Veturimies-lehti

Jos linja-autokuskikin pystyy myymään lippuja ajaessaan, niin miten veturimies voi olla huonompi?

Ainakin kaukoliikenteen vuoroissa linja-autonkuljettajat ovat johdonmukaisesti myyneet lipun pysäkillä seistessä. Paikallisliikenteessä on välillä ehditty jo liikkeeseen, mutta paikallisliikenteessä lipun ostokin on ainakin Tampereella erittäin yksinkertainen prosessi:

Asiakas: "Kerta."
Kuski: "2 e"

Asiakas antaa kahden euron kolikon kuskille, kuski ojentaa puolihuolimattomasti asiakkaalle tulostamansa lipun.

Dm12-vaunuissa on se ikävä puoli, että kuljettaja joutuu rahastaakseen kääntymään penkillään noin 80 astetta vasemmalle, jolloin havainnointi vaikeutuu oleellisesti. Mahdotonta kuljettajarahastus ajon aikana ei toki ole, ja jos periaatteellisesti sen katsotaan olevankin, voi VR ottaa käyttöön HKL-RL:n käytännön: "Fahrkarten beim Fahrer", mutta kuitenkin "kuljettaja ei myy lippua ajon aikana".
 
Junttilan salamas olis ollu tääkin asia paremmin harkittu! VR:n oma vika kun tilataan soveltumatonta kalustoa. Eiköhän rahastusongelmaan jokin ratkaisu löydy, laitetaan pilettipelle mukaan matkustajarikkaisiin vuoroihin ja tehdään taulu muissa vuoroissa niin väljäksi että ehtii kuski piletin myydä. Lipunmyyntikone olis kanssa kuva sana, ei liiemmin tarvitsisi muuta kuin satunnaisesti lipuntarkastuksia juniin.
 
Itse asiassa kuljettajarahastustahan on jo kokeiltukin. Kuljettaja möi matkalippuja kesällä 1995 Savonlinnan ja Punkaharjun välillä kulkeneissa "taidejunissa", joita liikennöitiin Dm10:llä. Olen itsekin ostanut lipun kuljettajalta ennen Savonlinnasta lähtöä. Sitä en muista, ostiko joku lipun vielä lähdön jälkeen, vai hoidettiinko lipunmyynti junan seistessä.

Tässä junan takaohjaamosta lipunmyyntiluukun läpi otettu kuva matkan varrelta: http://vaunut.org/kuvasivu/22467

Vastaavia junia ajettiin muinakin kesinä 90-luvulla, mutta niiden rahastuskäytännöstä minulla ei ole tietoa. Dm10 oli käytössä viimeisen kerran vuonna 1997.
 
Asiakas: "Kerta."
Kuski: "2 e"

Asiakas antaa kahden euron kolikon kuskille, kuski ojentaa puolihuolimattomasti asiakkaalle tulostamansa lipun.
Mutta joskus tulee se:

Asiakas: "Päivää! Mihinkähän tämä bussi menee?"
Kuljettaja: "Päivää vaan. Mennään Lauttasaaren, Tapiolan ja Mankkaan kautta Leppävaaraan."
Asiakas: "Jaa-a... pääsekös tällä siis Tapiolan Stockmannille?"
Kuljettaja:"Kyllä pääsee"
Asiakas: "Ja paljonkos se sitten maksaa?"
Kuljettaja:"3,60 on seutulippu."
Asiakas: "Niin kallista! Kyllä tämä joukkoliikenne on niin kallista nykyään."
Kuljettaja: "Nii-in...kaikki maksaa nykyään."
Asiakas alkaa kaivaa rahaa ja löytää sitten jotain: "Nyt ei kyllä ole pienempää, valittavasti." (Ja hymyilee kuljettajalle ystävällisesti)
Kuljettaja: "Ei se mitään, meillä on vaihtorahaa. Seuraavalla kerralla on sitten pienempää (ja kuljettaja hymyilee takaisin ystävällisesti)".
Asiakas: " Ai niin..ja toi mun ukko ja meidän muksu ja sen kaveri kans. Mitäs se tekeekään?"
Kuljettaja: " Se tekee 10.80... sattuisiko rouvalla olemaan vaikka xx-senttisiä, kun on noi 10- ja 20-senttiset kovin vähissä?"
Asiakas:" Katotaas...ei kyllä ole..."
Kuljettaja: " No ei se mitään, annan nämä viimeiset tästä"
Asiakas: "Jaa, mutta minulla on tälläinen matkakortti, jossa voi olla jonkinverran rahaa jäljellä, mutta kun en nyt muista kuinka paljon. Voiskos sillä maksaa?"
Kuljettaja: "Tottahan toki voi (ja jatkaa hymyilyään)...

