Vaasan paikallisliikenne

Vaasaan on nyt kesän molemmin puolin uinut ja ajanut ties mitä härpäkettä. Maalis-huhtikuussa tiensä tänne löysivät neljä teli-Volvoa Tromssan Nobinalta. Vuonna 2013 tullut Citywide numeroitiin uudestaan 30:ksi. Niiden jälkeen saapui myös kaksi lyhyttä Hörvallsin autoa. Talviliikenteen alkuun ilmestyi myös vanha Sedun 8700LE.

Tässä jotain:
31 YJV-619, Volvo 8700LE 6x2, ex Nobina Norge 480 DL28551
32 MNR-335, Volvo 8700LE 6x2, ex Nobina Norge 477 DL28552
33 YJV-616, Volvo 8700LE 6x2, ex Nobina Norge 478 DL28550
34 CLN-451, Volvo 8700LE 6x2, ex Nobina Norge 479 DL28553
35 SOA-393, Volvo 8700LE, ex Hörvalls Trafik 33 UUF089
MNR-349, Volvo 8700LE, ex Hörvalls Trafik 34 UUF799
NEX-394, Volvo 8700LE, ex Sedu 4 < Connex 200 < demo

Nuo viimeksi tulleet varmaan on 36 ja 37, mutta vielä ei ole varmaa kumpi on kumpi ja tuleeko näitä jostain vielä lisää.
 
Paljonko Vaasan kaupunkiliikenteessä tarvitaan autoja? Kaasubussit eivät täytä lähellekään tarvetta?

19 autoa tarvitaan, jotta liikenne pyörii. Kaupungin vaatimuksissa on 25 autoa, joista 12 on bioautoja.

Lisäksi liikenteessä tarvitaan vielä kymmenisen autoa Mustasaaren ja Vaasan ruotsinkielisten koulujen ajoihin sekä linjan 5 ja 6 liikennöimiseen.
 
Vaasan paikallisliikenteen liikennöintisopimusta on jatkettu kahden vuoden optiolla. Nykyinen sopimus on täten voimassa 30.6.2021 saakka. 1.7.2021 on merkitty päiväksi, jolloin Vaasan uudistettu bussiliikenne alkaa.
 
Vaasan talviaikataulut kaudelle 2019-20 on julkistettu heinäkuun alussa. Ainakin seuraavia muutoksia on luvassa talviliikenteeseen 12.8. alkaen:

Linjan 8 reitti pitenee Länsiniittyyn saakka, mutta bussin kulkuaikoihin tämä ei vaikuta lainkaan.
Linjan 15 vuoroväli lyhenee tunnista puoleen tuntiin ja linjareittiä on jatkettu n. kilometrin verran eteenpäin.
Linja 50 palautuu numerolle 5S.

Seutuliikenteessä on perustettu uusia vuoroja ja kokonaan uusi linja. Kesän alussa lakkautetut Mustasaaren kyläkoulut aloittavat koulutyön 13.8. Koivulahden uudessa oppimiskeskuksessa. Tätä varten olemassaolevia linjoja on muokattu sekä perustettu klo 13:15 Koivulahdesta lähtevät vuorot. Vaasa-Tottesund-vuoro kiertää jatkossa oppimiskeskuksen kautta ja palvelevat oppilaiden yhteyttä Vassoriin.

Uusi linja liikennöi 12.8. alkaen välillä Vaasa-Sundom-Maalahti-Övermalax. Koko vuorolle tulee käyttöön Walttikortti laajentaen Vaasan Waltin alueen Maalahden kuntaan saakka. Linjalle ei ole merkitty linjanumeroa, mutta sellainen todennäköisesti ilmestyy järjestelmään liikenteen alettua. Yksi vuoropari aamulla ja yksi illalla.
 
Nyt kun syksy on pyörähtänyt hyvin käyntiin täälläkin, on aika vähän päivitellä.

Linjan 5 sopimuksen optiot on taas käytetty loppuun ja elokuun aikana liikenne kilpailutettiin jälleen. Sopimuskausi on 1.10.2019 - 30.6.2021. Sopimusta voidaan jatkaa vuoden optiolla. Voittajaksi valikoitui tällä kertaa Oy Wiik & Ström Ab, joka voitti myös edellisen tarjouskilvan vuonna 2017.

Niemibusin ajama linja Vaasasta Maalahteen sai linjanumerokseen 70, tosin numeroa ei esitetä fyysisesti autossa missään. Reittioppaassa ja kassalaitteissa numero toki näkyy.

Lyhyellä varoitusajalla perustettiin myös linja E5, jonka oli tarkoitus palvella lähinnä Impivaaran yhtä ainoaa bussipysäkkiä kerran päivässä ja toimia samalla syöttövuorona linjalle 14. Linjaa liikennöitiin kokeellisesti 12.8. - 30.8. kouluaamuisin, mutta ainakin omien havaintojen mukaan tätä ajetaan edelleen, mahdollisesti koko talven kestävänä kokeiluna.

