Virtuaalinen ja fiktiivinen metroasema Helsingissä

R.Silfverberg sanoi:
Noista metrojunien ja asemien värityksistä ja designistä, niin täytyy muistaa että Helsingin metrohan on tyypillinen 70-luvun tuote ja junien ja asemien kirkas oranssi väritys kokonaan sen ajan henkinen.
Hyvä Rainer, että oivalisit ideani ja tulit mukaan jutusteluun :wink: . Varsin hyviä huomioita toit esille.

Ajattelinkin noin kuvailemallasi tavalla, mutta ko. skenaarioni kuvaa jo modernia aikaa, jolloin tuo "helsinkiläinen C4-sarja" olisi ikäänkuin modernisoitu (mm. uusi maalaus) jossain vaiheessa, mutta pikkuhiljaa jo poistumassa ajosta. Samoin asema kuvaa jotain uudempaan tyyliin rakennettua.

Mutta olen kehittelemässä tuollaista junarunkoa, jossa olisi tuollainen alkuperäinen maalaus (tai osa vaunuista). Olihan vihreitä vaunuja/runkoja viela pitkäänkin ajossa Tukholmassakin. Nuo C5-sarjan "hopeanuoltenkin" viimeiset vaunutkin oli sijoitettu runkojen keskelle niiden viimeisissä vaiheissa (omakohtaisesti viimeisin havainto niista vuodelta 1993, muistaakseni). Nuo mainitsemasi vaihtoehdot ovat ihan hyvin perusteltuja. Katsotaan, saanko aikaiseksi jotain...

Mainitsemani liityntäterminaali ja busseja siihen pitäisi saada aikaiseksi myös. Ei ole aivan helppoa: TrainKit on varsin simppeli ohjelma, eika skenaariosta voi siten tehda kovin monimutkaista (animaatioita tms.)
 
Vielä puuttuu yksi kombinaatio, eli Dm4-Kiitojuna. Tummanpunainen ja harmaa.

Helsingin tunneliradan junat olisi valmistanut silloinkin Valmet, eli 60-luvun alun värityypit heidän tuotepaletissaan olivat 50-60-lukujen lättä ja jo hieman vanhentunut 50-luvun kiitojuna. Tuskin sinisenbussin sininen. Ja tuskin Hesan ratikan viherkeltainen, sillä erivärisyys osoittaa, että se on jokin muu liikennesysteemi kuin edelliset. Tuskin olisi dieselveturien keltapunainenkaan, koska se oli niiden värikoodi. Postilaatikot ja Turun värit ihan hatusta.

Dm8/9-junatkin visioitiin aluksi lätän siniharmaiksi ja vasta 60-luvun puolenvälin alla väriksi päätettiin punaharmaa. Vaunut-orgissa on "porkkanan" puumallin kuva ajalta kun se ei vielä ollut porkkanan värinen vaan sininen.

Eräässä 50-luvun Elannossa tunnelijuna-artikkelissa kaluston väritys oli Kiitojunan.

No, kun ei niitä junia tilattu tuolloin, niin väri kuin väri kelpaa minulle. Varmaan ei olisi ollut mikään Valtionrautateiden väri, kun on eri firma.
 
Rattivaunu sanoi:
Miksi mainiosta listastasi oli jäänyt pois
  1. Oranssi (kuten VR:n Dm 8 vuodelta 1964; tuolloinhan Tb2:kin C4:ineen otettiin käyttöön) :?: :wink:
Porkkanat kävivät mielessä, mutta lienevät olleet vähän erikoistapaus, koska jos ymmärrän oikein, niin ne saivat tuohon aikaan vähän ristiriitaisen vastaanoton. Onkohan niiden rohkean värityksen tausta, että Valmet tähtäsi vientikauppoihin tai vastaavaan, ja malli lienee otettu samanaikaisista ulkomaisista kiitojunamoottorivaunuista. Metropuolella siihen aikaan oli kautta maailman vähemmän huomiotaherättävät värit käytössä.

