Valkeakosken Liikenne

Hauska uutinen!

Ihan ensimmäinen lahtelainen tuo ei sentään ole, mutta monta vuosikymmentä pitää peruuttaa, ennen kuin tulevat edelliset vastaan :)
1971 ja -72 ostettiin Scania B110/Lahti Kympit HYI-6 ja HAJ-215 (seiska ja ysi). "Hyikkiksellä" ookasinkin joskus 80-luvun alussa Hämeenlinnasta Tykölän kautta Koskiin.
 
Hauska uutinen!

Aiheesta jonkin verran (tosin ei sentään mahdottomia määriä) kokemuksia omaavana, en määrittelisi uutista lainkaan hauskaksi... Jos ei Volvon korien laatu tyydytä, niin pahoin pelkään että Villähteen tuotosten kohdalla pettymys on sitäkin suurempi :-(
 
Jos ei Volvon korien laatu tyydytä, niin pahoin pelkään että Villähteen tuotosten kohdalla pettymys on sitäkin suurempi :-(

Juu, varsin viileää kyytiä on (varsinkin) uudet LAK-tuotokset tarjonneet viime päivinä...
 
Mitähän reittejä nuo Valkeakosken Liikenteen menopelit ajelevat? Kun ei ole kauheasti Hesassa näkynyt..
 
Mitähän reittejä nuo Valkeakosken Liikenteen menopelit ajelevat? Kun ei ole kauheasti Hesassa näkynyt..
http://www.valkeakoskenliikenne.fi/ - etusivulla tyylitelty reittikartta, josta puuttuu Ideapark.

Numeroidut vakiovuorolinjat 51, 52, 53, 55, lisäksi Valkeakoski-keskeistä liikennettä etelä-Pirkanmaalla, esim Toijala-Valkeakoski (joka puolestaan on Pohjolan Liikenteeltä periytynyt "junabussi"-linja)
 
Mitähän reittejä nuo Valkeakosken Liikenteen menopelit ajelevat? Kun ei ole kauheasti Hesassa näkynyt..

Valkeakosken Liikenteen menokit Helsingin linjoilla kuuluisivat suoraan "Outo auto linjalla" -havainneketjustoon. Niitä ei pidä käsiteltämän tässä viestiketjussa.
 
Ymmärtääkseni Valkeakosken liikenteellä ei kauheasti ole noita ns. paikallisliikenteen autoja, vaan suurin osa kelpaisi pidemmillekkin reiteille. Tuo ovitus systeemi on mielestäni aika hyvä, se tuo lisää istumapaikkoja. Pk-seudullakun ovia tungetaan joka väliin. Mielestäni esim. Scalassa ei tarvisi olla takaovea, on se niin lyhyt tasa-osa kuitenkin.
 
Ymmärtääkseni Valkeakosken liikenteellä ei kauheasti ole noita ns. paikallisliikenteen autoja, vaan suurin osa kelpaisi pidemmillekkin reiteille.

Tätä olen monesti itsekin ihmetellyt, että miksi Valkeakosken Liikenne hankkii varsin lyhyen matkan linjaliikenteeseensä kalustoa, joka on selvästi tarkoitettu pidemmille vakiovuoroille ja tilausajokäyttöön. 90-luvun lopulla firmaan hankittiin pari enemmän seutuliikenteen tarpeisiin varustettua Carrus Vegaa, mutta sen jälkeen hankinnat ovat ennen tätä Scalaa olleet Carrus Vectoreita ja Volvo 9700:ia. Minä olisin mielelläni nähnyt firman hankkivan muutaman tämäntapaisen tai tämäntapaisen auton.

Valkeakosken Liikenne ajaa muun muassa linjoja Valkeakoski - Toijala (22 km, 25-30 min) ja Valkeakoski - Tampere (35 km, 35-45 min) sekä Valkeakoski - Lempäälä - Tampere (44 km, 65 min). Tampereelle ulottuvat linjat ovat osa yhteistariffiliikennettä, jolloin niillä matkustetaan paljon Tampereen sisäisiä matkoja.
 
Ensimmäisestä olen samaa mieltä. Tuollainen sopii oikein hyvin noin tunnin vakiovuorolle. Toisesta en niin ole varma. Pehmeämmät penkit pitäisi ainakin olla, muuten sekin kyllä kelpaisi.

Ehkäpä pääpainopiste esimerkeissä oli esitellä autoja koreiltaan ja alustoiltaan. Penkithän saa ostaja itse valita - molempiin esimerkin automalleihinhan on kyllä valikoimaa.

Tässä vaiheessa on vaikea povata, tuleeko Valkeakosken Liikenteelle enemmänkin matalalattiabusseja tai edes kompromissina miskan esittelemiä lähiliikenneautoja. Liikennekenttä antaa muutoin hyvät mahdollisuudet, mutta vähentyvät istumapaikat, tilausajot ja pienet rahtitilat voivat nousta kynnyskysymykseksi. Autokierto kun on sellainen, että harva auto ajaa pelkästään yhdentyyppistä linjaa, ellei sitten Hauhon ja Kangasalan autoja lasketa. Istumapaikat lähinnä senkin takia, että Toijalan vuoroilla on eräitä lähtöjä, joissa tarvitaan 59-paikkaisia autoja ja teliautot on vähän poissuljettu idea.

Linja 53 on kanssa oma lukunsa. Tällä linjalla harvemmin kukaan kulkee päästä päähän, ellei ole harrastaja, tai halua jostain syystä nähdä muita maisemia. Käytännössä Valkeakoskelta tulevat matkustajat jäävät pois Lempäälän alueella, viimeistään ennen Kuljua (koska Kuljuun on suorempikin yhteys). Puolestaan Kärjenniemen ja Lempäälän keskustan välillä ei juurikaan ole asutusta, vaikkakin yksi ala-aste reitin varrelle mahtuukin. Tälläkin osuudella tärkein kohderyhmä on lähes Lempäälän keskustaan sijoittuva Käsi- ja taideteollinen oppilaitos, jonka oppilaista voi saada auton täyteen. Muutoin Lempäälän ja Tampereen välillä asiakkaat sitten vie Paunu matalilla autoillaan samaa reittiä.
 
Istumapaikat lähinnä senkin takia, että Toijalan vuoroilla on eräitä lähtöjä, joissa tarvitaan 59-paikkaisia autoja ja teliautot on vähän poissuljettu idea.

Mikähän niissä teliautoissa niin pahaa on? Eikös puolituristiteli olisi ihan hyvä, jos vaatii enemmän istumapaikkoja?
 
Mikähän niissä teliautoissa niin pahaa on? Eikös puolituristiteli olisi ihan hyvä, jos vaatii enemmän istumapaikkoja?

Sekä hankinta, että käyttö on kalliimpaa kuin 2-akselisen auton tapauksessa. Tähän yhtälöön kun lisätään sellainen fakta, että teliauton suuremmalle kapasiteetille ei ole käyttöä läheskään kaikilla vuoroilla, tullaankin lopputulokseen: ei kannata.
 
Takaisin
Ylös