Viron kuulumisia

Vähän myöhässä mut kuitenkin Tallinnassahan on ollut jo hetken aikaa liikenteessä muutama Iveco Irisbus Crossway LE :) Mikäs siinä oikein on, että Tallinnassa on ruvettu uudistamaan kalustoa kovasti? :icon_frown:

Ehkäpä sielläkin alkaa olla painoarvoa kirjainyhdistelmällä EEV ;) ja onhan viro vaurastunut maa, miksi ajaa muualla loppuunajetuilla lisuilla, kun on varaa muutamiin uusiinkin. Pitkässä juoksussa oma uusi on halvempi, kun paikkailla vanhoja romuja. Sen lisäksi vanhat matalat joita esim suomesta ja ruotsista hylätään, eivät ole vanhalla iällä niin luotettavia kun mitä esim b10m alustalla olevat :(
 
Ehkäpä sielläkin alkaa olla painoarvoa kirjainyhdistelmällä EEV ;) ja onhan viro vaurastunut maa, miksi ajaa muualla loppuunajetuilla lisuilla, kun on varaa muutamiin uusiinkin. Pitkässä juoksussa oma uusi on halvempi, kun paikkailla vanhoja romuja. Sen lisäksi vanhat matalat joita esim suomesta ja ruotsista hylätään, eivät ole vanhalla iällä niin luotettavia kun mitä esim b10m alustalla olevat :(
Kyllä, mutta on siellä edelleen käytetyille autoille kysyntää, kun ottaa huomioon että ensi vuonna on Tallinnassa joukkoliikenteellä liikkuminen ilmaista. Liikenteen lisäyksiin tarvitaan tämän takia autoja - myös käytettyjä sellaisia, ja on niitä TAK edelleenkin hankkinut. Viimeksi taloon on tullut muutama OmniCity-nivel sarjasta joka aiemmin liikuskeli Jönköpingissä...
 
AS Seben Tallinnan ja Tartun välillä liikennöimän Täistunni Ekspressin Bova Magiq:it täyttävät viisi vuotta, ja ovat siten työnsä linjalla tehneet. Tilalle tulee elokuuun aikana kuusi kappaletta 15 metrisiä Scania Irizar i6:a. Osa uusista autoista ovatkin jo saapuneet Tallinnan Scania keskukseen.

Osa Baltiassa operoivan LUX Expressin Lux Express Lounge-busseista täyttävät nekin viisi vuotta, ja menevät myös vaihtoon. Aikaisempien 13,7 metristen Irizar PB bussien tilalle näyttää nyt tulevan täydet 15 metriä pitkiä samanlaisia.

Simple Express avasi kesäkuun alussa uuden Vilna-Berliini linjan. Linjalle tuli upouusia Scania Irizar i6:a 15 metrisinä teliversioina. Vaikka autot eivät lainkaan liikennöi Viron maaperällä, saivat ne kuitenkin virolaiset kilvet.
 
AS Sebe otti tänään käyttöön kahdeksan uutta Scania Irizar i6 Tallinnan ja Tarton välillä kulkevalle Täistunni Ekspressille. Bussit ovat 15-metrisiä ja niissä on 56 istumapaikkaa. Jokaisella matkustajalla on oma näyttöruutu josta voi valita parinkymmen leffan tai kolmen valtakunnalisen tv-kanavan välillä. Uusien autojen arvo on 3 miljoonaa euroa.

Aiemmin linjaa liikennöineistä Bovista kuusi 2007 mallista on myyty Liettuaan ja kaksi uudempaa jää Sebelle Tallinnan ja Pietarin välisille pikavuoroille.

Aripaev.ee kertoo aiheesta enemmän:
http://www.ap3.ee/article/2012-08-02/fotod_sebe_investeeris_3_miljonit_tallinn_tartu_bussidesse
 
Virossa on Samat - nimisellä yrityksellä Tallinnan lähiliikenteessä tammikuussa 2013 käyttöönotettuja Irisbusseja peräti 18 kpl http://fotobus.msk.ru/list.php?did=1433 Kuulin selityksenkin, miten aikaisemmin pienellä firmalla on yht´äkkiä varaa tällaiseen investointiin. Tosiasiassa Viron valtio osti tällaisia autoja 110 kappaletta ja on vuokrannut niitä eri firmoille, Sebelläkin Kohtla-Järvellä on samanlaisia 21 kpl
 
Veikkanpa, että EU on rahoittanut autohankinnoista melko suuren osan ja niitten ostaminen valtiolle yksityisten sijaan on ollut käytännöllisin tapa hyödyntää hyvä tarjous. Muuten oikein en keksi, miksi valtio omistaisi seutubusseja.
 
