Keskustelu näyttää taittuneen pohdinnaksi Espoon bussiliikenteestä ja Vriston varsinainen asia on jäänyt sivuun. Kysehän ei ole pelkästään Espoon liikenteestä Rantaradan suunnalla, vaan yleisesti liitynnästä ja suorista yhteyksistä.
Metron liityntäliikenne saa kritiikkiä junaliityntää enemmän muutamasta yksinkertaisesta syystä.
1. Itämetron liitynnälle ei ole vaihtoehtoja kuten on sekä pääradan että Rantaradan suunnan junaliitynnälle. Jos vaihtoehtoja olisi, ne olisivat kaikki liityntää nopeampia - sen osoittavat yöliikenteen ajoajat. Itäväylällä nimittäin ei ole ruuhkaa edes ruuhka-aikoina, eikä bussien lisääntyminen Itäväylää ruuhkaiseksi muuta.
2. Pää- ja Rantaradan junayhteydet Rautatieasemalle ovat yksiselitteisesti nopeammat kuin katuyhteydet edes ruuhka-aikojen ulkopuolella. Liitynnästä junaan on siis tosiasiallista matka-ajallista etua. Itämetron kohdalla tilanne ei ole näin, koska metro ja moottoritie (vaikkei moottoritiestatuksella olekaan) kulkevat rinnan, jolloin liitynnästä ei koidu kuin ajallista haittaa.
3. Junaliityntä palvelee suurelta osin huomattavasti pidempiä (etäisyytenä) matkoja kuin HKL:n metroliityntä. Lisäksi junilla on harvempi asemaväli, joten liityntämatkan linjanopeus on suurempi kuin metrolla. Yhteensä tämä merkistee, että liityntäliikenteestä on todellista hyötyä siihen nähden, että vaihtoehtona on suora junaa hitaampi bussi.
4. Helsigin seudulla ei ole lainkaan esikaupunkiraitioliikennettä, joka tarjoaisi pitkiä vaihdottomia raideliikenneyhteyksiä, jotka olisivat vastaavia bussilinjoja nopeampia. Näillä yhteyksillä ei olisi Vriston kuvailemia ja keskustelussa muidenkin esiin tuomia bussiliikenteen ongelmia ja hitautta. Länsiväylän bussiliikenteessä näitä ongelmia ei ole, koska siellä toimii käytännössä BRT (Bus Rapid Transit), liikenne-etuuksin järjestetty nopea bussiliikenne. Täsmälleen sama voisi toimia Itäväylän suunnalla, mutta sitä ei ole, koska sellainen olisi liian kilpailukykyinen metroliityntään verrattuna.
Jos joukkoliikennettä halutaan järjestää mahdollisimman hyvin, suoria yhteyksiä toteutetaan niin laajasti kuin mahdollista. Totta kai on aina parempi päästä samassa ajassa ilman vaihtoa kuin vaihdon kanssa. BRT tai esikaupunkiraitiotie ovat liityntää nopeampia suunnilleen 16-20 km:n etäisyydelle keskustasta. Etäisyys riippuu liitynnän nopean osuuden linjanopeudesta, sillä suoran linjan nopeusetuhan perustuu siihen, että säästetään vaihtoaika.
Lisäksi täytyy todeta, että liitynnän laatu on ratkaiseva. Sykronoitu vaihto samassa tasossa laiturin yli pidentää matkaa parhaimmassa tapauksessa vain minuutin, jolloin liitynnän ajallinen haitta on todella pieni. Mutta tähänkään ei meillä pyritä, vaan matkustajia nöyrytetään pitkillä kävelymatkoilla ja odottamisella, kun liityntälinjat ja runko-osuudet eivät ole missään synkassa ja asemajärjestelyt vähän miten sattuu. Tämänkin asian kanssa täytyy todeta, että metron kanssa järjestelyt ovat järjestään huonot, junaliitynnässä löytyy pari edes puoliksi hyvin järjestettyä vaihtoasemaa.
Antero