Veturit kartalla -palvelu

Internet on aivan väärä paikka säilöä salaista tietoa, se pitäisi olla netin käyttäjille jo selvä asia vuonna 2013.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Lapsellista jaella salaamatonta tietoa ja älähtää, kun se ei enää pysykään tiettyjen piirien sisällä. Kuten joku totesi, ketju on lävähtänyt aivan absurdiksi. Mikä näissä junissa on niin ihmeellisen salaista? Ensin tapeltiin täällä tai vaunut.orgissa siitä, saako julkisella paikalla otettuja junakuvia uudesta sm5-kalustosta julkaista netissä ilman, että firma (VR) hermostuu. Sitten mielenkiintoisesta ja varmasti monelle hyödyllisestäkin karttapalvelusta taas jonkin salatieteilyn kohde.

Harrastajayhteisö osoittaa suunnatonta mielenkiintoa junaliikennettä kohtaan ja sitten VR sekä osa muista harrastajista paukuttelee nenille kiinnostuksen vuoksi. Muutenkin tämmöinen salailu, kuiskuttelu, "älä kerro tolle" -mentaliteetti sekä kyräily kuuluvat mielestäni ala-asteelle eikä aikuisten ihmisten keskusteluihin.
 
Viimeksi muokattu:
Veturit kartalla -palvelussa on (ainakin) yksi huvittava virhe: tsiigatkaapas, miten rata kulkee palvelun mielestä Pönttövuoren suunnalla... :)
 
Olipa hauska katsella näytöltä kun veturit 2724 ja 2721 lähestyivät Rajamäeltä Hyvinkäätä ja ikkunasta ihan oikeaan aikaan alkoi kuulumaan äänet eli varsin reaaliaikainen seuranta on tämä palvelu :)

Pikavilkaisulla myös R9727:n (Sm4 6415) pysähtymiskäyttäytyminen Hyvinkäällä kävi hyvin ilmi, koska ns. puhekupla junan sijainti- ja nopeustiedosta näyttäisi katoavan selaimen näytöltä aina kun sijaintitieto päivittyy. Lyhyt pysähdys oli tälläkin kertaa.
 
Veturit kartalla -palvelussa on (ainakin) yksi huvittava virhe: tsiigatkaapas, miten rata kulkee palvelun mielestä Pönttövuoren suunnalla... :)
Rataverkon tiedot vaikuttavat muutenkin olevan parin vuosikymmenen takaa, esim. Tampereella ratalinja kulkee Sääksjärven aseman kautta (oikaistu n. 2000).
 
Rataverkon tiedot vaikuttavat muutenkin olevan parin vuosikymmenen takaa, esim. Tampereella ratalinja kulkee Sääksjärven aseman kautta (oikaistu n. 2000).
Olisiko syynä, että rataverkolla lasketaan edelleen kilsat vanhojen linjausten mukaisesti? Eikös rautateidemme nollakohtakin sijaitse Kaivokadulla tarkalleen?
 
Rataverkon tiedot vaikuttavat muutenkin olevan parin vuosikymmenen takaa, esim. Tampereella ratalinja kulkee Sääksjärven aseman kautta (oikaistu n. 2000).

Itse asiassa päärata meni Sääksjärven aseman editse todella kauan sitten, ehkä 1960-luvulla, kun rataa oiottiin kaksoisraiteen rakentamisen aikaan. Kiskot aseman edessä toki olivat pitkään, mutta junaliikenne kulki nykyisellä linjallaan. Sen sijaan rataoikaisu, jossa rataa siirrettiin (päästä heitettyinä) kilometreillä 180-182 (?!) hieman idemmäs, tehtiin noin kymmenen vuotta sitten, olisiko ollut vuonna 2002.

Näemmä myös Lempäälässä Veturit kartalla -sörviisin junat kulkevat vanhoja siltoja pitkin Katepalin edestä.

Esitän aloitettavaksi leikkimielistä kilpailua: se voittaa kilpailun, joka ensimmäisenä pystyy parin vuoden tarkkuudella kertomaan, minkä vuoden rataverkon tilannetta palvelu tällä hetkellä kuvaa? Hmmm... Komento takaisin, täytyy vähän jatkojalostaa ideaa vielä, sillä se edustaa ainakin 1960-lukua (Sääksjärven asema), 1990-lukua (Nopon oikaisu Hämeenlinnan motarin kohdalla: vanha linjaus näkyy pisteinä) ja 2000-lukua (Lempäälä, Oriveden oikaisu, Vuosaaren satamarata ja Oikorata) ja niin edelleen.

Hieman ohi aiheen, mutta OpenStreetMapissa näkyy koko joukko oikaisuiden takia poistuneita ratalinjoja, kuten vaikkapa pitkä pätkä vanhaa Karjaa-Pohjankuru-rataa Pohjankurusta Pinjaisiin päin. Nämä on siis merkitty karttaan pistein.
 
Nyt kun nousivat nuo bugit esiin tässä muuten erinomaisessa palvelussa, en malttanut olla ottamatta äsken screenshotia Sm1-junien Suomen ennätyksestä. Nopeus on mitattu Espoon Kalajärven ja Hämeenlinnan moottoritien välisessä metsässä hetki sitten:

--

Veturit kartalla 04062013.jpg
 
Itte joku aika sitten tuolta löysin Sm3 seilaamassa kohti Gävleä Ahvenanmerellä :)
 
Itte joku aika sitten tuolta löysin Sm3 seilaamassa kohti Gävleä Ahvenanmerellä :)

Outoa. Ite oon nimittäin luullut, että VR-Yhtymä Oy painopiste on nimenomaan idän suunnan markkinoissa, ei niinkään lännessä. VR-Track Oy toki operoi Ruotsissa, mutta ei logistiikkapuoli.
 
http://yle.fi/uutiset/susinettia_kaytetaan_salametsastykseen__tata_me_ei_tietenkaan_toivottu/7079120 Sudet kartalla palvelu saatetaan lopettaa. Ei tiedä hyvää tuon junahommankaan kannalta.
EU:lle näistä aikataulu- ja junaseuranta-asioita pitää valittaa, koska suomettuneet Nikolai 2:n aikaisilla tavoilla toimivat viranomaiset eivät niihin mitään positiivista ainakaan tee. UIC:stä en tiedä
voitaisiinko sieltä määrätä myös näitä asioita.

Isossa-Britanniassa aikataulut ja seuranta on ollut avointa dataa jo pari vuotta. Data sisältää matkustajajunat, tyhjävaunut, tavarajunat ja radanpidon liikenteen. Tavarajunat tosin on "anonymisoitu" vailla tietoa junan numerosta ja operaattorista, mutta aikataulut ja kulkutieto on niistäkin.
 
Takaisin
Ylös