Väinö Paunu Oy, bussikuvia paikallisesti ja kauempaa

Liittynyt
17 Joulukuu 2021
Viestit
356
Huom. tähän ketjuun vain Väinö Paunu Oy:n autoista kuvia!

20211209_143734.jpg
#147:n kuskilla oli kiire kahville linjalla 8

20211210_123853.jpg
#147 sisältä hienot näkymät ulos

20211210_123348.jpg
Paunun #141 takana ja toinen #147 tulossa. PTL voisi pestä nuo autonsa joskus...

Vaino Paunu Oy bussi numero 141.jpg
Väinö Paunu Oy:n arjen viimeinen äkkilähtö Pirkkalaan Haukiluomasta kello 18.20 linjalla 8

Väinö Paunu Oy hävisi liikennöintisopimukset kesäkaudelle 2022, joten nyt on viimeisiä kuukausia nähdä autoja Pirkkalassa :)
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko Paunulle jää paikallisliikennettä ylipäätään Nysse-alueelle kesän 22 jälkeen? Paunun tulevaisuus ei kyllä näytä kovin aurinkoiselta, ainakaan Nysse-alueen paikallisliikenteessä.
 
Paljonko Paunulle jää paikallisliikennettä ylipäätään Nysse-alueelle kesän 22 jälkeen? Paunun tulevaisuus ei kyllä näytä kovin aurinkoiselta, ainakaan Nysse-alueen paikallisliikenteessä.

Pirkkalasta häviävät kokonaan.

Helsingin liikenteen lienee Valkeakosken Liikenne vallannut jo, myös lentokentälle.

Kymppilinja siirtyy heiltä Pohjolan liikenteelle. Nythän käsittääkseni heillä on vielä Nekalan lisäksi Nokialla varikko, Pirkkalan varikosta luovutaan.

Nokialta menee se yksi linja moottoritien kautta Tampereelle? Jos näkisi jostain tarkemmin, niin kertoisin.

Mutta ainakin se linja 6 TKL:n kanssa on jäämässä heille, ellei ole sitäkin pistetty vain TKL:lle jatkossa.

Moni heidän kuljettaja on sanonut, että ihmiset ovat vaihtaneet PTL/TKL akselille, ja pian nähdään lisää muuttavia kuljettajia.

Onkohan liian paljon ilmaa ko. firmassa, etteivät pysty kilpailemaan. Tai onko vaatimustaso noussut, eli halvin voittaa, ja sihen riittää jos autot on likaisia ja siivotaan luudalla kuljettajan toimesta..
 
Niin siis Paunun ongelmat johtuvat siitä että kassassa ei ole rahaa ja pankista ei saa luottoa tai takuita että voisi osallistua kilpailutuksiin.
 
Lisää kuvia arkistosta.

2021-09-30.jpg
#144 matkalla Haukiluomaan

2021-09-30 (1).jpg
#128 matkalla Kaukajärvelle

2020-09-20.jpg
#143 reittiosuudella 1C, joka on nykyään lakkautettu, tilalla 34 ja TKL

2020-07-06.jpg
#142 reittiosuudella 1B, joka on nykyään lakkautettu, tilalla 12 ja PTL/TKL

2019-08-06.jpg
#148 reittiosuudella 1C, joka on nykyään lakkautettu, tilalla 34 ja TKL

2019-03-31.jpg
#148 reittiosuudella 1B, joka on nykyään lakkautettu, tilalla 12 ja PTL/TKL

2019-03-28.jpg
Paunun bussi #164, Veolian auto, Tampere-Pirkkala rajalla linjalla 1C

2019-03-28 (1).jpg
#146 reittiosuudella 1B, joka on nykyään lakkautettu, tilalla 12 ja PTL/TKL
 
Kävin eilen yöajelulla, kyllä yöbusseja linjalla 8 liikkuu Väinö Paunu osakeyhtiöltä lähinnä lauantaisin enää ex-linjalla 1 / nykyinen 8...

Kello 23 Pirkkalasta ja intensiivisen 10 kilometrin kävelyn jälkeen Ikurissa, Haukiluomassa, Lamminpäässä yms. takaisin autoon klo 1.30 lähtö. Yötaksa oli, mutta sain ilmaisen matkan.