Ja sitä rataa jatketaan ja mm. tuollaisia tilanteitahan varten me kuljettajat myös koulutettuja asiakaspalvelijoita. Ja asiakashan on aina oikeassa :). Mutta, mikä ettei kiskobussinkuljettajakin tuollaisesta selviytyisi, aivan varmasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja sitä rataa jatketaan ja mm. tuollaisia tilanteitahan varten me kuljettajat myös koulutettuja asiakaspalvelijoita. Ja asiakashan on aina oikeassa :). .


Ja pitäisi myös palvella niitä jo kyydissä olijoita, jotka katselevat kellojaan että jos ei kohta matka jatku niin myöhästyy jatkoyhteydestä....
 
"Päivää! Mihinkähän tämä bussi menee?"

Tämä on asiakkaiden valitettavan usein tekemä kysymys eli minne tämä kulkuneuvo menee? Eikö sitä voisi kertoa, että minne pitäisi päästä niin olisi helpompi neuvoa samantien... Myös kysymys meneekö tämä juna Tampereelle on tullut joskus kuultua. Sitten jossain Riihimäen tai Hämeenlinnan kohdalla asiakas tulee raivoten huutamaan, ettei tämä pysähtynyt Riihimäellä tai Hämeenlinnassa!!! Eikun hitaasti laskemaan kymmeneen ja tiedustelemaan asiakkaalta, että mitäs Te minulta kysyitte asemalla ennen kyytiin nousemista? ...ja aivan oikein, minun vikahan se on tietenkin.
 
Uusimmasta Veturimiehestä 4/2007 voi tarkkavainen lukea, että Dv16-veturien käyttö loppuu tämän joulukuun loppuun mennessä eli noin viikon sisällä, uuteen Sm6-projektiin on valittu jo VML:stä edustajia ja että VR on hylännyt IC-junien ohjausvaunutarjouksen eli niitä ei nyt tule, vielä. Vaihtotöissä käytettävä radio-ohjaus otetaan käyttöön Dv12-vetureissa nopeimmillaan: alkaen ensi vuoden lopulla.
 
Lisäksi sieltä voi lukea, että radio-ohjaus toteutettaneenkin Dv12-sarjan sijaan Dr14-vetureihin, Sr1-sarjan hylkäys alkaa vuodesta 2015 ja Dv12:n ensi vuosikymmenellä.

Huomattavin periaatteellinen uutinen on se, että radio-ohjauskysymyksessä VML on päätynyt luovuttamaan noin 200:n kuljettajan työpanoksen pois ennemmin, kuin olisi sallinut heidän toimenkuvansa laajentamisen vaihtotyönjohtajaksi. Lisäksi kysymyksiä herättää vaatimus korvaavan työn järjestämisestä paikkakunnilla, joilla ajot ovat vähentyneet. Työnantajan sijaan tällaisessa tilanteessa yleensä käännytään työvoimatoimiston puoleen, tai siirrytään työn perässä.

En väheksy lainkaan Veturimiesten liiton tarvetta ajaa jäsentensä etuja ja monissa kohdin heidän työoloissa onkin korjaamisen varaa, mutta yleisesti ottaen VML näyttäisi vielä elävän jossain sellaisessa maailmassa, josta muut joukoahoset ovat jo joutuneet palaamaan.
 
Uusimmasta Veturimiehestä 4/2007 voi tarkkavainen lukea...
Tämäkö on VR Oy:n tiedotuskanava? Ja hyvin ovat asiat piilossa sielläkin.

