Varustamoiden kilpailu Helsingin ja Tallinnan välillä

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Tallink Silja on saamassa juuri uuden superfast-tyyppisen aluksen, Tallink Starin Helsingin ja Tallinnan välille. Ensi kesänä on siis luvassa erittäin kova kilpailu varustamoilla. Varustamoita on tätä nykyä kuusi; Tallink Silja, SeaContainers, Viking Line, Eckerö Line, Nordic Jet Line, ja Linda Line. Hyvä katsoa kuka on voittaja, ja kuka häviäjä. Toisaalta se on matkustajille hyvä asia, jolloin hinnat pysyvät matalalla. Kaikilla on aluksia liikenteessä enemmän kuin kaksi, paitsi Eckerö Linella ja Viking Linella. Mahtuuko vielä yksi alus tähän kilpailun joukkoon, sen näyttää aika.

Viking Linellä on tulossa uusi alus Rosellan tilalle tammikuussa, Tallink Starsin kaltainen M/S Viking XPRS. Jos hinnat pysyvät samoilla paikkeilla kuin Rosellalla, voi Viking Line olla 2008 kesällä jo voittajien joukossa. Mutta tänä kesänä tilanne on varmasti toinen, Rosella kun tuskin kauheasti vetää ihmisiä. Se on purkki, jolla ylitetään meri, ja piste.

Tallink Siljan uutta alusta vähän ihmettelen, sillä sen käytössä on jo kuusi kappaletta Autoexperessejä, lisäksi on vielä Galaxy, ja Vana Tallinn, joka tosin poistuu Starin tieltä. Tallink on kasvanut mahdottoman suureksi, ja tulee olemaan kannattava, vaikka se myiskin laivojaan täyteen halvemmalla. Toisaalta se on saanut kritiiikkiä, ja sillä on virolainen miehistö.

Eckerö Line on aina ollut päivälaivayhtiö, ja tulee myöskin tulee sellaisena pysymään. Se ei siis kilpaile Galaxyn kanssa, kuten ei suurin osa muistakaan. Sen suurin kilpailija tulee varmaankin olemaan Tallink Star. Toisaalta Nordlandia on oikein mukava, ja perinteinen alus. Lisäksi sillä on suomalainen miehistö, joka on joillekkin melko tärkeä kysymys.

SeaContainers tulee olemaan kilpailija Nordic Jet Linen kanssa, kuten alla jo lukee. Miten "merikissat" pärjäävät yksin kovassa kilpailussa on kysymysmerkki. Sillä on luultavasti oma asiakaskuntansa, ja tulee sen myöskin pitämään, vaikkakin Silja emoyhtiönä ei ole enään takana.

Nordic Jet Line on pieni yhtiö, ja tulee kilpailemaan luultavasti Superseacattien kanssa. Hintakin on edellä mainitun kanssa melko sama.

Linda Line tuo myöskin uuden aluksen tänä kesänä liikenteeseen. Linda Line on omassa luokassaan varmasti hyvä, ja ainoa tällä reitillä. Se ei kuljeta autoja, mutta toisaalta on nopea. Uusi kantosiipialus tuo luultavasti matkustajia lisää, mutta ei kuitenkaan syö niitä Tallinkilta niin paljon. Yhtiöiden kokoero on niin suuri.

Näin, tässä pienet analyysit, katsotaan miten käy.. :smile:
 
Viimeksi muokattu:
Linda Line tuo myöskin uuden aluksen tänä kesänä liikenteeseen. Linda Line on omassa luokassaan varmasti hyvä, ja ainoa tällä reitillä. Se ei kuljeta autoja, mutta toisaalta on nopea. Uusi kantosiipialus tuo luultavasti matkustajia lisää, mutta ei kuitenkaan syö niitä Tallinkilta niin paljon. Yhtiöiden kokoero on niin suuri.:

Linda Linelle houkuttelee matkustajia nopeus ja hinta. Sarjalipulla usein matkustaville hinta on äärimmäisen edullinen: 10,50€/suunta SuperSeaCat:lla on tosiaan omat kannattajansa (esim meidän perhe), jotka eivät muillavarustamoilla matustakkaan. Tallinkilla hinnat pysyvät alhaisina ja sen vuoksi myös palvelu.
 
En ehkä aivan kaikilta osin allekirjoittaisi Aleksi.K:n analyysiä. Kilpailua varmasti on, mutta yhä enemmän varustamot myös tuntuvat tuottavan palvelua juuri omalle asiakasryhmälleen.

Ei varmaankaan ole yllättävää, että lyhyellä aikavälillä kilpailun voittaja on Tallink Silja. Sillä on suurin päivittäisten vuorojen määrä lahden yli ja suurin kyky kuljettaa matkustajia ja rahtia. Tallink Siljan kalusto on uutta ja epäilemättä suuruudesta saadaan taloudellista hyötyä laivojen yhtenäisyyden vuoksi. Vieraina aluksina tonnistossa ovat Superfastit, mutta se lienee pienehkö ongelma.

