Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
No mutta eikös suunta ole jo oikea, kun tehdään asemista ja junista lyhyempiä. Liityntäpysäköintikustannuksia päästään säästämään, kun espoolaisten sallitaan ajaa autoineen metroradalla. Eihän siihen tarvitse kuin urakiskot ja asfaltointi. Ajoluiskat ovat jo tekeillä...Ja Espoon metroon pitäisi saada viiden hengen vaunuja. Nämä pitää voida kohtuuhinnoin varata yhdelle hengelle.
Mutta ihan asiallisesti, onhan Suomessa kokeiltu hyttivaunuja 1970- ja 1980-luvuilla. Matkustajat vaan eivät tykänneet tästä yksinäisyydestä eli pikemminkin siitä, että pienessä tilassa olikin ventovieraita. Nythän hyttiajatus on palannut IC2-vaunujen työskentelyhyttien muodossa.
Vatakkaisilla istuimilla on merkittävänä huonona puolena tehoton tilankäyttö. Peräkkäisiä istuimia saadaan vaunun pituudelle enemmän kuin vastakkaisia. Siksi nykyään on esim. tämä käytäntö, jossa vaunun keskellä on yksi vastakkaisten istuinten rivipari ja muuten istuimet ovat peräkkäin ja siten puolet selin menosuuntaan.