Veolian junat Ruotsissa

Bull. Kalustoyhtiö perustettiin YTV:n vaatimuksesta; VR vain selittää sitä tuossa omaksi edukseen. HSL-kunnat eivät ikimaailmassa luopuisi JKOY:n omistuksesta. Todennäköisempää on, että ostavat VR:nkin osuuden siitä itselleen.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:53 ----------

Ja kalustoyhtiö ei ole HSL-kunnille mikään haitta omistamisessa. Niillä ei ole mitään syytä siitä luopua, vaikka VR vuonna 2018 voittaisikin kilpailutuksen itselleen. Siinäkin tapauksessa ne saisivat kalustoyhtiön etuna vapauden kilpailuttaa huollon operaattorista riippumattomasti ja läpinäkyvästi.

Samassa paketissa tuli myös mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun, kun radat vapautuvat avoimelle kilpailulle.
 

Ei nyt sentää Ratakipu. ;) Radanrakennus- ja kunnossapito-osasto Banverket Produktion erotettiin vuoden 2010 alussa valtionyhtiöksi Infranord AB. Saman vuoden aprillipäivänä lakkasi Banverket olemasta, kun siitä ja Vägverketistä sekä osista Sjöförvaltningverketiä muodostettiin paikallinen
Tra
Fik
Ver
Ket
.
 
Esim. Veolialla olevat BC2-vaunut on 1940-luvulla rakennettuja ja saneerattu ajanmukaisiksi 1970-luvulla ja 2000-luvulla. Ja toki SJ:lläkin on iso kasa 1940-luvun kalustoa, puhumattakaan 1950-1970 -lukujen kaluston määrästä.

Samaan aikaan Suomessa kilpailunpelossa paalataan hätä(...)t housussa täysin käyttökelpoista 1980-luvun (!) kalustoa. 1960-1970 -lukujen kalusto onkin jo pääosin "ansiokkaasti" kiireenvilkkaa saatu hävitettyä.

No mutta onhan Suomessa joukkoliikenteessä toisintoimiviakin liikenteenharjoittajia. Suomenlinnan Liikenne myi "ikälopun" Suomenlinna-Sveaborg -lautan Sun Linesille nimelle Suokki ja toivoi koskaan sitä enää näkevänsä siinä liikenteessä, johon se v. 1952 valmistui. SLL sai uuden Suomenlinna II-Sveaborg II -lautan v. 2004 ajoon.

Sun Lines oli hankkinut jo aikaisemmin 1990-luvulla Suomenlinnan liikenteeseen vara-alukseksi "ikälopun" Ruotsissa v. 1952 valmistuneen Tor-paatin. Tapahtuneissa muutostöissä Torista tuli kelpo mutta ruma työjuhta linjalle. Nyt tänä vuonna Sun Lines on kunnostanut ja monin kohdin uudistanut v. 1952 alkuperäisen Suokin, I-lautan, uudeksi vara-alukseksi v. 2004 valmistuneelle puolalaiselle lautalle, eli varavaunuja on nyt kaksi "olympia-aikaista" paattia.

Tuo on osoitus siitä, että HSL:n alueella on myös varsin vanhaakin joukkoliikennekalustoa jollain reitillä käytössä! Ei ole tullut kenellekään mieleen, että romuttaa pitäisi. Ja vanhaa kalustoa on siis myyty myös ns. kilpailijalle.
 
Takaisin
Ylös