Tallink hankkiutunee ainoasta pienestä pika-aluksestaa eroon mahdollisimman pian. He tarjoavat tilalle Star:n nopeutta ja varmasti ovat valmiita hylkäämään ne asiakkaat, joille Starin vuorotarjonta ei riitä. Muista pika-aluksista SuperSeacattien kyytiin eksyy varmaankin yhä entisiä Siljan asiakkaita, olihan Silja nopeiden aluksien Tallinnan liikenteen markkinajohtaja ennen myyntiä Tallinkille. Nopeiden alusten käyttökustannusten nousu on minun mielestäni uhka niille, ja siksi uskonkin suuriin ja tavallista nopeampiin aluksiin. Tallink ja Viking tulevat menestymään uusilla aluksillaan.

Viking Linen Rosella on aluksista kaikista vähiten vain "purkki jolla ylitetään meri". Humpparisteily-konsepti on kenties vahvin ja Viking Line markkinoikin hyvin voimakkaasti paketteja: tule miniristeilylle, syö hyvin ja osta halpaa kaljaa myös. Eckerön tuote on hyvin samankaltainen, mutta heillä olennaisena osana pakettia on se Tallinnassa vierailu. Vikingillä vastaavasti myydään myös yönyli risteilyjä. Saman tuotteen myynti jatkunee uuden nopeamman laivan tultuakin.
 
Viking Linen Rosella on aluksista kaikista vähiten vain "purkki jolla ylitetään meri". Humpparisteily-konsepti on kenties vahvin ja Viking Line markkinoikin hyvin voimakkaasti paketteja: tule miniristeilylle, syö hyvin ja osta halpaa kaljaa myös. Vikingillä vastaavasti myydään myös yönyli risteilyjä. Saman tuotteen myynti jatkunee uuden nopeamman laivan tultuakin.

No ei se kyllä mikään loistoristeilijäkään ole.. :D On toki totta, että Rosella houkuttelee myös ns. ryyppyristelijöitä, elikkä tullaan laivalle, tanssitaan ja juodaan. Sitten päälle ostetaan Tax Free/Merimyymälä tyhjäksi. Elikkä myönnän jossain määrin olleeni väärässä. Toisaalta sen voi myös ajatella vain autolijan näkökulmasta, mikä oli itselläni ensimmäisessä viestissä. Ylitetään meri halvalla, laiva on mikä on mutta, yli pääsee, ja halvalla. Niinkään laatuun katsomatta, joskin ilmeisesti siellä on suomalainen henkilökunta, ainakin toistaiseksi. En ole varma nykytilanteesta. Toisaalta kun risteilijän näkökulmasta miettii, niin vaikka Rosella kuinka halvempi, niin jos haluaa oikean, ja ns. fiinimmän risteilyn ei mielestäni Rosella tule kyseeseen. Siellä on yksi sviitti, se on jo melkosen vanha, ja kulunut. Galaxy on mielestäni siis enemmän risteilylaiva kuin Rosella. Olkookin, että Rosellan konseptiin ei kuulu edes markkinoida minään fiinien ihmisten risteilyaluksena, kuten ehkä Galaxy on. Tai ainakin enemmän siihen suuntaan. Se on uusi, siellä on nykyaikaiset palvelut, saunat ym. Mutta se on myös pidemmälle risteikylle tarkoitettu. Rosella on ehkä sopiva 14 tunnin paketiksi, mutta ei pidemmälle. Asioissa on monta puolta.
 
Tietääkseni Helsinki-Tallinna- välillä ei laivoila ole varsinaista tax-free-myymälää, vaan tuotteiden ALV maksetaan Viron verotustaulukon mukaan.
Eckerö-linjan 'Nordlandia' on ainoa laiva, jolla tehdyistä ostoksista saa suomalaisella kaupan asiakskortilla ostohyvitystä. Tämä tieto houkuttelee osan sen kaupparyhmän uskollisista asiakkaista 'Nordlandialle'.
 
On toki totta, että Rosella houkuttelee myös ns. ryyppyristelijöitä, elikkä tullaan laivalle, tanssitaan ja juodaan. Sitten päälle ostetaan Tax Free/Merimyymälä tyhjäksi.

Olisi mielenkiintoisaa nähdä mitä seuraisi laivaliikenteessä jos Sosiaali ja Terveysministetiö päättäisi palauttaa ns 20 tunnin säännön, alkoholiveron noston lisäksi :D

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
mitä seuraisi jos Sosiaali ja Terveysministetiö päättäisi palauttaa ns 20 tunnin säännön
Ei kai kahden EU-maan välillä voi tuollaista sääntöä olla? EU:n ideana on poistaa kaupan rajoitteita ja taata yhteisten sisämarkkinoiden toimivuus. Ei taida suomalaisilla ministeriöillä olla mahdollisuuksia rajoitteiden asettamiseen.
 
