Veljekset Salmela

Bussipassireissulla tuli ajeltua myös Salmelan onnikoilla viimeisellä kouluviikolla. Vanhimmasta kalustosta ajossa näkyi useitakin Kutter8-korisia. Sen sijaan Lahti10 kilvissä ilmeisesti kaksi autoa, jotka molemmat varalla. Tämä tieto on peräisin pääkonttorista, josta ystävällisesti lähetettiin kirje joka piti sisällään ko. tiedon ja muutamia aiheeseen liittyviä lehtileikkeitä.

Eräs kuljettaja kommentoi että mieluiten korjataan Kuttereita kuin laitetaan Lahti10 matkaan, kuulemma Matkahuollon puolelta tullut Kemissä jo pientä huomauttelua Lahti10:en käytöstä.

Kaikenkaikkiaan matkat sujuivat mukavasti ja henkilökuntakin oli ystävällistä!

Ps Kemin 10-linjalla kiersi iltapäivällä vielä Gold Linen (ex Lahden Linjat) Wiima K201
 
Amusella lähtisi kyyti Raswaretkelle Haaparantaan kotipaikkakunnaltani. Ajo-operaattori Weljekset Salmela. Lähtö l-as. klo 08.30.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, tuon tiedon piti olla varma. Auto ei ollut kyllä Salmelan, vaan entinen porvoolainen peli. #6 on järj.nr. Mutta en kuolemaksenikaan muista nyt sitä kellä se on ollut. Rek.nroa en ottanut ylös. Kuski oli kylläkin entisiä Salmelan ajureita kertomansa mukaan.

Tällainen bussifirma kuin "Matka-Maket" taisi olla tämän bussireissun operoija.
 
...Pahalta näyttää nuo kemi-tornion matkustajamäärätkin kun NET-matkojen autot aina täysiä kuin salmelan autot kulkevat miltei tyhjinä (ainakin päivisin ja iltaisin). Taitaa Salmelalla kohta jäädä nuokin ajot historiaan.

Itse kävin viime perjantaina Torniossa junalla + Salmelan autolla, ja oli kyllä ihan mukavasti porukkaa sekä meno- että paluumatkalla. Meno oli noin kello 10 ja silti paljon pysähdeltiin pysäkeillä pitkin matkaa. Matkustajia oli mukavasti, olisiko noin 1/3 bussin paikkamäärästä. Paluumatka oli sitten noin 13 aikaan ja silloin oli melkein bussi täynnä - vapaita paikkapareja ei ollut yhtään. Suurin osa matkustajista oli koululaisia. Vuoroja menee myös niin usein, että taitaa pyyhkiä Salmelalla ihan hyvin ainakin vielä - kyllähän niitä vähennettäisiin jos matkustajia ei olisi tarpeeksi. Hinnoittelu näytti myös vetävän kemiläisiä ja keminmaalaisia Salmelan autoihin Gold Linen 10:n sijaan, onhan 2€ vähemmän kuin 3.10€, ja varsinkin alle 2km matkojen 1,5€ on hyvin kilpailukykyinen. Että uskon (ja toivon) kyllä että Salmela vielä monta vuotta menestyy kunhan ei näitä sakkoja tarvitse enää lisää maksella.
 
Enpä ole kuullut uutista myynnistä ennen. Tuossa noita Salmelan onnikoita näkee ikkunasta päivittäin. Olen kerran käynyt testimatkalla Simossa edestakaisin Oulusta. Ei jäänyt välille. Minulla on sellainen käsitys, että voi olla firman jatkajasta pula, kun Veijolla, Esalla ja Ahtilla ovat ainakin useimmat lapset muissa hommissa. Ja ainahan voi tarjouksia kysellä!
 
Kaikista ihanin tilanne ainakin omasta mielestäni olisi, jos joku (linja-autoharrastaja tai muu) joka ymmärtää tuon liikennöitsijän ja sen toiminnan linja-autohistoriallisen arvon, ostaisi sen ja jatkaisi toimintaa samaan malliin. Kun tulisi kaluston oston aika, ostettaisiin vaikka viimeisiä Wiima K202:sia muilta liikennöitsijöiltä ja pistettäisiin ne kuntoon.

Jotenkin silti tuntuu, ettei tällaista tapahtuisi tässä maassa, mutta saahan sitä toivoa :)
 
Onko Salmelan matkustajista sitten niin suuri osa harrastajia että kannattaisi pitää ihan liikeideana ja pyhänä periaatteena liikennöidä ikälopuilla romuläjillä?
 
Kaikista ihanin tilanne ainakin omasta mielestäni olisi

Eihän mikään estä nimimerkki aulistakaan investoimasta tuohon yritystoimintaan ja hankkia firma pois kuleksimasta kun kerran myynnissä on:cool: No vakavammin noin vanhoilla vehkeillä tosiaan on historiallinen arvonsa, mutta niiden paikka on museossa ja harrastetapahtumissa eikä enää päivittäisessä liikenteessä. Luulen minäkin ymmärtäväni nostalgisen vanhanliiton kaluston päälle, mutten kaipaa niitä jupeksimaan ja savuttamaan jokapäiväiseen käyttöön.
 
