Ilmankos Vaahteranmäen Eemeli tuntuu oudolta suomeksi dubattuna.
Nyt mennään kovasti ohi aiheen, mutta kerron silti mielenkiintoisen muiston parinkymmenen vuoden takaa.
Vaahteranmäen Eemelin keksijä ja luoja, muuan Astrid Lindgren oli syntynyt Vimmerbyssä, eli suht lähellä Västervikiä joskus sata vuotta sitten. Astridia pidettiin kuitenkin Smålandin ja Västervikin ns. "äitihahmona" vielä pitkälle 1990-luvulla, olihan Småland monien hänen tarinoidensa perusta ja pohja. Mulla on jonkun verran kosketuspintaa Smålandiin ja ennen kaikkea Västervikiin, kun siellä tuota aikaa on tullut vietettyä varsin paljon, sillä serkukseni asuivat siellä pitkälle toistakymmentä vuotta. Okei, opin rikssvenskan jo joskus kasarin alussa ja "ruotsalaistuin" nimenomaan Västervikissä 1980-luvun puolivälissä, vaikka siis suomalainen olen aina ollut ja olen edelleenkin. Ruattihurria musta ei saa tekemälläkään, mitä nyt kasiluokalla vuonna 1992 jätkät vähän ilkkuivat aiheelle "ruotsia puhuva junista kiinnostunut jätkä - sähän oot suklaajunankuljettaja!". Repesin tosin itsekin noin nerokkaalle huumorille.
Olin ehtinyt hurahtaa rautateihin 6.12.1989 Martinlaakson asemalla, joka selviää jostain mun vorgin kuvakommentista. Mun kommentit löytyvät muuten vorgista helposti hakusanalla "tunnus poistettu".
Nå, men i alla fall.
Västervik-Hultsfred-Växjö-smalspåret pistettiin poikki että pätkähti Hultsfredin jälkeen keväällä 1993 motarisillan rakentamisen vuoksi, jolloin Euroopan pisin kapearaiteinen rataosa kirjaimellisesti kuohittiin. Radalla oli tuohon asti pituutta saman verran kuin Helsinki-Tampere-välillä, ja jopa piirun verran enemmän, eli 189 km.
Joka tapauksessa kesällä 1993 menin Jennyn liikennepaikalle fillaroimaan (josta siis kapsu irtoaa normiraiteesta ja jatkaa matkaansa Hultsfrediin, normiraiteen jatkaessa kohti Gamlebytä) ja kuvailemaan asemarakennusta. Kapsun sivuraiteella seisoi yllätyksekseni puolenkymmentä vihreää teräsvaunua, joiden kylkeen Astrid Lindgren oli vielä vanhoilla päivillään jaksanut maalata keksimällään maahisten murteella tekstin: "När ska ni lovat bygga bron", jolla Lindgren siis puuttui tohon Hultsfredin ja Växjön välisen pätkän katkaisemiseen motarin osalta ja tarkoitti siis tietenkin sitä, että milloin tehdään silta, reikä tai mikä tahansa muu juttu, jotta vanha ja kokonainen yhteys palautetaan välille Västervik-Hultsfred-Växjö. Tämä valkoisella tekstillä tehty kylkimaalaus käsitti leveyssuunnassa kaksi vaunua. Harmi vaan, mutta nämä kuvat multa on jossain muutossa hävinneet. Varmaan jollain ruotsalaisharrastajalla vastaavia löytyy hyllystä, siitä ei ole epäilystä.