Kausikortilla ei enää yölisää menee ja sen lisäksi kyseinen kortti oli lainassa, joten säästin rahaa. Lainatkaa kortteja, jos joku tuttava tarvii.

Sallittua ja toivottavaa.

Mitä tähän sanoisi, haikeat fiilikset. Melkein itketti. 55 päivän päästä linjalla 8 on vain TKL:ää...

On jotenkin niin vapauttavaa kävellä yksin, kuunnella musiikkia pimeydessä, en ymmärrä MITEN suurin osa jäi Tampereen keskustassa niihin kuppiloihin.

Ei ollut hassumpi ulkomaanmatka tämä eikä mennyt aivoja pilalle :)

rsz1img20220410012219hdr.jpg

Ja hei se kuva melkein unohtui.

Onks ketään menossa viimeisimmälle Paunun vuorolle 5.6.22? Minä olen. Silloin tehdään sitä historiaa. Kotiin tulin kello 2.30.
 
Paunun ajot loppuvat kesäkuun alussa linjalla 8, mutta varikolla on vielä elämää.

IMG_20220523_195512_HDR.jpg

142 ei mahtunut kuvaan, joka on tuossa reunimmaisena bussina. Näiden perässä oli PirTilin auto 1.

12 päivää viimeiseen lähtöön linjalla 8 ja jotenkin minusta tuntuu että "I Want More"! :lol:

10 vuotta olen heitä Pirkkalaan muutettuani käyttänyt ja nyt täytyy sitten koittaa löytää Länsilinjojen autoon linjalla 11. Kiitos ensiluokkaisesta palvelusta Paunun kuljettajille.

Muita en ole tässä 10 vuodessa pahemmin käyttänytkään.

Viimeisimmällä vuorolla olen totta kai mukana ja täytyy varmaan joku video muistoksi väsätä. Tänäänkin heittelin tuttujen kuljettajien kanssa muutamat lenkit linjalla 8 ihan vain huvin vuoksi.

Olen sanonut tästä ennen ja sanon sen nyt uudelleen:

Nysse voi viedä minulta paunulaiset, mutta mikään ei vie minua paunulaisista. Se on sitten kutoslinjalla ja Turkuun jne.
 
Tänään saapui viimeisiä arjen Paunun autoja Pirkkalasta Haukiluomaan.

141, 149, 144.

IMG_20220603_174850_HDR.jpg
16.46 lähtö Pirkkalasta, 17.50 lähtö Haukiluomasta.

IMG_20220603_180437_HDR (1).jpg

17.07 lähtö Pirkkalasta, 18 jälkeen Ei linjalla varikolle.
 
Eilen kello 22.25 Kyösti ja 23.30 Haukiluomasta viimeinen lähtö Paunulla linjalla 8.

Auto tuli Nekalan varikolta, kuten kuskikin, Paunu ei ole kasilla ajanut Pirkkalan varikolta mitään sunnuntaisinn.

Auto oli #112.

IMG_20220605_221650_HDR.jpg

Se oli minulle historiallinen lähtö. Nousin ensimmäisenä matkustajana hieman etuajassa kyytiin ja kyyti oli rauhallinen. Toinen matkustaja tuli vasta Härmälänojassa.

Vuoro oli kaikkiaan rauhallinen, samalla tunnelmallinen, meni vetistelyksi paikoitellen. Olen sentään käyttänyt Paunua Pirkkalassa 10 vuotta ja 2 kuukautta nyt.

Paluumatkalla oli myös rauhallista, yllättävänkin, eikä ketään palannut siellä takaisin Pirkkalaan menopaluuna. Olin lienee ainoa jota tuollainen ylipäätään kiinnostaa varsinkin viimeisenä päivänä elämässä.

Poistuessani autosta, sanoin ainoana "Kiitos oikein paljon!" ja kuljettaja vastasi Ole hyvä vain.

Ihmetellä kyllä täytyy kun ei ketään muuta kiittänyt kuskia koko menopaluun aikana. Vaikeaahan noilla on ollut, kun niin paljon linjaa on lakannut.