Myös kalustossa on tänä vuonna tapahtunut uudistuksia. Wasabus uitti Buspartnerin kautta kaksi vanhaa norjalaista bussia (numerot 4 ja 5) sekä hankki kaksi täysin uutta autoa, yksi Volvo 9700 (nr. 24) ja toinen Sprinter (nr. 25). Wasa Citybusin kalustoon tupsahti alkuvuodesta autot 30 ja 38, joista toinen on entinen Nilsbuss Ruotsista ja toinen Kantamatkat ja sitä ennen Työtehoseura. Elokuun alkuun tupsahti vielä toinen ex. Kantamatkat, mutta tämänhetkisen tiedon mukaan se olisi päätynyt luovuttaja-autoksi.
 
Niemibusin ajama linja Vaasasta Maalahteen sai linjanumerokseen 70, tosin numeroa ei esitetä fyysisesti autossa missään. Reittioppaassa ja kassalaitteissa numero toki näkyy.

Tilanne, jollaista ei pitäisi olla. Reittiopas siis neuvoo odottamaan linjaa 70, jollaista ei koskaan saavu asiakkaan silmin.

Joko velvoitetaan linjatunnuksen esittämiseen tai sitten sitä ei esitetä missään palvelussa harhaanjohtavana. Ei se niin vaikeaa pitäisi olla.
 
Tilanne, jollaista ei pitäisi olla. Reittiopas siis neuvoo odottamaan linjaa 70, jollaista ei koskaan saavu asiakkaan silmin.

Joko velvoitetaan linjatunnuksen esittämiseen tai sitten sitä ei esitetä missään palvelussa harhaanjohtavana. Ei se niin vaikeaa pitäisi olla.

Vaasassa tämä on ollut iänikuinen ongelma. Kaikilla numerolinjoilla ei ole vieläkään numeroita esillä, vaikka sellaiset on jossain ilmoitettukin. Linja 50 onneksi siivottiin pois ja tilalle tuli 5S, mutta kumpikaan niistä ei vieläkään näy kilvissä.
 
Vaasan kaupunki kilpailuttaa kolmen uuden kaasutelin hankintaa, jotka se antaa Vaasan paikalllisliikenteen liikennöitsijän käyttöön seuraavan liikennöintisopimuskauden alkaessa. Autot tulee toimittaa touko-kesäkuussa 2022. Hankintailmoitus
 
Liikenne kilpailutetaan näemmä kolmessa osassa. Linjat 1-4, 7-11 on osassa 1, toisessa osassa on linja 5 ja kolmannessa linja 6. Onkohan näissä osissa tarkoitus erottaa kaksi linjaa erilleen muista siksi, jotta 15 kaasubussia voidaan antaa tuohon ensimmäiseen ja suurimpaan sopimukseen käyttöön?

Hämmentää myös tuo jaottelu. Linjalle 5 ja 6 on linjastosuunnitelmassa ilmoitettu sunnuntain vuoroväliksi 120 minuuttia. Sen voisi toki selittää se, että sunnuntailiikenne kyseisillä linjoilla on jossain muussa sopimuksessa.

Seutuliikenteen linjat 21 ja 22 kilpailutettaneen erikseen myöhemmin.
 
Onkohan näissä osissa tarkoitus erottaa kaksi linjaa erilleen muista siksi, jotta 15 kaasubussia voidaan antaa tuohon ensimmäiseen ja suurimpaan sopimukseen käyttöön?

Hilman ilmoituksessa lukee näin:

"Vaasan kaupunkiliikenteen linjojen 1-4 ja 7-11 liikennöinti oheisen sopimusluonnoksen liitteineen mukaisin ehdoin.

Liikennöidään pääosin Tilaajan kaasubussikalustolla (15 kpl), joka luovutetaan liikenteenharjoittajan käytettäväksi erillisellä hallinnansiirtosopimuksella."

Vastaavaa tekstiä ei ole muissa (linjojen 5 ja 6) kohteissa.
 
Kilpailu ratkaistiin teknisen lautakunnan kokouksessa 12.5.2021, jonka pöytäkirja löytyy nyt netistä.

Vekka voitti kaikki kohteet.

Vaasan kaupunkiliikenteen linjat 1-4 ja 7-11
Tarjoaja ja vertailuhinta
1. Vekka Group Oy 2537969,79
2. Savonlinja Oy 2671621,20
3. Satakunnan Liikenne Oy 3065903,91
4. OY WASA CITYBUS AB 4364773,55

Vaasan kaupunkiliikenteen linja 5
Tarjoaja ja vertailuhinta
1. Vekka Group Oy 369207,64
2. OY WASA CITYBUS AB 468460,34
3. Ingves & Svanbäck Ab Oy 596185,55

Vaasan kaupunkiliikenteen linja 6
Tarjoaja ja vertailuhinta
1. Vekka Group Oy 369813,48
2. OY WASA CITYBUS AB 459605,02
3. Ingves & Svanbäck Ab Oy 611532,75
 
Takaisin
Ylös