Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

Kuinka yhteensopivia Dr 20 ja 21 ovat Viron rataverkon kanssa? Voiko Operail siirtää kalustonsa suoraan käyttöön Viroon vai joutuuko kenties myymään sen esim. Fenniarailille?
 
Kuinka yhteensopivia Dr 20 ja 21 ovat Viron rataverkon kanssa? Voiko Operail siirtää kalustonsa suoraan käyttöön Viroon vai joutuuko kenties myymään sen esim. Fenniarailille?

Dr21 on sellaisenaan jo Virossa käytössä ja Dr20 varmaan sopisi hyvin sinne, koska kolmiakselisilla teleillä olevia muita veturisarjoja on jo siellä käytössä, toki tarvitaan tyyppihyväksyntä tuon veturisarjan osalta Viroon. Käyttöä vaan ei juurikaan ole Venäjän liikenteen loppuessa.

Fennian pitäisi ottaa valtava kasvuloikka kotimaan liikenteessä, jotta tarvisi ostaa Operailin vetureita ja heillä lienee pyrkimys ostaa jatkossa vain sähkövetureita last mile dieseltoiminnolla.

Veikkaan Operailin vetureiden poistuvan Suomesta.
 
Jep. Virossa Operaililla ihan riittävästi vetureita ja Venäjän liikenteen vähetessä tarvitaan vielä vähemmän vetureita. Ja sähköistyksiä tulossa eikä sähkövetureita tällä hetkellä lainkaan.

Fenniarailin tilanne nyt riippuu esimerkiksi siitä onko UPM:llä vielä lisää töitä tarjolla ja nyt uudet Habins-vaunut tulossa sahatavarakuljetuksiin, että kuinka paljon asiakkuuksia sieltä löytyy. Jos tuo Kotolahti-Lauritsala junat vakinaistuvat niin raakapuuliikenne vie 3 veturin työpanoksen, sahatavaravaunusto vie yhden. Sitten jää 2 veturin työpanosta, jota nyt käytetty idän liikenteeseen ja ratatöihin.. Ja Dr18:n on sanottu enemmän olevan vaihtotyöveturi kuin linjaveturi. Tietyllä tavalla linjadieselinä Dr20 sopisi Fenniarailin kalustoon, mutta toki 9 on aika paljon. Mutta kuinka paljon yksi käytetty melkein 10 vuotta vanha Powerhaul maksaisi. Voisiko olla noin miljoonan euron arvossa? Aiemmin Fenniarail ilmoitti kahden Vectronin hankintahinnaksi 10 miljoonaa. Ja nythän se tippunut 1 vectroniksi ja 4 optioksi. (VR:n uuden dieselveturin hintahan 3,3 miljoonaa per kappale)

Dr21 eroaa sen verran Dr20:stä, että siinä ei ole suomalaista JKV:tä eikä puskimia, joka rajoittaa hieman käyttöä. Tietty JKV:n saa, mutta miten puskinten kanssa, joka vaaditaan normisuomikaluston kanssa. Sen takia uskon, että se yksittäinen siirrettäisiin takaisin Viroon. (Tietysti jos Powerhaulit katoaa ihan muualle ja Fenniarail tarttisi nopeasti kalustoa ennenkuin Vectroneita tarpeeksi niin voisiko Operaililla olla intoa vuokrata lisää Dr21 kalustoa Virosta joksikin aikaa, juuri raakapuujuniin missä ei tarvita niitä puskimia kun GOST-tyypin vaunuja)

No joku huhu myös, että eräs iso yritys olisi kenties hankkimassa noita Operailin vetureita/ tai liiketoimintaa ja mahdollistamassa että idän liikenne jatkuisi vuodenvaihteenkin yli..
 
Operail näyttää jatkavan idän liikennettä. Neljä junaparia päivässä Vainikkala-Kotka+ kaksi junaparia Vainikkala-Kouvola-Harjavalta viikossa.

Että onkohan suunnitelmat vain muuttuneet kun liikennettä tuleekin lisää..
 
Viron valtion omistajanohjaus poikkeaa näköjään Suomen valtion linjasta.

EU on kieltänyt venäläisten rekkojen tulon EU:n alueelle. Eiköhän rautatieliikenteen täyskielto tule jossain kohtaa, viimeistään ensi vuonna.
 
Noh menee OT:ksi mutta eikö toisaalta EU ollut sitä mieltä kesällä, että Liettua ei saa rajoittaa Kaliningradin ja Venäjän välisiä rautatieyhteyksiä..
 
Noh menee OT:ksi mutta eikö toisaalta EU ollut sitä mieltä kesällä, että Liettua ei saa rajoittaa Kaliningradin ja Venäjän välisiä rautatieyhteyksiä..

Aivan, mutta siinä olikin kysymys "kauttakulkuliikenteestä" Venäjältä Venäjälle Liettua maaperän kautta ns. huoltokäytävää pitkin.

Jos taas tuon aikasemman ymmärsin oikein, niin siinä on kysymyksessä junarahdin liikenne Venäjältä EU:n aluelle. Tämän pitäisi olla EU-tasolla kiellettyä?
 
Aivan, mutta siinä olikin kysymys "kauttakulkuliikenteestä" Venäjältä Venäjälle Liettua maaperän kautta ns. huoltokäytävää pitkin.

Jos taas tuon aikasemman ymmärsin oikein, niin siinä on kysymyksessä junarahdin liikenne Venäjältä EU:n aluelle. Tämän pitäisi olla EU-tasolla kiellettyä?

No lentää sinne hitosti lentokoneitakin Suomenlahden kautta. Flightradar näytti sen.
 
Noh onko Operail lopettanut Virossa jo Venäjän ja Valko-Venäjän kuljetukset ja Suomessa ehkä siihen asti kun firma saadaan myytyä. Ja vissiin joku ostajataho jo löytynyt Suomen toiminnoille, mutta lopullista sopimusta ei vielä tehty..

Virossa uutisten mukaan on Venäjän liikennettä alkanut operoida kuitenkin Latvian valtion LDZ Cargo yhdessä paikallisen Go Railin kanssa..
 
Takaisin
Ylös