Sen verran voi varmaan sanoa, että vaikka Paunu nyt myykin autojaan rivakasti, niin tuo 112 ei näyttäisi olevan havainnoinnin perusteella myynnissä.

Kiitos hyvistä matkoista, jos joku tätä Paunulta lukee, kymmeneen vuoteen niitä on Pirkkalassa mahtunut!

Ylemmistä kuvista vielä sen verran, että kuvan 141 on myyty, ja havainnoinnin perusteella 149 ei olisi myynnissä. 144 en osaa osanoa, kun ei ole tullut vastaan matkustustarpeeseen, olisin muuten kertonut siitäkin.

Myynnissä olevia autoja saattaa olla vielä ajossa.
 
Viimeksi muokattu:
20210525_145308.jpg

#148 menneinä vuosina juuri kun Ratikka aloitti koeliikennöinnin kaikille.

Saispa tuon ajan takaisin, vaikka sitten rahalla...
Tää oli mun suosikkibussi. Ja myytiinhän se, tietenkin, niin ei voi ajella 148:lla vaikka Nokialle sen alle vuoden mitä onkaan enää jäljellä.
 
Näytä liitetiedosto 3392

#148 menneinä vuosina juuri kun Ratikka aloitti koeliikennöinnin kaikille.

Saispa tuon ajan takaisin, vaikka sitten rahalla...
Tää oli mun suosikkibussi. Ja myytiinhän se, tietenkin, niin ei voi ajella 148:lla vaikka Nokialle sen alle vuoden mitä onkaan enää jäljellä.

Jos en nyt ihan väärässä ole, niin linjalla 70 pyöri aiemmin enemmänkin näitä Paunun vanhempia 8900le Volvoja, ilmeisesti ne kuitenkin myytiin nyt samassa hötäkässä, kun linjan 8 liikennöinti loppui? Ainakin #166 & #167 näkyivät joskus Nokialla silloin, kun siellä tuli useammin käytyä. Nyt ovat menneet kuitenkin poistoon?
 
Jos en nyt ihan väärässä ole, niin linjalla 70 pyöri aiemmin enemmänkin näitä Paunun vanhempia 8900le Volvoja, ilmeisesti ne kuitenkin myytiin nyt samassa hötäkässä, kun linjan 8 liikennöinti loppui? Ainakin #166 & #167 näkyivät joskus Nokialla silloin, kun siellä tuli useammin käytyä. Nyt ovat menneet kuitenkin poistoon?

141-149 oli hommattu täysin Pirkkalan liikenteeseen. Silloin linjaa 1 ajoi pelkkä Paunu. Sitten alkoi tulla TKL:ää väliin, ja kasilla Paunu potkittiin ulos.

Siitä autoja myyntiin, 144 ja 145 meni Vekka Groupille, 147 Pirtilille, 141, 142, 146 ja 148 Lehtimäen Liikenne.

144 on esim. ollut ajossa Nokian linjalla ja kasilla. Vähän pelkään, että kun Nokian linja ja varikko lakkaa, niin niitä autoja on sitten lisää myynnissä.
Ja sitten taas kun eivät voita Hervanta-liikennettä. Sitten onkin lopun alkua Paunulla paikallisliikenteessä.

Ei sille Paunulle jäänyt kuin 143, 149 noista Pirkkalan busseista. Niitä nyt lienee ollut Nokian linjalla ajossa.
Ihan yksittäisiä kertoja kutosella. Scaloja oli joskus vielä 7, mutta niitä on mennyt paljon pois.
 
141-149 oli hommattu täysin Pirkkalan liikenteeseen. Silloin linjaa 1 ajoi pelkkä Paunu. Sitten alkoi tulla TKL:ää väliin, ja kasilla Paunu potkittiin ulos.

Siitä autoja myyntiin, 144 ja 145 meni Vekka Groupille, 147 Pirtilille, 141, 142, 146 ja 148 Lehtimäen Liikenne.

144 on esim. ollut ajossa Nokian linjalla ja kasilla. Vähän pelkään, että kun Nokian linja ja varikko lakkaa, niin niitä autoja on sitten lisää myynnissä.
Ja sitten taas kun eivät voita Hervanta-liikennettä. Sitten onkin lopun alkua Paunulla paikallisliikenteessä.

