Toiveajattelua!
Vuonna 2020 Suomessa on matkustajaliikennettä rautateillä korkeintaan seuraavaan tyyliin:
Lähijunaverkko Helsingistä Karjaalle, Marja-Vantaalle, Hämeenlinnaan ja Lahteen samalla perusidealla, kuin nykyäänkin (vuorotiheys saattaa olla isompi, varsinkin, jos polttoaineiden hintakehitys ja päästökauppa ovat pudottaneet kilpailijoita)
Liikennettä täydentävät IC:t ja InterRegiot, jotka pysähtyvät Tixin jälkeen ensimmäisen kerran Karjaalla, Hämeenlinnassa ja Lahdessa ja jatkavat kauemmas. Monet menevät pitkällekin, mutta Hämeenlinnan ja Lahden pohjoispuolella pysähdytään vain keskisuurissa kaupunkitaajamissa -jos sellaisiakaan enää on...
Pendolinot on jo poistettu liikenteestä; yksi tosin on tallessa matkailunähtävyytenä Turun seudulla ja sillä ajetaan näytösluontoisia matkoja autiolla rataosuudella Raisio-Uusikaupunki (EU:lta on saatu rahat radan sähköistykseen matkailun edistämismielessä).
Muualla Suomessa saattaa esiintyä paikallisliikennettä, jos siihen on joltain yksityiseltä sektorilta löytynyt pääasiallinen tuki.