Väki- ja ilkivallantekoja busseissa

Valitettavasti tuo ei riitä, sillä on varauduttava siihen, että muut eivät noudata tahallaan tai tahattomasti liikennesääntöjä. Sitä paitsi on tylsää, jos auto on lytyssä, vaikka olenkin noudattanut itse liikennesääntöjä.
 
Ongelmia ei tule, kun ajaa liikennesääntöjen mukaisesti ja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.

Kunpa maailma olisikin noin yksinkertainen. Ei olisi bussikaan tullut Mconen päälle.

Onkos Takamoottori koskaan joutunut tilanteeseen, jossa toinen osapuoli ei noudata liikennesääntöjä, ja itse ajamalla sääntöjen mukaan joutuisi onnettomuuteen, mutta periksi antamalla sen voi välttää? Miten Takamoottori tuollaisessa tilanteessa toimii?

Olen itse mm. joutunut tilanteeseen, jossa paikallani seistessä toinen auto ajoi päin, ja paikalle tulleen poliisipartion mukaan vikaa oli molemmissa, koska olin kuulemma ryhmittynyt väärin. Paikassa, jossa ajoradan leveys on 8 metriä, ei saisi näiden poliisien mukaan olla kahta autoa rinnan. Eivät sentään kehdanneet sakkoja antaa. (Vakuutusyhtiöt tietysti sopivat tuon niin, että vastapuoli oli maksumiehenä.)
 
Tottakai olen joutunut erilaisiin tilanteisiin. Kolareilta on vältytty ehkä juuri niin, että jompi kumpi vähän joustaa. Tarkoitin lähinnä nyt vaan sitä, että tuota pysäkki asiaa selvästi liioitellaan. En muista omalla kohdalla noin 25 vuoden ajalta kuin ehkä yhden tiukan tilanteen niin, että pysäkiltä lähtevä bussi olisi ollut tulossa yllättäen eteen - ja silloinkin syy taisi olla ihan minun omani. Minusta henkilöautoilijat noin yleisesti ottaen aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita liikenteessä hosumisella ja kiilaamisella ahtaisiin väleihin. Ja ajamalla liian suurella tilannenopeudella, tänään viimeksi h-auto ajoi pysähtymättä vasenta kaistaa yli suojatien, kun olin siihen pysähtynyt (oli pakko pysähtyä, muuten olisin ajanut jalankulkijan yli). Kyllä nämä sankarit on nimenomaan henkilöautoilijoita, jotka tietää kaiken. Ja joiden eteen "kiilataan" milloin mistäkin. Virheitä sattuu kuitenkin ihan meille kaikille, mutta omat virheet täytyy myöntää.
 
Taidan elää eri Suomessa kuin Takamoottori. Ei se mitään. Havainnoidaan jatkossakin liikennettä omilta paikoiltamme ja itse valitsemiemme aurinkolasien läpi.
 
Taidan elää eri Suomessa kuin Takamoottori. Ei se mitään. Havainnoidaan jatkossakin liikennettä omilta paikoiltamme ja itse valitsemiemme aurinkolasien läpi.

Näin on. Takamoottori oleilee käsittääkseni Turuus ja meikät Stadis. Täällä on häiriöjengiä monta kertaa enemmän.
 
Näin on. Takamoottori oleilee käsittääkseni Turuus ja meikät Stadis. Täällä on häiriöjengiä monta kertaa enemmän.

No jaa. Mitä nyt itse ajelen päivittäin molemmissa kaupungeissa ja uskallan ihan valehtelematta todeta et Turkulaiset on pahempia kuin stadilaiset. Stadissa sentään porukka osaa ajaa ja joustaa omista oikeuksistaan. Turussa mennään vahvasti "minä minä minä" mentaliteetillä. Turussa on lähestulkoon aina turha haaveilla henkilöauton tekevän elettäkään vaikkapa bussin päästämiseksi pysäkiltä. Tai no, jostain syystä yhden pysäkin kohdalla Turkulaiset osaavat, mutta siinäkin vain paikkurien osalta.
 
Tätä juuri tarkoitan. Ei kaiken tarvitsisi olla hankalaa, mutta kun se vaatisi hiukan ennakointia. Ei ne linja-autot mistään yllättäen eteen hyppää ja ainakaan minä en lähde 70-80 rajoituksilla missään nimessä kenenkään eteen. Kaistan vaihtokin voi olla hyvissä ajoin tehty siisti ja rauhallinen, tai sitten BMW/ Audi tyyppinen viime hetken tunkeminen jonon kärkeen.
 