Ei sille Paunulle jäänyt kuin 143, 149 noista Pirkkalan busseista. Niitä nyt lienee ollut Nokian linjalla ajossa.
Ihan yksittäisiä kertoja kutosella. Scaloja oli joskus vielä 7, mutta niitä on mennyt paljon pois.

Kun 42, 48, 49 & 70 loppuu, niin Paunulle tuskin jää (paikkurikalustosta) muuta kuin nuo uudemmat 8900le Volvot (6kpl?), muutamia vanhempia teliautoja ja yksittäisiä 2-akselisia Volvoja. Silloin ei ole enää, kuin linjat 6, 27 & 115 (ajetaanko enää?). Tosin voipi olla mahdollista, että Paunu joutuu luovuttamaan kesken kaiken esimerkiksi konkurssin takia.

Voisi voittaa enemmän ajettavaa, mikäli saneeraisi liiketoimintaansa huolella ja saisi omaisuutta realisoitua. Ehkä jonkun tapaisella yhdistelmätarjouksella Länsilinjat-Paunu, voisi voittaa jotakin, tosin sen tekeminen edellyttää sitten taas tiettyjä asioita. Expressbussit voisi laittaa liki kokonaan pois, ei ole mitään järkeä rimpuilla väkisin vanhassa kulahtaneessa brändissä muutamilla vuoroilla. Eb-autoja on mutta lähtöjä ei, lisäksi hieman kankeita tilausajoihin juuri värityksen takia. Juna vie Helsinkiin parhaimmillaan 1h 40min ja bussi 2h 5min, 15 minuuttiakin on työmatkassa pitkä aika. En tiedä kulkeeko linja-autoissa edelleen rahtia mutta jos kulkee niin siitä kannattaisi luopua ainakin kokeilu mielessä, lyhentäisi mahdollisesti matka-aikoja, kun ei tarvitse pakettien kanssa tusata. Ylipäätään en nää kaukoliikenteen tulevaisuutta niin valoisana, on kannattavia reittejä mutta ison osan ihmisistä vie juna (Tampere-Helsinki) ja toisen ison osan halpa Onnibus. Tilausajot, koululaisajot, taksi? ja paikkuri ovat tulevaisuudessa Paunulle ehkä parhaat valtit. Vaikka Paunua voi kehua juuri hyvän laadun takia, niin voi miettiä, parantaisiko se yrityksen tuottavuutta jos "olematonta" laatukriteeriä ei tulkittaisi niin tiukasti. Eipä enää autojen siisteydellä eikä ilmastoinnilla pahemmin kilpailla ja se on hyväksyttävä, vaikka se ketuttaisikin. Toivottavasti yritys kokeilee kaikenlaista uutta ihmeellistä, vaikka se ylittää vanhat rajat, nykyään ei pärjää, kuin luovuudella!
 
Viimeksi muokattu:
Kun 42, 48, 49 & 70 loppuu, niin Paunulle tuskin jää (paikkurikalustosta) muuta kuin nuo uudemmat 8900le Volvot (6kpl?), muutamia vanhempia teliautoja ja yksittäisiä 2-akselisia Volvoja. Silloin ei ole enää, kuin linjat 6, 27 & 115 (ajetaanko enää?). Tosin voipi olla mahdollista, että Paunu joutuu luovuttamaan kesken kaiken esimerkiksi konkurssin takia.

Linjaa 115 ei ole ollut yli vuoteen olemassa, se on 27 nykyisin ja kulkee siis välillä Pispalanharju-Ratina-Järvensivu. Nyssen sivuilta näkee linjalistat.

Näistä vuoden 2014 Volvoista ainoastaan #149 on näkynyt liikenteessä viime aikoina, en tiedä onko #143 korjaamolla vai onko sekin nyt myyty. #166 ja #167 myytiin myös Vekalle. 2-akselisista Scaloista #136 ja #138 on poistettu, #137 ja #139 on TKL:llä. Teli-Scaloista enää yksi (#165) on Nysse-liikenteessä, mutta kuulemani huhun mukaan myös loput teli-Scalat olisi huomisesta alkaen Alihankintamessujen ajoissa, joita Paunu ilmeisesti edelleen hoitaa.
 
Takaisin
Ylös