Lukasin tuon VR ja Liikenneviraston selvityksen, joka on pikemminkin lausunto, ja seuraavaa pisti miettimään:
Voisiko esimerkiksi siitä uudesta autojuna-asemasta Pasilan alaratapihalle tehdä sellaisen että tarvittaessa kaukojunaliikennettä voidaan päättää sinne? Ja jos olisi Helsinginkadun kohdalle edes joku sivulaituri niin matkustajat voisi päästää siinä poikkeustilanteesa ulos lähijunista.
Varmaan noin ja toki ohjausjärjestelmä tulee uusia. Mutta mitenkäs jonkinlaiset varajärjestelyt sitä varten jos ja kun jotain menee pieleen?Selvitys raideliikenteen talviongelmista marras–joulukuussa 2010 sanoi:Merkittävä syy myöhästymisiin on Helsingin ratapihan ahtaus, joka pahenee, kun sinne pyrkii samaan aikaan useita myöhässä olevia junia. Tämä aiheuttaa edelleen lisää myöhästymisten ketjuuntumista.
Helsingin ratapihan ahtaus johtuu kahdesta perustekijästä: välityskyvyn rakenteellisesta puutteesta ja ohjausjärjestelmän yli-ikäisyydestä. Ohjausjärjestelmän uusiminen kestää noin 10 vuotta ja sen kustannusarvio on lähes 100 miljoonaa euroa. Ratapihan ahtaudesta johtuvat ongelmat jatkuvat, kunnes kapasiteettia saadaan lisättyä, esimerkiksi Pisara-radan toteuttamisella.
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/fi/uutiset/2011/12_2011/20110107_raideliikenneselitys
Voisiko esimerkiksi siitä uudesta autojuna-asemasta Pasilan alaratapihalle tehdä sellaisen että tarvittaessa kaukojunaliikennettä voidaan päättää sinne? Ja jos olisi Helsinginkadun kohdalle edes joku sivulaituri niin matkustajat voisi päästää siinä poikkeustilanteesa ulos lähijunista.