vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,202
Olen taas hienosti aloittanut työni avattaressani näkyvässä YTV-alueen bussiyhtiössä. Niinpä minulla on oiva tilaisuus nähdä ja pohtia pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä aivan aitopaikalta: bussin ohjaamosta.
Tälläkin foorumilla on useasti peräänkuulutettu vaihdottomia, suoria joukkoliikenneyhteyksiä ja moitittu metroa (ja nimenomaan metroa) sekä siihen kuuluvaa busseilla hoidettavaa liityntäliikennettä huonosti palvelevaksi ja suorastaan ärsyttäväksi. Hassua muuten, etten ole juurikaan huomannut moitittavan kaupunkijunaliikennettä, jossa toki esimerkiksi Leppävaaran ja Espoon asemat toimivat täydellä liityntäliikenne-periaattella, ihan samaan tapaan kuin varsinainen metrokin.
Tänään aamuruuhkassa ajaessani suoraa seutulinjaa 270, Helsingistä Espoon Tuomarilaan, tein muutamia mielenkiintoisia havaintoja. Helsingistä maallepäin sitä käytetään varsin runsaasti nimenomaan Helsingin sisäisiin matkoihin (Ruskeasuolle, Pitäjänmäelle ja Valimoon) ja porukka vaihtuu aika tarkalleen kun saavutaan Leppävaaraan. Vain hyvin harva menee "rajan yli" ja Leppävaarasta eteenpäin tulee sitten Espoon porukka, joka menee pääasiassa Jorviin, Espoon keskukseen ja jokunen jatkaa Suvelaankin. Mutta ketään ei tullut perille Tuomarilaan saakka. Seutulinja 270 jakautuu siis tavallaan kahteen eri osaan matkustajien osalta. Takaisin Helsinkiin tultiinkin sitten varsin hitaasti ja tämä aamu olikin eräs ongelma-aamuista; autojonot seisoivat Turuntiellä, Pitäjänmäentiellä ja lopulta Manskullakin. Mentiin niin hitaasti, että olin puolisen tuntia myöhässä Elielinaukiolla. Onneksi alkoi ruokatunti. Tämä suora ja vaihdoton bussiyhteys oli siis armottoman hidas ja monet matkustajat jäivätkin Leppävaarassa pois vaihtaakseen nopeampaan junaan.
Vertailuna tähän, mielenkiintoisen havainnon tein myös linjasta e27, joka on liityntälinja Leppävaarasta Karakallion ja Auroranportin kautta Espoon keskukseen. Sehän on tavallaan seutulinjan 270 liityntäversio ja sen matkustajat ovat paljolti samoja ja usein he näyttävät Espoon puolella valitsevan nimenomaan tämän vaihdollisen liityntälinjan, kuin pitkän vaihdottoman seutulinjan. Tuo e27 on nykyään hyvin suosittu ja kuormitettu linja ja tänäänkin se+juna olisi monelle ollut seutulinjaa 270 nopeampi vaihtoehto Helsingin keskustaan. Monet sen tosin tänä aamunakin tekivät todettuaan minun kuljettamani linjan 270 vuoron niin tahmeaksi, että vaihtoivat nopeaan kaupunkijunaan ensimmäisessä mahdollisessa paikassa (Leppävaara). Ilmeisesti he eivät ole lukeneet tai tietoisia liityntäliikenteen+raideliikenteen huonosta palvelukyvystä.
Toki on myönnettävä, että linjan 270 varrella on monia aivan mitättömältä tuntuvia pullonkauloja, jotka halvaannuttavat koko linja. Niitä ovat Turutieltä kääntyminen Karakallioon/-malmille, Pitäjänmäentiellä kääntyminen vasemmalle Konalantielle sekä Manskun loppu Tullinpuomilta saakka. Ja toki työn alla oleva Manskun, Vihdintien, Hämeenlinnantien sekä Hakamäentien risteys. Tänä aamuna oli todella hidasta menoa ja mietinkin siinä jonossa odottaessani, että tämäkö on sitä "Euroopan parasta joukkoliikennettä". Kaupunkijunalla Espoon asemalta tai Leppävaarasta olisi ollut aikoja sitten perillä.
