Valtakunnallinen lippujärjestelmä ja matkakortti

Valtakunnallinen matkakorttijärjestelmä

Tutustuessani uusiin kaupunkien joukkoliikennejärjestelmien nettisivuihin, kohtasin useammassakin yhteydessä maininnan uudesta matkakortista joka otetaan käyttöön edessä olevan talven aikana.

Netistä löytyy tällekin projektille oma sivu: http://waltti.fi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko Waltti-järjestelmän kortin lukijoiksi tulossa Buscomin laitteet vai mahdollisesti jonkun toisen valmistajan tuotteet?
 
Onko Waltti-järjestelmän kortin lukijoiksi tulossa Buscomin laitteet vai mahdollisesti jonkun toisen valmistajan tuotteet?

Kai se nyt on jo sen verran nykyaikaisempi, että kortinlukurajapinta on avoin ja mikä tahansa valmistaja voi tehdä yhteensopivia tuotteita.
 
Waltti-järjestelmä pitäisi ottaa käyttöön myös junissa niin että Tampere-Lempäälä tai Turenki-Hämeenlinna matkan voisi maksaa myös matkakortilla.
 
Waltti-järjestelmä pitäisi ottaa käyttöön myös junissa niin että Tampere-Lempäälä tai Turenki-Hämeenlinna matkan voisi maksaa myös matkakortilla.
Tämä, saisi muuttua Hollannin OV-Chipkaartin kaltaiseksi, toimii ratikasta palvelubussiin kautta maan. Tosin Matkahuollon kortti ajaa samaa asiaa. Asemalla piipataan ''kortti sisään'' ja päätepaikalla piipataan ulos.
Sydneyn Opal on muutes kätevä kun 8 matkaa on tehty viikon aikana niin loppuviikolle/parille päivälle tulee ilmaiset matkat.
 
Mä koitin sitä Waltti-sivustoa katsella, mutta en sieltä mistään pikaisella lukemisella keksinyt, että kuinka sitä korttuia käytetään: Millaiset lukijat? Pitääkö painella jotain nappeja? Näytetäänkö korttia bussiin noustessa ja sieltä poistuttaessa? Jotenkin tuntui että Waltti-sivuilla kuorrutus oli tärkeämpä kuin tiedon julkistaminen...

pekka
 
Mä koitin sitä Waltti-sivustoa katsella, mutta en sieltä mistään pikaisella lukemisella keksinyt, että kuinka sitä korttuia käytetään: Millaiset lukijat? Pitääkö painella jotain nappeja? Näytetäänkö korttia bussiin noustessa ja sieltä poistuttaessa? Jotenkin tuntui että Waltti-sivuilla kuorrutus oli tärkeämpä kuin tiedon julkistaminen...

pekka

Minä olen käsittänyt, että käytetään liikennöitsijän omia lukijoita, joihin on ajettu Waltti-kortin ohjelmisto. Olen käsittänyt, että Kuopiossa ainakin Kuopion Liikenteellä pysyvät nykyiset Pusatecin laitteet.

Pikaisella googlettelulla selvisi Joensuun käytäntö vyöhykkeeltä vyöhykkeelle maksettaessa matkakortilla. Siellä Walttiin määritellään oletusvyöhyke ja sieltä ulos suuntautuvat matkat pitää maksaa rahastajan kautta, joka valitsee oikean vyöhykkeen. Sen jälkeen ei artikkelin perusteella tarvitse enään tehdä mitään maksun suhteen. http://www.joensuu.fi/liput-ja-hinnoittelu

Itse käyn tänään kysymässä Kuopion tilannetta Walttien myynnin suhteen, kun Ylen artikkeli antoi ymmärtää Walttien olevan hiljaisessa myynnissä Kuopiossa. http://yle.fi/uutiset/viivastysten_vaivaaman_waltti-kortin_testaus_alkaa_kuopiossa/7804017
 
Minä olen käsittänyt, että käytetään liikennöitsijän omia lukijoita, joihin on ajettu Waltti-kortin ohjelmisto. Olen käsittänyt, että Kuopiossa ainakin Kuopion Liikenteellä pysyvät nykyiset Pusatecin laitteet.

