Vantaan linjastosuunnitelma 2007-2011

Linjan 68 loppupään Tammistossa voisi siirtää kulkemaan Valimotietä suoraan nykyiselle päättärille. Jumbosta pääsee kuitenkin hyvin 615T ja 650 Kartanonkoskelle ja toiseen suuntaan myös tiheästi ja Jumbon kohdalla voi vaihtaa helposti eri suuntiin meneviin linjoihin.

Voisi kuvitella idempää tulevien haluavan päästä juuri esim. Flamingon oven eteen ilman että joutuu kävelemään Valimotieltä asti ;)
 
Valimotiellä on pysäkki heti liikenneympyrän jälkeen ja se on käytännössä saman matkan päässä kuin jos kuljet Flamingosta Helsinkiin käyttäen 615T tai 650 pysäkkiä Lentoaseman tiellä ja edelleen korostan V61 tiheää vuoroväliä johon vaihtaminenkaan ei paljoa aikaa vie. Muutenkin olen ihmetellyt miksei ihmiset varsinkin Flamingon puolelta tullessa käytä Tuusulan väylän pysäkkiä Helsinkiin päin mentäessä kun siihen on Flamingon pääovilta vain hiukan pidempi matka kuin Lentoaseman tien pysäkille ja matka-aika ruuhka-aikana jopa yli 10 minuuttia nopeampi kuin 613N, 613K, 650, 651, 652 tai 615T. Kuitenkin pysäkillä on melko tiheä liikenne 613, 615, 623 ja 633. Muutenkin seutulinjoilla on reiteissä aikaa vieviä osuuksia. Esim. linja 611 ei ole kovinkaan houkutteleva sen hitauden vuoksi, kannattaa melkein tulla 613, 615(V), 623 tai 633 Vantaan puolelle ja vaihtaa Ylästön ramppien pysäkkien jälkeisillä pysäkeillä sopivaan Vantaan sisäiseen esim. 46, 50, 52, 55, 57, 60, 61 tai 68.
 
Johtuu siitä, että pysäkit ovat epäselviä ja kukaan ei tunne niitä. Vielä vähemmän satunnaiset viihdematkailijat. Tavallinen ihminen kävelee vain sille pysäkille jonka se ennalta tuntee, ja joskus myös pysäkille jonne on ohjattu reitti. Vaikka tietäisikin jonkin syrjäisemmän pysäkin, ei välttämättä tiedä milloin siellä kulkee mitäkin vaunuja, jolloin tosiasiallisesti mietitään vaihtoehtoa hidas matka - kylmässä viimassa seisoskelu loppuyön.
 
Mielestäni viime syksynä alkaneet uudet Vantaan linjat 68 ja 69 ovat jollakin tapaa epäonnistuneita. Varsinkin 68 on liian pitkä ja kiemurteleva linja. Olisi ehkä ollut parempi tehdä kunnon linja Tikkurilasta Honkanummen, Itä-Hakkilan ja Kuninkaanmäen kautta esim. nykyiselle 69:n päättärille Hakunilaan ja vastaavasti Tikkurilasta linja Tammistoon. Vuoroväli olisi voinut olla noin 20 minuuttia. Liian pitkillä linjoilla on ongelmia mm. aikataulujen pitävyyden kanssa. Esim. nykyisin 68:lla mennään aika usein joko Tikkurilaan tai Tikkurilasta jompaan kumpaan suuntaan. Sen sijaan uudesta liikennöintisuunnitelmasta 2011-2012 olen positiivisesti yllättynyt V53:n uudesta reitistä ja samoin seutulinjan 651 muutokset Vantaan puolella tuntuvat fiksuilta:D
 
Mitenkäs tuonne Viinikanmetsään kulkee nykyisin busseja? Tiedän, että sinne menee v15, v46, U632 sekä 651A. Mutta ainakaan Reittiopas ei löydä enää 652A:n vuoroja Viinikanmetsään. Eli ajaako Viinikanmetsään seutulinjoista vain 651A vai 651A ja 652A?
 
Mutta Reittioppaan mukaan 652A ajaa vain välillä Helsinki-Tuupakka, eikä Viinikanmetsän pysäkkiaikataulussakaan ole kuin linja 651A.

Viinikanmetsästä lähtee linjan 652A vuorot 15.32, 17.15 ja 18.20. Reittioppaassa ilmeisesti on jokin virhe koska reittioppaan pysäkkiluettelonkin mukaan linjan 652A lähtöpysäkki on Turvalaaksontie, mutta jos kirjoitat reittioppaaseen lähtöpysäkiksi esim. Ansatie,Vantaa ja päätepisteeksi vaikka Tammisto niin silloin nämä 652A:n vuorot ilmestyvät. Ei kannata aina aivan sokeasti luottaa reittioppaan antamaan tietoon.
 
