- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Länsimetro jarraa vielä paikoillaan, mutta toivottavasti edistystä tapahtuu lähivuosina. Uskon että ensi vuosikymmenellä tiet ovat niin ruuhkaisia, että raideratkaisuihin on pakko lähteä laajemmalta pohjalta. Espoo on moninapainen erikoiskaupunki, joka perustuu autoiluun. Jotain voi kuitenkin tehdä, entä jos yhdistetään edes keskukset toisiinsa raideratkaisulla.
1. Länsimetro Ruoholahdesta Kivenlahteen nykyisen suunnitelman mukaisesti.
2. Keskusmetro: Espoonkeskus-Matinkylä-Tapiola-Leppävaara
-Se kulkisi tunnelissa Suvelan ali ja siitä maanpäällisenä keskuspuiston halki koti Kuitinmäkeä, josta Matinkylään tunnelissa. Matinkylästä länsimetron linjausta Tapiolaan. Tapiolan jälkeen erkaneminen kohti Leppävaaraa, kehäykkösen länsipuolta linjaillen.
-Lisäksi keskuspuistoon voitaisiin tehdä uusia metrolähiöitä, joissa on luonto lähellä. Silti keskuspuistosta jäisi virkistysalueita aivan riittävästi ulkoiluun yms.
-Rata kulkisi suunnilleen siellä, missä on tiheää asutusta.
-Asemia tulisi Espoonkeskuksen ja Leppävaaran lisäksi esim Saarniraivioon, Keskuspuistoon pohjoinen ja eteläinen, Kuitinmäkeen. Lisäksi Pohjois-Tapiolaan ja Laajalahteen.
-Rata yhdistäisi Etelä- ja Keski-Espoon toisiinsa kahdesta kohtaa, juuri sieltä missä Espoossa on liikkumistarvetta. Esim Matinkylä-Espoonkeskus, Tapiola-Espoonkeskus, Leppävaara-Matinkylä, Leppävaara-Tapiola -väleillä on paljon liikkumistarvetta. Lisäksi Espoonlahden suuntaan pääsisi vaihdollisesti Matinkylässä, siis Keskusmetrolta. Keskusmetro ratkaisisi tämän asian. Tietenkin Espoonkeskuksesta Leppävaaraan mentäisiin junalla
1. Länsimetro Ruoholahdesta Kivenlahteen nykyisen suunnitelman mukaisesti.
2. Keskusmetro: Espoonkeskus-Matinkylä-Tapiola-Leppävaara
-Se kulkisi tunnelissa Suvelan ali ja siitä maanpäällisenä keskuspuiston halki koti Kuitinmäkeä, josta Matinkylään tunnelissa. Matinkylästä länsimetron linjausta Tapiolaan. Tapiolan jälkeen erkaneminen kohti Leppävaaraa, kehäykkösen länsipuolta linjaillen.
-Lisäksi keskuspuistoon voitaisiin tehdä uusia metrolähiöitä, joissa on luonto lähellä. Silti keskuspuistosta jäisi virkistysalueita aivan riittävästi ulkoiluun yms.
-Rata kulkisi suunnilleen siellä, missä on tiheää asutusta.
-Asemia tulisi Espoonkeskuksen ja Leppävaaran lisäksi esim Saarniraivioon, Keskuspuistoon pohjoinen ja eteläinen, Kuitinmäkeen. Lisäksi Pohjois-Tapiolaan ja Laajalahteen.
-Rata yhdistäisi Etelä- ja Keski-Espoon toisiinsa kahdesta kohtaa, juuri sieltä missä Espoossa on liikkumistarvetta. Esim Matinkylä-Espoonkeskus, Tapiola-Espoonkeskus, Leppävaara-Matinkylä, Leppävaara-Tapiola -väleillä on paljon liikkumistarvetta. Lisäksi Espoonlahden suuntaan pääsisi vaihdollisesti Matinkylässä, siis Keskusmetrolta. Keskusmetro ratkaisisi tämän asian. Tietenkin Espoonkeskuksesta Leppävaaraan mentäisiin junalla