Variotramit 1.5.2008 - 28 vaunua liikenteessä?

Onko variotrameja 1.5.2008 alkaen liikenteessä sopimuksen edellyttämät 28 vaunua joka päivä?

  • variotrameja on pääsääntöisesti liikenteessä 28 kerrallaan (yksittäisiä päiviä lukuunottamatta)

    Äänet: 2 5.0%
  • variotrameja on usein liikenteessä 28 kerralla, mutta ei ole harvinaista, että lukuun ei ylletä

    Äänet: 7 17.5%
  • variotrameja on satunnaisesti liikenteessä 28 kerralla, mutta useimmiten vähemmän

    Äänet: 15 37.5%
  • variotrameja ei ole koskaan liikenteessä 28 kerrallaan (yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta)

    Äänet: 16 40.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    40
  • Äänestys suljettu. .
Odotamme raporttia iltaruuhkasta...
Nyt tulee.
1A: 235
3B: 220, 222, 218
3T: 203, 228
4: 240, 217
6-8: 204, 207, 202, 221, 230, 212, 208
7A: 223
7B: 226
10: 201, 229
Nämä (19 matoa) bongattu klo 16:25 - 18:10.

Todettakoon, että 6-8:lla havaitsin edellä lueteltujen matojen lisäksi seuraavat ei-madot: 80, 102, 110, 83, 105, 84, 85, 86, 74, 93, 94, 90, 106 ja 2263.
 
Nämä (19 matoa) bongattu klo 16:25 - 18:10.

Jos aamulla on 28 vaunua ja iltaruuhkassa vain 19 niin eipä tuo kovin mahtavalta kuulosta. No, illan ja yön aikana saadaan sitten ehkä ehjättyä taas sen verran vaunuja, että huomisaamu näyttää paremmalta. Mutta mitä sanoo sopimus, riittääkö tosiaan, että vaunut saadaan aamulla ajoon? Jos sitten kolmasosa päivän aikana muuttuu ajokelvottomaksi, niin onko sopimus toteutunut?
 
7B:llä ei ollut yhtään matoa liikkeellä iltasella. Liekö se ainokainen hajonnut ja vaihdettu NrI-vaunuun jossain vaiheessa. Muutenkin tuntuu siltä että matalavaunuja oli liikenteessä illalla vähemmän kuin yleensä.

Myöskään bukseeriharjoituksissa ei ollut illalla yhtään matalavaunua vaan neljä nivelvaunua.
 
Raitioliikenneyksiköstä tiedettiin tänään kertoa, että suurin lukumäärä variotrameja oli liikenteessä la 3.5., tuolloin yhtä aikaa 24 vaunua liikenteessä.

Aluksi julkinen anteeksipyyntö väärän tiedon levittämisestä. Olen tulkinnut ulosajolistaa väärin. "Suunnitelman" ja käytännön ero nääs..

Valitan
Jussi
 
Mites on sujunu? Onko toukokuun aikana päästy lähellekään tavoitetta?
 
Mites on sujunu? Onko toukokuun aikana päästy lähellekään tavoitetta?

Mä en enää muista keneltä sen kuulin, mutta ilmeisesti parina päivänä on päästy tavoitteeseen.

Lukuun 28 nimittäin lasketaan mukaan ne vaunut, jotka ovat poissa liikenteestä HKL:stä johtuvan syyn vuoksi. Tyypillinen tällainen syy on liva-vika. Näin ollen esim. kolme liva-viallista ja 25 vaunua liikenteessä muodostaa sopimuksen tarkoittaman 28 vaunun kokonaismäärän.

Sen toki haluaisin tietää, että jos aamulla saadaankin vaaditut 28 vaunua ulos, mutta puoliltapäivin pari on jo rikkoontunut, niin onkos sopimus silloin täytetty? Kai sinne sopimukseen sentään on kirjattu, että niillä vaunuilla pitäisi myös pystyä ajamaan päivän loppuun asti. Vai onko?
 
Kai sinne sopimukseen sentään on kirjattu, että niillä vaunuilla pitäisi myös pystyä ajamaan päivän loppuun asti. Vai onko?

Kiinnostaisi myös tietää riittääkö se että vaunuja voidaan sijoittaa puolikkaisiin ruuhkavuoroihin. Eli jos vaunu on esim. aamulla kolme tuntia ajamassa ruuhkaa, lasketaanko se mukaan.
 
Viime päivinä linjalla on tuntunut olevan 25 - 27 Variota. Koska todennäköisesti jatkuvasti on jonkun verran vaunuja, jotka ovat pois liikenteestä Bombardierista riippumattomasta syystä, niin tavoitteeseen ilmeisesti päästään nyt aika hyvin.
 
Keväällä vielä uumoiltiin, että linja 9 aloittaessa tulee olemaan tiukka tilanne kaluston suhteen. Mikä mahtaa olla tämän ajankohdan tilanne, riittääkö varioita niin paljon ettei tarvitse käyttää saksan manne-tuliaisia liikenteessä.
Mitä mahtaa sanoa mainostajien kanssa tehdyt sopimukset, kai he odottovat näkyvyyttä katukuvassa, eli määrättyjä ajotunteja.
 
Ei Vaurioista mihinkään ole. Pois vain, lehmänläjät. Toivottomat, peijakkaat, kurjat!

Mikä on Variotramin käyttöastetilanne nykyään? Ilmeisesti varsin kiitettävä, kun ei ole kuulunut miesmuistiin poikkipuolista kommenttia. Saadaankohan niille sittenkin 40-50 vuoden käyttöaika?
 

Liitetiedostot

  • this is humour.jpg
    this is humour.jpg
    150.3 KB · Lukukerrat: 136
Mikä on Variotramin käyttöastetilanne nykyään? Ilmeisesti varsin kiitettävä, kun ei ole kuulunut miesmuistiin poikkipuolista kommenttia. Saadaankohan niille sittenkin 40-50 vuoden käyttöaika?

Useimpina päivinä vaadittu käyttöaste taitaa täyttyä. Tämä yksinään tosin ei kerro siitä, toteutuuko 40 - 50 vuoden käyttöaika. Voihan niihin syntyä rakenteellisia vaurioita, joiden korjaaminen ei enää kannata, kun vaunuilla alkaa olla ikää.
 
Keväällä vielä uumoiltiin, että linja 9 aloittaessa tulee olemaan tiukka tilanne kaluston suhteen. Mikä mahtaa olla tämän ajankohdan tilanne, riittääkö varioita niin paljon ettei tarvitse käyttää saksan manne-tuliaisia liikenteessä.
Mitä mahtaa sanoa mainostajien kanssa tehdyt sopimukset, kai he odottovat näkyvyyttä katukuvassa, eli määrättyjä ajotunteja.
Jos HKL:llä syystä tai toisesta on ylimääräistä kalustoa niin vaunun pääomakustannus lähestyy nollaa. Eli kustannuslaskelmat menee uusiksi, joka taas tarkoittaa että ratikkaliikenteen lisääminen on kannattavampaa. Tämä on siis onnellinen ongelma joka tulee ratkaista lisäämällä vuoroja tai reittejä, en jaksa uskoa että edes HKL-matematiikalla on halvempaa ajaa busseja kuin ratikkaa joka muuten seisoisi tyhjän panttina varikolla, eli siis todellinen kustannus on kuljettajan palkka, sähkö ja huolto.
 
Takaisin
Ylös