Nuo neukkuajan suihkarit tosiaan on aivan omaa luokkaansa äänten suhteen, mutta kyllä vanhemmista länsikoneistakin meteliä irtoaa. Minä olen asunut koko ikäni lentokentän lähettyvillä ja pakko todeta melusaasteen tässä 2000-luvun aikana pienentyneen reippaasti uudempien konetyyppien ja ilmeisesti myös vanhempiin koneisiin asennettujen "hushkittien" ansiosta.
Ei se lentomelu koskaan itseäni ole häirinnyt joten kaipa siihen on tottunut, silti kultaiselta 1980-luvulta muistan huomion kiinnittyneen yli lentäneeseen koneeseen kun ohi paineli Aeroflotin kalustoa, silloin juurikin TU-154:ää ja pienempää TU-134:ää. Ne oli todella kovaäänisiä ja ainakin nousussa ääni oli vieläpä erittäin "repivä". En tiedä lentelikö veli venäläiset silloin Vantaalle tuolla mainitulla TU-154M:llä vai vanhemmila versioilla.
Mieleen on jäänyt myös silloin suht.yleiset DC-8 ja Boeing 707, eivät kovin paljon jääneet metelissä CCCP:n kalustolle, jos ollenkaan. DC-8 oli Finnairilla / Kar Airilla käytössä johonkin 1980-luvun puoliväliin asti.
Silloinen Finskin ylpeys DC-10 oli jo paljon hiljaisempi kone, mutta kyllä siitäkin ääntä lähti reilusti enemmän kuin yleisistä pienemmistä DC-9/MD-80-koneista.
Nyt kun vertaa näitä 2000-luvun Airbusseja ja Boeingeja vanhempiin koneisiin, niin voi todeta metelin olevan uudemmissa aivan olematonta.
Lisäksi mieleen on jäänyt ehdottomasti kovaäänisin laite, joka meikäläisen pään yli on lennellyt; B-52 nousutehoilla lentoonlähdön jälkeen. Tämä tapahtui joskus 1990-luvulla rapakon takana. Ylitti jo kipurajan sen meteli. Ja samalla seudulla lenteli myös F-15- ( ja ilmeisesti myös F-16-)-hävittäjiä, eikä mielestäni samanlaiseen infernoon äänten suhteen yltäneet, tosin eivät aivan pään yli matalala tulleetkaan. Tuossa ilmojen dinosauruksessa B-52:ssa on 8 kpl samantyyppisiä moottoreita kuin DC-8:ssa. Kasissahan niitä oli neljä ja ihan riittävästi mölyä irtosi siitäkin.