Tälläkin foorumilla on useasti peräänkuulutettu vaihdottomia, suoria joukkoliikenneyhteyksiä ja moitittu metroa (ja nimenomaan metroa) sekä siihen kuuluvaa busseilla hoidettavaa liityntäliikennettä huonosti palvelevaksi ja suorastaan ärsyttäväksi. Hassua muuten, etten ole juurikaan huomannut moitittavan kaupunkijunaliikennettä, jossa toki esimerkiksi Leppävaaran ja Espoon asemat toimivat täydellä liityntäliikenne-periaattella, ihan samaan tapaan kuin varsinainen metrokin.
Tänään aamuruuhkassa ajaessani suoraa seutulinjaa 270, Helsingistä Espoon Tuomarilaan, tein muutamia mielenkiintoisia havaintoja. Helsingistä maallepäin sitä käytetään varsin runsaasti nimenomaan Helsingin sisäisiin matkoihin (Ruskeasuolle, Pitäjänmäelle ja Valimoon) ja porukka vaihtuu aika tarkalleen kun saavutaan Leppävaaraan. Vain hyvin harva menee "rajan yli" ja Leppävaarasta eteenpäin tulee sitten Espoon porukka, joka menee pääasiassa Jorviin, Espoon keskukseen ja jokunen jatkaa Suvelaankin. Mutta ketään ei tullut perille Tuomarilaan saakka. Seutulinja 270 jakautuu siis tavallaan kahteen eri osaan matkustajien osalta. Takaisin Helsinkiin tultiinkin sitten varsin hitaasti ja tämä aamu olikin eräs ongelma-aamuista; autojonot seisoivat Turuntiellä, Pitäjänmäentiellä ja lopulta Manskullakin. Mentiin niin hitaasti, että olin puolisen tuntia myöhässä Elielinaukiolla. Onneksi alkoi ruokatunti. Tämä suora ja vaihdoton bussiyhteys oli siis armottoman hidas ja monet matkustajat jäivätkin Leppävaarassa pois vaihtaakseen nopeampaan junaan.
Vertailuna tähän, mielenkiintoisen havainnon tein myös linjasta e27, joka on liityntälinja Leppävaarasta Karakallion ja Auroranportin kautta Espoon keskukseen. Sehän on tavallaan seutulinjan 270 liityntäversio ja sen matkustajat ovat paljolti samoja ja usein he näyttävät Espoon puolella valitsevan nimenomaan tämän vaihdollisen liityntälinjan, kuin pitkän vaihdottoman seutulinjan. Tuo e27 on nykyään hyvin suosittu ja kuormitettu linja ja tänäänkin se+juna olisi monelle ollut seutulinjaa 270 nopeampi vaihtoehto Helsingin keskustaan. Monet sen tosin tänä aamunakin tekivät todettuaan minun kuljettamani linjan 270 vuoron niin tahmeaksi, että vaihtoivat nopeaan kaupunkijunaan ensimmäisessä mahdollisessa paikassa (Leppävaara). Ilmeisesti he eivät ole lukeneet tai tietoisia liityntäliikenteen+raideliikenteen huonosta palvelukyvystä.
Toki on myönnettävä, että linjan 270 varrella on monia aivan mitättömältä tuntuvia pullonkauloja, jotka halvaannuttavat koko linja. Niitä ovat Turutieltä kääntyminen Karakallioon/-malmille, Pitäjänmäentiellä kääntyminen vasemmalle Konalantielle sekä Manskun loppu Tullinpuomilta saakka. Ja toki työn alla oleva Manskun, Vihdintien, Hämeenlinnantien sekä Hakamäentien risteys. Tänä aamuna oli todella hidasta menoa ja mietinkin siinä jonossa odottaessani, että tämäkö on sitä "Euroopan parasta joukkoliikennettä". Kaupunkijunalla Espoon asemalta tai Leppävaarasta olisi ollut aikoja sitten perillä.
Viimeksi muokattu: