutamista PL:n liikennöimistä Espoon sisäisistä bussilinjoista, mutta jotka kylläkin ovat yksiä keskeisimpiä bussilinjoja siellä. Niistä varsinkin linjojen e12, e14 ja e42 matkustajamäärät ovat nähdäkseni jatkuvassa kasvussa ja lastenvaunut siinä sivussa. Toki myös pyörätuolilla liikkuvat ovat samassa liemessä. Ei ole mukavaa jättää heitä pysäkille, kun "ns. suunnittelun kukkanen" tekee heidän matkustamisen niinkin hankalaksi, kun se näissä uusissa Volvoissa on.
Uusia ratkaisuja busseissa tarvitaan. Lastenvaunutilaa yksi penkkirivi pidemmäksi tai niin, että keskiovia siirretään eteenpäin ja matalan etuosan osuus vähenee. Sitähän eivät tarvitse muut kuin huonosti liikkuvat ja muut matkustajat yleensä hakeutuvatkin korkeaan takaosaan istumaan; näin ollen istuinpaikkojen määrän lisääminen ei haittaa siellä. Tällä ratkaisulla saadaan korkean takaosan käytävää hieman pidemmäksi ja siten tuota kriittistä kynnystä matalammaksi, eikä ylimääräistä ja tilaavievää porrasaskelmaa tarvita. Toki kokonaisuudessaan pidempi telibussikin voisi olla ratkaisu, mutta lisäisi myös kustannuksia. Eräs ratkaisu voisi olla myös ns. uusaluebussit, joissa keskiovien edessä olisi muutamalla klaffi-istuimella varustettu ylimääräinen lastenvaunutila normaalin keskiovien vastapäätä olevat lisäksi. Mutta kaksien vaunujen lastaaminen ja mahtuminen turvallisesti nykyaikaiseen kaupunkibussiin on jo mielestäni minimivaatimus; nykytilanteessa em. busseissa ei ole niin.
Jokin ratkaisu kuitenkin tarvitaan; kuljettajana kohtaan jo päivittäin tilanteita, jossa tuo kriittinen porrasaskema aiheuttaa konflikteja niin matkustajien välillä (niin lastenvaunut, kuin pyörätuolimatkustajatkin), kuin kuljettajaakin kohtaan. Liikenneyhtiöiden palautepuhelimet ovat varmasti kuulleet myös tästä ongelmasta jo paljon.