Pikaisella googlettelulla selvisi Joensuun käytäntö vyöhykkeeltä vyöhykkeelle maksettaessa matkakortilla. Siellä Walttiin määritellään oletusvyöhyke ja sieltä ulos suuntautuvat matkat pitää maksaa rahastajan kautta, joka valitsee oikean vyöhykkeen. Sen jälkeen ei artikkelin perusteella tarvitse enään tehdä mitään maksun suhteen. http://www.joensuu.fi/liput-ja-hinnoittelu

Itse käyn tänään kysymässä Kuopion tilannetta Walttien myynnin suhteen, kun Ylen artikkeli antoi ymmärtää Walttien olevan hiljaisessa myynnissä Kuopiossa. http://yle.fi/uutiset/viivastysten_vaivaaman_waltti-kortin_testaus_alkaa_kuopiossa/7804017
Eivät vielä myyneet kortteja, kuulemma Sokoksen palvelupisteen mukaan tulevat myyntiin toukokuussa ja tämän hetkisen Kuopion seudun joukkoliikenteen tiedon mukaan kortteja ei enään ladata maaliskuun jälkeen. Tainnut taas siirtyä eteenpäin.
(Joko olin a)sokea tai b)en huomannut, että missä sijaisee edellisen viestin muokkauspainike, siksi tällä tavalla.)
 
Eivät vielä myyneet kortteja, kuulemma Sokoksen palvelupisteen mukaan tulevat myyntiin toukokuussa ja tämän hetkisen Kuopion seudun joukkoliikenteen tiedon mukaan kortteja ei enään ladata maaliskuun jälkeen. Tainnut taas siirtyä eteenpäin.
(Joko olin a)sokea tai b)en huomannut, että missä sijaisee edellisen viestin muokkauspainike, siksi tällä tavalla.)

Ei mitään uutta bittitaivaan alla. Jyväskylässä Waltti-pilotointi meni läskiksi heti alkumetreillä, kun kortinlukijat eivät suostuneet yhteistyöhön Walttien kanssa. Joskus viime elo-syyskuussa tiedotettiin, että Waltit otetaan käyttöön myöhemmin syksyllä. Eipä ole projekti tainnut edetä senkään vertaa. Tai sitten Jyväskylän joukkoliikenneviranomainen on saanut tiedotusoppia Höslingin tiedotusoasastolta. Tuorein uutinen Linkki-sivulla on viime Lucianpäivän jouluostosmatkat eurolla - Waltista ei sanaakaan (muuta kuin että hinnat jne määräytyvät myöhemmin kunnes Waltti tulee käyttöön).

Olettaisin, kun kerta Koiviston Auto -konsernin perua olevat kortinlukijat valjastetaan Waltti-lukijoiksi, että näyttölippukortti vilautetaan lukijalle. Sarjalipun kanssa sähläävät joutuvat edelleenkin painamaan kortinlukijan nappia ja arvolla matkustavat antavat kortin kuljettajalle, joka manuaalisesti keventää "kortin kukkaroa" tarpeellisella summalla.

Joskus viime vuonna Matkahuollon edustaja itkupotkutti sitä, että miksi kunnat ja valtio törsäävät miljoonia euroja uuteen korttijärjestelmään, kun heillä olisi tarjolla valmis korttipohja. Oma kokemukseni Matkahuollon matkakortista on se, että se on hidas. Eräässä kaupungissa se jäi helposti koneen sisään ja jos kuljettajalla ei ollut pihtejä tai rakennekynsiä, niin kortin ulossaaminen oli tuskan takana. Verkkaisella maaseutuvuorolla Matkahuollon kortti ei matkaa kauheasti hidasta, mutta ruuhkaisilla kaupunkilinjoilla mottona voisi silloin olla "kävellen olisit jo perillä".
 
Joskus viime vuonna Matkahuollon edustaja itkupotkutti sitä, että miksi kunnat ja valtio törsäävät miljoonia euroja uuteen korttijärjestelmään, kun heillä olisi tarjolla valmis korttipohja. Oma kokemukseni Matkahuollon matkakortista on se, että se on hidas. Eräässä kaupungissa se jäi helposti koneen sisään ja jos kuljettajalla ei ollut pihtejä tai rakennekynsiä, niin kortin ulossaaminen oli tuskan takana. Verkkaisella maaseutuvuorolla Matkahuollon kortti ei matkaa kauheasti hidasta, mutta ruuhkaisilla kaupunkilinjoilla mottona voisi silloin olla "kävellen olisit jo perillä".