Seuraavan kerran kirkasta oranssia nähtiin raideliikennekulkuneuvoissa vasta nivelratikoissa 1970-luvun alussa, ja jostain syystä eivät saaneet olla sen värisiä enää 80-90-luvun taitteessa, vaikka se on liikenneturvallisuutta ajatellen ehdottomasti järkevin väri raitiovaunulle.

t. Rainer
 
Compact sanoi:
Vielä puuttuu yksi kombinaatio, eli Dm4-Kiitojuna. Tummanpunainen ja harmaa.
Dm4-kiitojuna edusti jo selvästi 1950-luvun alun (jos tarkkoja ollaan niin eräiden mielestä jopa sotaa edeltävänkin ajan) muotoilua, joten tuskin olisi tullut kysymykseen, ellei metrojunia olisi tilattu jo 1950-luvun alkupuolella.

Compact sanoi:
Dm8/9-junatkin visioitiin aluksi lätän siniharmaiksi ja vasta 60-luvun puolenvälin alla väriksi päätettiin punaharmaa. Vaunut-orgissa on "porkkanan" puumallin kuva ajalta kun se ei vielä ollut porkkanan värinen vaan sininen.
Yritin etsiä vaunut.orgista kuvaa Dm8:n puumallista, mutta en löytänyt. Osaatko sanoa millä hakuehdoilla löytyy tai pistää suoran linkin? Olisi mielenkiintoisaa nähdä. Oliko sinivalkoinen VR:n toivomus alunperin, ja oranssi-harmaa Valmetin?

Compact sanoi:
No, kun ei niitä junia tilattu tuolloin, niin väri kuin väri kelpaa minulle. Varmaan ei olisi ollut mikään Valtionrautateiden väri, kun on eri firma.
Niin, paitsi että nivelratikat olivat porkkanoiden värisiä ja lättähatut Finskin flygareiden.....Pistetään riita halki: Metro olisi ollut hillityn tummanpuna-valkoinen mustine raitoineen kuten Kar-Airin lennokit:)

t. Rainer
 
Tuota noin, työskennellessäni Rautatiemuseossa 1982 - 86 näin Compactin mainitseman Dm8-junan puumallin "livenä" (puumallissa oli vain toinen moottorivaunu + välivaunu). Minun mielestäni värit eivät muistuttaneet puhtaasti Lättää, mutteivät sinisten vaunujen mitään versiota sen paremmin. Sininen näytti huomattavan tummalta, harmaasta tuli mieleen oikeastaan hopea, sellainen kuin Esslingen-teräsvaunuissa alkujaan oli.
HKL:n raitioliikenneyksikkö "nieli" 1970-luvulla sitten sen, että raitiovaunuihin kelpasikin "toisen firman" eli Valtionrautateiden värit (Dm8-9). Tietenkin Porkkanajunahankinnat olivat takana päin siinä vaiheessa, mutta kalustolla oli yli puolet elämästään edessä kuitenkin vielä siinä vaiheessa. Niin, ja eikös Helsingin (nykyisen) metrokaluston punaoranssi sävy kuitenkin polveudu Porkkanoista...?
 
Rattivaunu sanoi:
HKL:n raitioliikenneyksikkö "nieli" 1970-luvulla sitten sen, että raitiovaunuihin kelpasikin "toisen firman" eli Valtionrautateiden värit (Dm8-9). Tietenkin Porkkanajunahankinnat olivat takana päin siinä vaiheessa, mutta kalustolla oli yli puolet elämästään edessä kuitenkin vielä siinä vaiheessa. Niin, ja eikös Helsingin (nykyisen) metrokaluston punaoranssi sävy kuitenkin polveudu Porkkanoista...?
Kyllä polveutuu, mutta se ei kohdannut minkäänlaista vastustusta koska Helsingin metron yksityiskohtainen suunnittelu alkoi tosimielessä vasta 1960-70 luvun taitteessa eli siihen aikaan kun räikeät värit olivat saaneet suuren yleisön hyväksynnän, maailmalla vallitsevien trendien, hippiliikkeen sekä Marimekon, Aarikan ym kuuluisien "Finnish Designin" luojien ansiosta.