Yhteensä nämä "kvoodibussid" ovat jakautuneet seuraavasti:

Ida-Virumaa:
AS Sebe 21
Narva Bussiveod 12
HVM Lüganuse 9

Harjumaa:
ATKO-Grupp (Harjumaa Liinid) 40
Samat 18
Tallinna Linnatranspordi 10

Autot linjoineen on suurimmalta osin kilpailutettu, ja ainakin Ida-Virumaan kilpailutulos johti valituksiin.

Lisäksi on tullut/tulossa viisi MAN Lion's City CNG:tä Pärnuun GO Bus:ille, jotka kuuleman mukaan olisivat jatkoa tälle.
http://fotobus.msk.ru/photo/903274/
 
Lisäksi on tullut/tulossa viisi MAN Lion's City CNG:tä Pärnuun GO Bus:ille, jotka kuuleman mukaan olisivat jatkoa tälle.
http://fotobus.msk.ru/photo/903274/
Sittenpä onkin ihan kiintoisaa mennä tuonne parin viikon päästä, kun uutta kuvattavaa löytyy paljonkin. Ainakin fotobus:n listan mukaan ex. TKL-Omnicitytkin (4 kpl) olisivat vielä kuvioissa mukana, mutta miten paljon lie syrjäyttänyt vastaavanlaiset Ruotsista uitetut autot näitä, jää nähtäväksi piakkoin.
 
Sittenpä onkin ihan kiintoisaa mennä tuonne parin viikon päästä, kun uutta kuvattavaa löytyy paljonkin. Ainakin fotobus:n listan mukaan ex. TKL-Omnicitytkin (4 kpl) olisivat vielä kuvioissa mukana, mutta miten paljon lie syrjäyttänyt vastaavanlaiset Ruotsista uitetut autot näitä, jää nähtäväksi piakkoin.

Kyllä nuo tamperelaiset siellä pitäisi pyöriä, ainakin olivat liikenteessä kun itse kävin siellä huhtikuussa viimeksi. Fotobussin listalta löytyy kaksi Mannea, mutta virolainen kaveri tiesi että syksyyn mennessä olisi yhteensä viisi tulossa.
 
AS Seben suureen suosioon Tallinnan ja Tarton välillä noussut Täistunni Ekspress-tuote lanseerataan syksyllä myös Tallinna-Narva ja Tallinna-Pärnu reiteille. Tätä varten on ostettu kuusi uutta 15-metristä Scania Irizar i6-bussia.

LUX Express Estonialle tulee liikenteeseen kolme uutta 15-metristä Scania Irizar i6:tta.

GO Bus:ille tuli kevään aikana kaksi uutta maakaasukäyttöistä MAN:ia paikallisliikenteeseen. Nyt on saapunut viisi vastaavaa Narvaan AS Narva Bussiveodille.
 
GO Bus:ille tuli kevään aikana kaksi uutta maakaasukäyttöistä MAN:ia paikallisliikenteeseen.
Viron kuvia heinäkuun loppupuolelta: http://aronee.kuvat.fi/kuvat/2013/heinäkuu/Eesti/

Kun Pärnussa pari viikkoa sitten pyörähdin, tarttui kennolle vain 1kpl näitä kaasumanneja, ja tuosta seuraavana päivänä ei näkynyt ainuttakaan ajossa. Mikä lie sitten syynä ettei näillä uusilla autoilla ajeta? Tai sitten vain satuin olemaan paikalla päivinä, jolloin autot enimmäkseen huilaavat. En myöskään saanut kuvattua kaipaamani ex. TKL #423:a josta vielä kuva ois puuttunut. Varikon pihassakaan ei näkynyt, joten oiskohan ollut pajan puolella...
 
Viron kuvia heinäkuun loppupuolelta: http://aronee.kuvat.fi/kuvat/2013/heinäkuu/Eesti/

Kun Pärnussa pari viikkoa sitten pyörähdin, tarttui kennolle vain 1kpl näitä kaasumanneja, ja tuosta seuraavana päivänä ei näkynyt ainuttakaan ajossa. Mikä lie sitten syynä ettei näillä uusilla autoilla ajeta?

Sen kun tietäisi. Kävin itse tuolla eilen, mutta ei näkynyt kumpaakaan liikenteessä :(
 
Takaisin
Ylös