Verrataanpa siihen, miten Helsingissä kunnallisen liikelaitoksen asioita hoidetaan avoimesti ENNEN kuin päätökset on tehty. Tätä löytyy mm. Kamppia, Jätkää ja 3:n reittiä käsittelevistä keskusteluista.

Antero
 
Tämäkö on VR Oy:n tiedotuskanava? Ja hyvin ovat asiat piilossa sielläkin.

Verrataanpa siihen, miten Helsingissä kunnallisen liikelaitoksen asioita hoidetaan avoimesti ENNEN kuin päätökset on tehty. Tätä löytyy mm. Kamppia, Jätkää ja 3:n reittiä käsittelevistä keskusteluista.

Ehkä haluat tarkoituksellisesti jälleen syyllistää ”monopolia”? Mikä siinä oikein on pohjalla, ollaanko siellä oltu sinulle joskus keljuja? Noita kahta mainitsemaasi asiaa kun ei voi verrata toisiinsa.

Veturimies-lehti kertoo suppealle jäsenkunnalleen omien työkalujensa tulevaisuuden muutoksista. Vetureiden muutokset eivät oikeasti kuulu muille kuin laitteen omistajalle ja niissä työskenteleville, niin kai? Eipä ole mainitsemallasi avoimen tiedotuksen Helsingillä ja sen sikäläisillä kuljettajilla omaa Raitiovaunu- ja metromies -aikakausilehteä, jonka yleisestä verkkoversiosta voisimme me muut lukea ennakkoon mitä siellä ollaan suunnittelemassa. Sellaista tietoa pitäisi kyllä kai olla saatavissa jo suunnitteluvaiheessa ja kohdeyleisönä siis me kadunmiehet ja harrastelijat… Olisi kiva jo nyt lukea tuollaisesta lehdestä Citadis-hankinnan etenemisestä.

Kun pääkaupunki suunnittelee liikenneolojen muutoksia ja jotka päätökset koskevat meitä kaikkia ihmisiä konkreettisesti, se on ihan eri painoarvon asia. Niistä asioista kuuluukin tiedottaa avoimesti. Jos on jossain päin maatamme jotain valtion rataverkon uudistuksia, se on samanarvoinen asia ja aivan varmasti hyvin esillä ennakkoon. Ja nuokin asiat ovat sikseen RHK:n heiniä, eivät VR:n.
 
Veturimies-lehti kertoo suppealle jäsenkunnalleen omien työkalujensa tulevaisuuden muutoksista. Vetureiden muutokset eivät oikeasti kuulu muille kuin laitteen omistajalle ja niissä työskenteleville, niin kai?
Jos VR Oy tulisi toimeen omillaan ja Suomessa rautatieliikenteen palvelut perustuisivat parlamentaarisiin päätöksiin liikenne- ja aluepolitiikasta, yhtiön tapa hoitaa asioitaan olisi sen ja sen omistajien asia. (Tosin VR Oy:n tapauksessa omistajia olemme me kaikki suomalaiset.)

Nyt ei näin ole. VR Oy lopettaa tai ylläpitää yhteyksiä omien taloudellisten intressiensä perusteella ja toiminta perustuu kuitenkin valtiolta saatuun tukeen. Muodollisesti tukea maksetaan nimetyistä yhteyksistä, mutta mitään takeita ei ole siitä, miten perusteltua tuki on ja mihin se loppujen lopuksi käytetään. Aihetta on käsitelty Rautatien aika -kirjan luvussa Henkilöliikenteen ostot.

Kun eletään meidän rahoilla ja ollaan meidän omaisuutta, asiat kuuluvat meille kaikille, ei vain jollekin työntekijäryhmälle. Ja kun yhtiö saa pitää monopoliaseman, sillä saa olla vastineeksi joitain velvollisuuksiakin.

Siksi toiseksi voisi kysyä, miksi näistä suunnitelmista ei kerrota? Jos asiat hoidetaan kunnolla, ei ole mitään syytä olla kertomatta niistä.

