Veturinkuljettajien palkkaus

Veturinkuljettajien palkkaus lienee ainakin Pohjoismaissa suunnilleen samalla tasolla, mutta työnkuva poikkeaa maittain. Esimerkiksi Ruotsissa on vetureiden radio-ohjaus otettu jo vuosia sitten laajasti käyttöön ja niinpä kuljettajat toimivat siellä samalla myös vaihtotyönjohtajina. Samalla rahalla saa siis enemmän...
 
Höyryvetureissa on sotavuosina käytetty lämmittäjinä suoraan koulunpenkiltä kiskaistuja 15-17 vuotiaita, joten en nyt tiedä onko se enemmän osaamista vaativaa hommaa, kuin nykyaikainen teknistynyt junaliikenne. Lisäksi höyryvetureiden aikaan lähtövalmistelut ja lopetukset veivät niin paljon aikaa, että päivän tunnit saattoivat tulla täyteen yhdestä Helsingin ja Riihimäen välisestä keikasta ja ajonopeudetkin olivat paljon nykyistä pienemmät. Fyysisesti raskaampaa höyryvetureilla ajaminen epäilemättä kyllä oli.

En minä TÄTÄ tarkoittanut. Että nykyään olisi helpompaa työ. Tarkoitin vain sanoa että työn haasteet ovat nykyään aivan toisessa kohtaa.
 
Takaisin
Ylös