Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
MVV 451 oli edelleen eilen OEG:n varikolla Edingenissä.Hape sanoi:Saksalaisella sivulla www.esquad.de/vrn/fahrz/ges_mvg_strab.html
Manneimin vaunuluettelossa väitetään että MVV olisi myynyt myös vaunun 451 Helsinkiin.
Muille myydyille vaunuille annetaan myös HKL'n uusi numero, paitsi ei tälle.
Arvaan asian olevan juuri näin. Yleisö ei ymmärrä, jos aletaan puhua metrin raideleveydelle tehdysistä Düwagin yksinivelisistä nivelraitiovaunuista. Mannheimilainen on nyt Suomessa nimitys tuolle asialle.JE sanoi:HKL:n määritelmä Mannheim-vaunulle voi tosin olla eri kuin saksalaisten, esimerkiksi mikä hyvänsä kuusiakselinen Düwag-vaunu (looginen tapa tehdä ero Luddeen).
Tätä varmasti Ketola tarkoitti.JE sanoi:PS. Ludden pidentämättömiä sisaruksia lienee myynnissä Helsingin tarpeeseen ja ylikin. Muita metrin raideleveyden Düwag-vaunujen myyjiä lähivuosina lienevät ainakin Freiburg, Darmstadt, Essen, Bochum-Gelsenkirchen, Krefeld ja Gotha.
Ja rahasta. Eurotram olisi ollut ongelmaton vaunu, vaikka siitä olisi tehty 350 mm lattiakorkeuden versio. Mutta Eurotram on kallis.JE sanoi:En edes usko Vario-ongelmien liittyvän raideleveyteen: enemmän kyse on ratageometrian, ilmaston ja kokomataluusvaatimuksen synnyttämästä visaisesta yhtälöstä.
Duoratkaisuiksi laskisin pääkaupunkiseudulla metron kanssa yhteensopivat ratkaisut. Ja en tarkoita pelkkästään länsimetroa vaan myös muita mahdollisia laajennuksia, Sipooseen, Vantaalle ja Pohjois-Helsinkiin. Ja silloin pääkaupunkiseutuunkin voisi 1524 mm leveys sopia raitioteile.JE sanoi:Muissa Suomen kaupungeissa 1524 mm raideleveys tulee kyseeseen nähdäkseni nimenomaan jos/koska duoratkaisua pidetään toteutuskelpoisena.