Pari vuotta sitten Matkahuollon kortti taisi kelvata n. 95 % Suomen joukkoliikenteessä (laitteista ainakin Buscom, Pusatec, ETM, Genisys ja Faro (?)). Vanha Almex taisi olla ainoa jossa MH:n tuotteet eivät toimineet. ;) Jostain syystä yhteiskunta haluaa hakata miljoonia uuteen järjestelmään, joka täytyy tietysti sitten aikanaan saada toimimaan myös kaikissa rahastuslaitteissa. Toki nyt on olemassa uusia toimijoita, joihin MH:n kortit eivät kelpaa kuten Init, Tpileti ja halpabussiketjut joilla ei erillistä rahastuslaitetta enää olekaan.
Jos kuvailemasi laite on Pusatec, vika on lukijassa eikä kortissa. Kuulostaisi siltä että lukijan palautin on "kuollut" ja kortit jäävät sisään jos se ei niitä palauta. Muoviosat kuluneet.
Ainakin omalla kokemuksellani Matkahuollon uudet "siruttomat" (eli kosketusluettavat) kortit ovat aika huonosti toimivia verrattuna vanhoihin sirullisiin (koneen sisäiseen lukijaan laitettaviin kortteihin) verrattuna.
Mutta kaikkihan on valintakysymyksiä. Käyttääkö jo olemassaolevaa infraa ja säästää miljoonia ja saada homma toimimaan heti. Vai laittaa miljoonia systeemiin jonka saat käyttöösi tänä vuonna. Tai ehkä ensi vuonna. Tai ehkä sitä seuraavana... Tai ehkä...
 
Oma kokemukseni Matkahuollon matkakortista on se, että se on hidas. Eräässä kaupungissa se jäi helposti koneen sisään ja jos kuljettajalla ei ollut pihtejä tai rakennekynsiä, niin kortin ulossaaminen oli tuskan takana. Verkkaisella maaseutuvuorolla Matkahuollon kortti ei matkaa kauheasti hidasta, mutta ruuhkaisilla kaupunkilinjoilla mottona voisi silloin olla "kävellen olisit jo perillä".

MH:n etäluettava kortti ei ole sen hitaampi kuin Jolinkaan. Ainoa ero taitaa olla se että pitää lukea Pusatecin omalla lukijalla eikä etälukijalla. Käytännössä ei mitään eroa.
 
HSL ja VR muodostavat yhdessä n. 75% Suomen joukkoliikenteestä eikä Matkahuollon kortti kelvannut kummassakaan niistä.

Kiitos, hyvä huomio.

"Pari vuotta sitten Matkahuollon kortti taisi kelvata n. 95 % Suomen linja-autoliikenteestä (poislukien tilausliikenne)."

Tosin onko asia niin pahasti, että HSL + VR on oikeasti 75 % Suomen joukkoliikenteestä? Tai tietysti tässä pitäisi määritellä, minkä mukaan tätä osuutta lasketaan (matkustajamäärien vai suoritettujen kilometrien).
 
Mikä nyt sattuu sopimaan omiin tavoitteisiin parhaiten.

Minusta on mielekästä ajatella, että (joukko)liikenteen tavoite on saada ihmiset ja tavara perille, ei jauhaa mahdollisimman paljon kilometrejä mahdollisimman halvalla. Jälkimmäiseen tavoitteeseen ihanteellinen yhteiskunta on kilpa-autorata. Perille pääsemiseen vastaavasti ihanteellinen yhteiskunta laittaa määränpäät ja lähtöpisteet mahdollisimman lähelle toisiaan.
 
Tosin onko asia niin pahasti, että HSL + VR on oikeasti 75 % Suomen joukkoliikenteestä? Tai tietysti tässä pitäisi määritellä, minkä mukaan tätä osuutta lasketaan (matkustajamäärien vai suoritettujen kilometrien).

Matkamäärillä mitattuna pelkästään HSL:n osuus Suomen joukkoliikenteestä on noin 63 %. HSL 345 M, koko maa yhteensä noin 550M matkaa. Matkustajakilometreissä osuudet ovat toki ovat erilaiset.
 
Takaisin
Ylös