Se olisi taas bussipassi taskussa, täytyypä käydä jälleen nauttimassa myös Salmelan talvikauden liikenteestä.

Salmelan nettisivuilta poimittua:

5) AJONEUVOT

5.1 lähiliikenteessä on joitakin matalalattiaisia linja-autoja ja enimmäkseen korkea-lattiaisia, koska ilman pakettiliikennetuloja ei montaakaan linjavuoroa olisi ajettu

5.2 kauko- ja maaseutuliikenteessä pelkästään korkealattiaisia, koska ilman paketti-liikennetuloja ei montaakaan linjavuoroa olisi ajettu

5.3 lisälämmittimet ovat lähes kaikissa linja-autoissa

6) AJONEUVOJEN VARUSTEET

6.1 nykyisin yleensä lähes kaikilla matkustajilla matkapuhelin

6.2 lisäksi pakolliset varusteet

:D
 
Se olisi taas bussipassi taskussa, täytyypä käydä jälleen nauttimassa myös Salmelan talvikauden liikenteestä.

Jos vanhimmat autot kiehtovat, voinen antaa muutaman vinkin. Vanhimmat (eli 70-luvun) autot löytyvät Simosta, jossa niillä ajetaan lähinnä koululaisliikennettä ja seutuliikennettä Kemiin sekä vähän pidempää "koululaislinjaa" Ranualle. Torniossa ei vanhoja autoja aivan samalla tavalla näe, mutta toki autoilla #14, #42 ja N24 (ks. kalustolista) ajetaan Ouluun. Oulusta nämä biilit lähtevät yleensä 9.30, 16.15, 17.00 ja 23.35, muut lähdöt hoidetaan lähinnä 80-luvun lopun Carruksilla. Muista Tornion autoista sen verran, että seutuliikennettä Haaparannalta/Torniosta Kemiin ajetaan lähinnä Wiimoilla, mutta Rovaniemeltä Tornioon ja Tervolasta Kemiin ajavat Kutterit (N16 ja N3) avittavat Wiimoja keskellä päivää, kuten myös Ouluun ajavat autot.
 
Jos vanhimmat autot kiehtovat, voinen antaa muutaman vinkin. Vanhimmat (eli 70-luvun) autot löytyvät Simosta, jossa niillä ajetaan lähinnä koululaisliikennettä ja seutuliikennettä Kemiin sekä vähän pidempää "koululaislinjaa" Ranualle. Torniossa ei vanhoja autoja aivan samalla tavalla näe, mutta toki autoilla #14, #42 ja N24 (ks. kalustolista) ajetaan Ouluun. Oulusta nämä biilit lähtevät yleensä 9.30, 16.15, 17.00 ja 23.35, muut lähdöt hoidetaan lähinnä 80-luvun lopun Carruksilla. Muista Tornion autoista sen verran, että seutuliikennettä Haaparannalta/Torniosta Kemiin ajetaan lähinnä Wiimoilla, mutta Rovaniemeltä Tornioon ja Tervolasta Kemiin ajavat Kutterit (N16 ja N3) avittavat Wiimoja keskellä päivää, kuten myös Ouluun ajavat autot.

Takapenkki kiittää, matka jatkui juuri Seinäjoelta Kokkolaan Länsilinjojen yövuorolla. Se Lahti10:hän se eniten kiinnostaisi, se kun on vielä kokematta, omassa nuoruudessa kun niitä ei enää paljon näkynyt ;) Ilmeisesti tuo Kemi-Simo se todennäköisin väli, koululaisvuorojen ohella. Kuljettaja X mainitsi kerran että Kemin Matkahuollolta olisi tullut pyyhkeitä sen käytöstä, mutta havainnoista päätellen ainakin vara-autona on ollut käytössä ko. välillä.
 
Se Lahti10:hän se eniten kiinnostaisi, se kun on vielä kokematta, omassa nuoruudessa kun niitä ei enää paljon näkynyt ;) Ilmeisesti tuo Kemi-Simo se todennäköisin väli, koululaisvuorojen ohella. Kuljettaja X mainitsi kerran että Kemin Matkahuollolta olisi tullut pyyhkeitä sen käytöstä, mutta havainnoista päätellen ainakin vara-autona on ollut käytössä ko. välillä.

Hieman epätodennäköistä se Lahti 10:n kohtaaminen on, itse asiassa toinen autoista oli ainakin viimeksi varalla Torniossa ja toinen sitten Simossa. Mutta toki on mahdollista, että Salmelallakin on nyt tähän aikaan autoja esimerkiksi luokkaretkiajoissa, joten linjoille voi päästä vanhempiakin autoja.
 
Takaisin
Ylös