Ei kai kahden EU-maan välillä voi tuollaista sääntöä olla? EU:n ideana on poistaa kaupan rajoitteita ja taata yhteisten sisämarkkinoiden toimivuus. Ei taida suomalaisilla ministeriöillä olla mahdollisuuksia rajoitteiden asettamiseen.

Ymmärtääkseni Ruotsilla on yhä joku poikkeuslupa sellaiselle säännölle, ks esim Viikkarin ruotsalaisilta netisivuilta:

http://www.vikingline.se/pagesSE/OvrigttaxfreeTullregler.asp


Mutta älä kerro Hyssälälle, hyssh, hyssh!

t. Rainer
 
Ymmärtääkseni Ruotsilla on yhä joku poikkeuslupa sellaiselle säännölle, ks esim Viikkarin ruotsalaisilta netisivuilta:

http://www.vikingline.se/pagesSE/OvrigttaxfreeTullregler.asp

Tuo koskee vain Ahvenanmaan kautta kulkevien laivojen taxfree-myyntiä. Ahvenanmaa ei kuulu EU:n tullialueeseen, mikä mahdollistaa taxfreen. Eli tuossa asiassa Ahvenanmaa rinnastetaan EU:n ulkopuolisiin maihin.

Viron laivoilla myytävät juomat eivät ole taxfreeta vaan Virossa verotettua. Sille ei liene mahdollista saada 20 h rajoitusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuo koskee vain Ahvenanmaan kautta kulkevien laivojen taxfree-myyntiä. Ahvenanmaa ei kuulu EU:n tullialueeseen, mikä mahdollistaa taxfreen. Eli tuossa asiassa Ahvenanmaa rinnastetaan EU:n ulkopuolisiin maihin.

Viron laivoilla myytävät juomat eivät ole taxfreeta vaan Virossa verotettua. Sille ei liene mahdollista saada 20 h rajoitusta.

Ei taida tuo Ruotsin säännös olla ihan direktiivien mukainen, mutta sellainenpa heillä on.

Suomihan sai oltuaan EU:n jäsen n vuoden, poikkeusluvan ainoana maana noudattaa 20 tunnin sääntöä EU:n ulkopuoliseen liikenteeseen, pitääkseen kaljarallin Virosta mahdollisimman pienenä. Sääntö on yhä voimassa itärajallamme. Jos suomalaisilla terveysbyrokraateilla olisi kova hinku, he pystyisivät kyllä neuvottelemaan sellaisen uudestaan koskemaan myös EU:n sisäistä turistituontia. Se oli aikoinaan se 20 tunnin "muuri", eli käytännössä yöpymispakko, jonka ansiosta Suomi pystyi pitämään alkoholiverotustaan yhtenä maailman korkeimpana vuoteen 2004 asti, ei niin paljon tuontimäärärajoitukset. Ja koska hallitus haluaa asteittain nostaa alkoholiverotusta vuoden 2004 edeltävälle tasolle, on se 20 tunnin sääntö palautettava myös, jos halutaan estää että väkirikkaan eteläisen Suomen asukkaat käyvät ostamassa juomansa halvalla Virosta.

t. Rainer
 
Mielenkiintoista muuten kun vertailee noita Tax Free oikeuksia Suomen ja Ruotsin välillä. Menopaluu matkalla Ruotsalainen saa ostaa peräti 64 litraa kaljaa, kun taas Suomalainen saa se "vain" 32 litraa. :D Ajatella millaista voittoa varustamot tekisivät, jos Suomeen saisi viedä menopaluu matkalla tuon saman 64 litraa. Siitä voisi tulla jo jonkinlainen osa laivojen tuotosta, tai viedä isompi kun se on nyt.
 
Toisaalta kaljan hinnoissa ei kai katteita kovin paljoa ole, eli varsinainen tuotto taitaa tulla muualta, vai olenkohan ihan väärässä?
 
Toisaalta kaljan hinnoissa ei kai katteita kovin paljoa ole, eli varsinainen tuotto taitaa tulla muualta, vai olenkohan ihan väärässä?

Et ole. Suurin osa varustamoiden tuloista tulee (tai ainakin niin luulen) rahdista, ja matkustajaliikenteestä. Rahti on nykypäivänä aika merkkittävä osa tulolähteinä, ja tulee vielä kasvamaan. Mutta ylipäätään alkoholi on yksi merkittävimpiä tulonlähteitä ns. myymäläpuolessa.
 
Eli toisin sanoen varustamon näkökulmasta nappikauppaa, parhaat kaljatarjoukset saattavat hyvinkin mennä persnetolla, kuten maissakin. Joten miksi varustamoillakaan olisi intressiä suurempaan sallittuun tuontiin oluen osalta. Muut viinakset ovat sitten asia erikseen.
 
Olen kuullut väitöksen että autolauttavuoro Hesan ja Tallinnan välillä olisi kannattava jos autokansi on myyty täyteen ja lisäksi muutama kymmentä matkustajaa.
 
Takaisin
Ylös