Jos metroa olisi alettu suunnittelemaan ja rakentamaan 10 vuotta aikaisemmin, niin väriskaala olisi ollut vallan toisenlainen.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Jos metroa olisi alettu suunnittelemaan ja rakentamaan 10 vuotta aikaisemmin, niin väriskaala olisi ollut vallan toisenlainen.
Näin varmasti alkuperäisvärien osalta. Totean kuitenkin, että C4:ien alkuperäisväri oikeassa kotikaupungissaan oli vihreä, mutta kas kummaa reilun 20 vuoden jälkeen noin puolet niistä sinistyi... :) Niinpä vriston luomia oransseja C4:ia olisi teoriassa joskus voinut tulla (esim. tilanteessa, että vanhempien ruotsalaisvaunujen jälkeen olisi hankittu oransseja Valmet-junia, joiden väri olisi remppojen yhteydessä levinnyt vanhempaankin kalustoon). Mutta koko ketjun luonne huomioonottaen tässä on kyse vain ajatusleikistä, eikä tämän keskustelun mitään osaa varmaan ole syytä ottaa haudanvakavasti... :wink:
 
Dm8:n puumalli

R.Silfverberg sanoi:
Yritin etsiä vaunut.orgista kuvaa Dm8:n puumallista, mutta en löytänyt. Osaatko sanoa millä hakuehdoilla löytyy tai pistää suoran linkin? Olisi mielenkiintoisaa nähdä.
Kuva puumallista on tässä. Löytyi hakusanalla Dm8, yllättäen... :)
 
Jatkakaa vain pohdintaa "1950 ja 1960-lukujen" helsinkiläisistä metrovaunuista ja niiden värityksestäkin. Minua ainakin kiinnostaa tavattomasti tietää, millaisia suunnitelmia joskus on ollut ja kuinka pitkälle ne ovat menneet, niin tekniikan kuin ulkoasunkin kohdalla. Oliko ennen M1-M6-sarjaa jotain todellisia kehitelmiä?

Minä jatkan skenaarioni kehittämistä samalla...
 
vristo sanoi:
Jatkakaa vain pohdintaa "1950 ja 1960-lukujen" helsinkiläisistä metrovaunuista ja niiden värityksestäkin. Minua ainakin kiinnostaa tavattomasti tietää, millaisia suunnitelmia joskus on ollut ja kuinka pitkälle ne ovat menneet, niin tekniikan kuin ulkoasunkin kohdalla. Oliko ennen M1-M6-sarjaa jotain todellisia kehitelmiä?
Mistään ei löydy mitään dokumenttia, millaisia metrojunat olisivat olleet jos niitä olisi ryhdytty rakentamaan 1950-1960-luvun taitteessa.

Suunnitelmia metrolinjoista oli jos jonkinlaisia, varhaisemmat pohjautuivat tavallisilla raitiovaunuilla ajettaviin osittain maanalaisiin ratoihin ja myöhemmät enemmän sellaisiin ratkaisuihin kuin Tukholmassa ja Oslossa. Suunnitelmissa oli myös osittain maanalaisia bussimetroja, vähän Jokerin tyyliin, jotka olisivat välivaihe kunnes niille olisi tehty raiteet.

Ensimmäinen metrolinja olisi hyvinkin voinut olla Erottajalta Pohjois-Haagaan/Kannelmäkeen, reitillä jolla kokeiltiin 1950-luvun puolessavälissä ns runkolinjaa, ja joka joutui epäsuosioon raitiovaunujen hitauden ja pakollisen vaihdon vuoksi bussin ja raitiovaunun välillä Ruskeasuolla. Metrolinja olisi voinut syntyä niin että kaupunki olisi reagoinut negatiiviseen palautteeseen ryhtymällä heti rakentamaan maanalaista rataa Mannerheimintien alle ja pidentämällä sitä pohjoisiin lähiöihin asti, eikä jänistämään ja palauttamaan suorat bussit.