En väitä, etteikö kunnallisten liikennelaitostenkin piirissä pystytä tekemään ja tehdä virheitä. Ja etteikö sielläkin salailla asioita, jos halutaan. Nimenomaan valmisteluvaiheessa. Mutta vääriin suunnitelmiin on edes mahdollisuus puuttua ennen kuin ne päätyvät päätöksiksi. Ja vääristä päätöksistä on ainakin teoreettinen mahdollisuus valittaa ja saada virheiden tekijät vastuuseen. Ja on joskus saatukin.

Antero
 
Nyt ei näin ole.

Vastaat nyt ihan eri asiaan kuin mitä tässä Veturimies-lehden uutisoinnissa kerrottiin "uutena" asiana alan harrastelijoille. Ja joka kiinnostaa siksi lukijoita.

Mutta ei se minua haittaa näin joulun alla. Olisit varmaankin tyytyväinen VR Osakeyhtiön toimintaan vasta sitten kun sen tekemisiä ohjattaisiin maallikkolautakuntatyöskentelyn kautta. Ja lautakuntiinhan siis pääsee mukaan vain puoluepolitiikan kautta. Olisi onnenkantamoinen, jos lautakuntaan osuisi joku puoluepoliitikko, joka ymmärtäisi riittävästi myös käsiteltäviä asioita.
 
Tämäkö on VR Oy:n tiedotuskanava?

Mielestäni VR Oy tiedottaa ihan hyvin mm. www-sivuillaan. Yhtiön sisäisistä asioista siellä ei tietenkään kerrota, mutta eipä kerrota muidenkaan osakeyhtiöiden sivuilla. Jotkut liikennöitsijät kertovat avoimemmin mm. harrastajia kiinnostavista asioista, mutta VR:llä taitaa olla huonoja kokemuksia kerrotun tiedon käytöstä haittaamaan heidän päämääriään.
 
Kumma kyllä, että huumorintajuttomana kansana pidetyt saksalaiset osaavat nauraa itselleen. Deutsche Bahn AG:n nettisivuilta (www.bahn.de) löytyi linkki junamallien lempinimiä sisältävälle sivustolle:
http://www.boerde.de/~horstf/bahn/spitznamen.html
Kaikki lempinimet eivät ole kovinkaan mairittelevia ja osa etenkin itäblokissa valmistettujen vetureiden lempinimistä saattavat muistuttaa historiallisesti kipeistä asioista. Löytyypä höyryvetureiden lempinimistäkin viittaus erääseen viiksekkääseen Saksan entiseen hallitsijaan.

Otin tämän vain esimerkkinä siitä, että Keski-Euroopassa ei ole ollut tapana peitellä tai salailla asioita rautateihin liittyvissä epämiellyttävissäkin asioissa. En vain keksi, miten liikennöitsijän kannalta epämiellyttävän tiedon julkaiseminen on voinut hankaloittaa liikennöitsijän omaa tilannetta. Jos jonkun junamallin/-tyypin kanssa on ollut ongelmia, eikö ole parempi myöntää se kuin lähteä peittelemään tuota epämiellyttävää asiaa?
 
Lempi/haukkumanimet

Deutsche Bahn AG:n nettisivuilta löytyi linkki junamallien lempinimiä sisältävälle sivustolle:
Kaikki lempinimet eivät ole kovinkaan mairittelevia... Otin tämän vain esimerkkinä siitä, että Keski-Euroopassa ei ole ollut tapana peitellä tai salailla asioita rautateihin liittyvissä epämiellyttävissäkin asioissa. En vain keksi, miten liikennöitsijän kannalta epämiellyttävän tiedon julkaiseminen on voinut hankaloittaa liikennöitsijän omaa tilannetta. Jos jonkun junamallin/-tyypin kanssa on ollut ongelmia, eikö ole parempi myöntää se kuin lähteä peittelemään tuota epämiellyttävää asiaa?
HKL:n vaunukuvastosivulla on kunkin vaunutyypin kohdalla mainittu myös sen lempinimi.

Sarjan 201-240 kohdalla siellä oli alussa myös ei-lempinimi "saksanseisoja", mutta "vauriota" ei kyllä tainnut olla, kun se on jo niin vahva. Sittemmin vain "lempinimet" ovat jäljellä.
 
Takaisin
Ylös