Stadissa sentään porukka osaa ajaa ja joustaa omista oikeuksistaan.

Olen jyrkästi eri mieltä. Ei osata ryhmittyä eikä tunneta väistämissääntöjä eli ihan perusasiat on hukassa. Ajellaan surutta punaisia päin ja kääntymiskaistalta suoraan tai suoralta käännytään. Tilannenopeudet joskus ihan järjettömiä ja myös järjettömiä ylinopeuksia. Ikkunoista heitellään kadulle tupakantumppeja ja McDonalsin ruokapakkaukset. Helsinki on teiden sikojen paratiisi.
 
Tässä esimerkki siitä, miksi hyvä, että esim. Leppävaaran asemalla on hyvä olla jalkautuneita vartijoita, myös iltaseitsemän aikaan.

Tänään (3.8.2018) puoli kahdeksan aikaan illalla tulin Leppävaaran aseman alikulkukäytävästä ylös bussiasemalle, purkulaiturin lähelle.
Asemalle juuri saapunut 238KT oli purkanut matkustajansa, kun alikulun portaiden vieresssä olleet 2 vartijaa huomasivat, että purkulaiturissa olevan bussin kuljettajaa ilmeisesti pahoinpideltiin. Vartijat juoksivat bussiin, jonka ohjaamon vieressä käytävällä naishenkilö (aineissa olevan oloinen) jostakin syystä oli käynyt käsiksi bussin kuljettajaan. Bussilla matkustanut(?) varusmies yritti myös saada päällekävijän irti kuljettajasta, huonolla menestyksellä. Nainen huusi vartijoille jotain kengistä, huonolla suomen kielellä, jota en itse aivan ymmärtänyt. Hän yritti kaikin voimin päästä vartijoiden otteesta, löi ja potki heitäkin. Vartijat saivat lopulta raahattua naisen sivummalle. Muutama ohikulkijakin juoksi auttamaan vartijoita, kun he eivät saaneet tilannetta hallintaansa.

Minun käsitykseni mukaan kyseisen linja-auton kuljettajalle ei tullut vakavampia vammoja, koska hän ilmeisesti jatkoi seuraavalle lähdölle.

Kuljettjalle olisi luultavasti käynyt pahemmin, jos vartijat eivät olisi ehtineet näin nopeasti auttamaan. Mitä jos näin olisi käynyt jollain syrjäisemmällä päätepysäkillä, missä ohikulkijat ovat harvassa?

Ihmettelen sitä, miksi kuljettaja poistui autonsa (Omniexpress) turvaohjaamosta, eikä jäänyt sinne "suojaan" jos päällekävijä käyttäyti jo aiemmin uhkaavasti? En siis tiedä miten tilanne alkoi.

Pahoittelut epäselvästä tarinasta, syytän siitä kellonaikaa, huonoa muistiani ja sitä, etten nähnyt tilannetta kovin hyvin.
 
Tämä ei nyt oikeastaan ole ilkivallantekoa, mutta tänään linjalla 533 eräs ulkomaalainen oksensi runsaasti bussiin, joten uskoisin että auto meni putsattavaksi.
 
Tämä ei nyt oikeastaan ole ilkivallantekoa, mutta tänään linjalla 533 eräs ulkomaalainen oksensi runsaasti bussiin, joten uskoisin että auto meni putsattavaksi.

Oliko alkoholi kyseessä?

Tämä itseäni kyllä sapettaa. Olen pariin otteeseen matkuastaessani joutunut pyytämään ympäriinsä oksentelevaa matkustajaa poistumaan autosta ihan hygieniasyihin sekä maalaisjärkeen vedoten. On tietysti eri asia silloin mikäli kyseessä on vaikkapa päivystykseen matkaava potilas mutta edellämainituissa tapauksissa ongelmana oli yliarvioitu viinapää ja tyhmyys.
 

Ja kuten Äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla on opetettu: Uutisartikkelissa tärkein tieto jätetään viimeiseksi, eikun

Kaikkien liikennevälineiden turvallisuus on kuitenkin vastaajien mielestä nyt parempi kuin aikaisemmilla tutkimuskerroilla vuosina 2003–2015. Suurin muutos parempaan päin on tapahtunut kahden viimeisen kyselykierroksen aikana.
 
Takaisin
Ylös