Itse kuvittelisin, että junatyypiksi olisi tilattu ensin junia jonka tekniikka pohjautuu Tukholman C1-C4 juniin, mutta kori ainakin olisi rakennettu Suomessa. Korin päädyt eivät olisi laatikkomaisia vaan pyöristetyt kuten lättähatut tai sen ajan raitiovaunujen perävaunut tai myöhemmin Sm1-junat. Helsingin metrossa käytettäisiin luultavasti ilmajohtoja eikä sivuvirtakiskoa, koska junat olisivat korkeintaan 4 vaunua pitkät. Laiturit olisivat ainakin tunneliasemilla vaunun lattian tasolla.

Rata Mannerheimintien alle olisi luultavasti rakennettu cut-and-cover menetelmällä eikä syvämetrona. On myös mahdollista että ensimmäinen metrorata olisi Töölön Tullin jälkeen koukannut Paciuksenkadun suuntaan Munkkiniemeen ja Munkkivuoreen, jossa oli metroasema jo osittain valmiina odottamasssa, ja sieltä Haagan liikenneympyrän kautta Haagoihin jne.

t. Rainer
 
Nyt juttu alkaa johtaa kohti tätä ketjua. 1960-luvun alussa homma oli kehittynyt sellaiseksi, että hamuiltiin leveäraiteisia ilmajohtovirroitettuja metrojunia. Edellisellä vuosikymmenillä kehitystä olisi voinut viedä esimerkiksi göteborgmaiseen suuntaan, mikä olisi ainakin ratikkaharrastajien elämään tuonut melkoisesti "vitamiinejä"... :wink: Myöhemmin 1960-luvulla metrosta tuli sitten todellien megaversio Helsingissä oheisilmiöineen. Ensin paperilla, sitten 1980-luvulla ihan käytännönkin tasolla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aivan mahtavaa juttua ja tämän innoittamana maalasin "helsinkiläisen C4-metrojunan" (tai oikeastaan viimeistelin) hieman uuteen uskoon. Nyt näkyvät paremmin nuo C4-sarjan tunnusomaiset piirteet eli nuo vekit noissa kyljissä. C1-C3:han olivat suorakylkisiä ja vekit olivat puolestaan ovissa.

Myöskin viilsin "siivun pois" asemalaiturista, jotteivat junat "ui" niin syvällä ("mind the gap" ;))

Osoitehan on jo tuttu:
http://www.vristo.kuvat.fi/

C1-C4(C5)-sarjathan olivat pyöreitä kulmistaan ja itseäni viehättivät aikanaan niiden epäsymmetriset tuulilasit sekä linjakilvet niiden yhteydessä. Toki C6-C15 sarjoissa jatkui samankaltainen muotoilu, mutta "70-lukulaisittain" niissä oli jo kiinnitetty enemmän huomioita mm. työsuojellullisiin seikkoihin, kuten esim. tuulilasien kokoon. Myös tunnelijunan hallintalaitteet olivat vaihtaneet paikkaa oikeasta reunasta ohjaamon keskelle. Tukholman Tunnelbanassahan on kautta aikojen ollut vasemman puoleinen liikenne, mutta tässä Helsinki-skenaariossani olen ollut uskollinen Suomen oikean puoleiselle liikenteelle (joista ainoita poikkeus lienee kaupunkirata Tikkurilaan, jossa on muistaakseni vasemman puoleinen liikenne; oliko muualla?).

Se "retro-C4" on edelleen kehitteillä...
 
Metroradallani toimitetaan huoltotoimenpiteita ja kaluston kunnossapitoa. Liikenne jatkuu tuota pikaa :).
 
Katkos metroliikenteessä olikin hieman oletettua pidempi, sillä vian korjaajalla oli parempaakin tekemistä ;). Nyt kuitenkin vika on saatu korjatuksi ja liikenne on palautunut normaaliksi.

Liikenteessä siis paremmin viimeistelty C4-sarja:
http://www.vristo.kuvat.fi/
 
Nyt liikenteessä on "alkuperäisväreissä" olevia C1-C3 vaunuja. Ne on sijoitettu siten, että C4-vaunut toimivat ohjausvaunuina ja nämä puolestaan runkojen keskelle. Mitäs pidätte tästä värityksestä?

http://www.vristo.kuvat.fi/

C20-junia ei kuljekaan nyt niin usein :).
 
Takaisin
Ylös