Tiedän että Tikkurilasta pääasiallinen julkinen kulkuyhteys Helsinkiin tapahtuu junalla, mutta samaahan voi sanoa myös Koivukylästä ja Korsosta. Ainut ero on siinä, että Tikkurilan asemalta ei pääse suoraan Helsinkiin ollenkaan. Sen sijaan Koivukylästä kulkeen päivisin jopa kaksi linjaa Helsinkiin vaikka vieressä on juna-asema eli linjat 623 (Z) ja 732. Kaiken lisäksi aamulla kulkee yksi lähtö 633N ja perjantai iltaisin sekä viikonloppuna on sekä aamulla että illalla 633N-lähtöjä. Kaiken kukkuraksi vielä linjalla 611N on joka päivä kolme lähtöä Helsingin suuntaan.
Samaa voidaan sanoa Korsosta. Vaikka juna-asema on vieressä, Helsinkiin kulkee peräti kolme eri linjaa. Eli linjat 731(N), 730 ja 633A/K/N. Varsinkin viikonloppuna on mainio tarjonta kun 633 kaikki lähdöt ajavat Korson kautta. Toki ymmärrän, että reiteillä on erilaisia tarkoituksia, mutta silti näkisin kannattavaksi, että esim 611 ajaisi Tikkurilan aseman kautta, kun ottaa huomioon että viimeinen juna Helsinkiin lähtee 0.31. Tässä vertailussa en ottanut huomioon linjoja 700N ja 710N.

---------- Viesti lisätty kello 11:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:40 ----------

Muistelen lukeneeni Kimmo Kiljusen juttua kun hän moitti Hakunilan joukkoliikenne yhteyksiä. Olen täysin eri mieltä. 62/562 kulkee päivisin 10 minuutin välein Mellunmäen metroasemalle ja Tikkurilaan. Lisäksi Mellunmäkeen mentäessä käytössä ovat myös 56 ja 87 ja Tikkurilaan mentäessä 68 ja 69. Seutulinjojen tarjonta on myös laajaa kun 518, 740, 741 ja 742 lisäksi voidaan sanoa, että Länsi-Hakunilaa palvelee myös linjat 730 ja 731N. Alueella on tosin pieni erikoisuus kun linjat 518 ja 740 kulkevat aamulla vain Helsinkiin päin ja illalla päinvastoin.
 
Esim. nuo Korson seutuinjat palvelevat/tydentävät myös (liituntä)liikennettä asemalta ja esim 633A/K/N voi vaihtaa vaikka minkänäkösiin (poikittais)linjoihin Tuusulanväylältä (Jokeri ,v50, v53, v55, v61, h51, h52 jne..., 731(N) Mikkolaan, 741 Metsolaan, Nikinmäkeen... Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
 
Kehä III:n perusparannuksen aikana pysäkkikatokset poistettiin Ansatien, Kalliosolantien, Nuolitien ja Pakkalantien(Länteen päin) pysäkeiltä, nyt kun remontti on lähes valmis havahtuivat pysäkkien käyttäjät tilanteeseen koska katoksia ei rakennettukaan takaisin http://www.vantaansanomat.fi/artikk...voitti-bussikatokset-palaavat-keha-kolmoselle Hieno osoitus matkustajien aktiivisuudesta tässä asiassa! Erikoista ajattelua liikenneviraston puolelta ettei katoksia tarvita koska vuonna 2014 alkaa kehäradan liikenne jolloin Kehä III:n bussiliikenne lakkaa lähes kokonaan, tässä on vielä aikas paljon aikaa vuoteen 2014 joten kyllä noilla katoksilla on suuri merkitys alueen työssäkäyville ihmisille, varsinkin Ansatien ja Nuolitien pysäkkejä käytetään hyvin paljon. Suunnitelmissa on siis kehäradan aloittaessa bussiliikenteen siirtäminen Kehä III:lta Tikkurilantielle, Tulkintielle ja Ylästöntielle, nämä reitit eivät mitenkään korvaa nykyisiä Kehä III:n varren pysäkkejä, kävelymatkat esim. Ansatieltä ja Nuolitieltä pitenevät huomattavasti jos joutuu kävelemään vaikka Tikkurilantien pysäkeille. Kehäradan aloittaessa pitäisi edes ruuhka-aikoina jättää vuoroja kulkemaan Kehä III:n kautta.
 
Suunnitelmissa on siis kehäradan aloittaessa bussiliikenteen siirtäminen Kehä III:lta Tikkurilantielle, Tulkintielle ja Ylästöntielle, nämä reitit eivät mitenkään korvaa nykyisiä Kehä III:n varren pysäkkejä, kävelymatkat esim. Ansatieltä ja Nuolitieltä pitenevät huomattavasti jos joutuu kävelemään vaikka Tikkurilantien pysäkeille. Kehäradan aloittaessa pitäisi edes ruuhka-aikoina jättää vuoroja kulkemaan Kehä III:n kautta.

Parhain vaihtoehto olisi mielestäni linja v50, joka ajaisi Tikkurilasta Myyrmäkeen reittiä: ...(nykyinen reitti)-Tikkurilantie-Pakkalantie-Kehä III-Petikontie-Riihimiehentie-Martinkyläntie-Vihdintie-Rajatorpantie-(nykyinen reitti)... Lähdöt voisivat olla molemmista päistä arkisin, aamulla klo 5.30, 6.00, 6.30, 7.00, 7.30 ja 8.00 sekä iltapäivällä 14.00, 15.00, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00 ja 17.30.
 
Takaisin
Ylös