Volvo lopettaa bussikorituotannon Euroopassa

Ruotsalainen Bussmagasinet on tehnyt pidemmän jutun. Lisenssi-7900:ien valmistus Egyptissä alkaisi kesällä 2024 ja ensimmäiset valmistuisi alkuvuodesta 2025, joten toimituksissa olisi lähes vuoden tauko, koska viimeiset bussit Puolasta valmistuvat alkuvuodesta 2024. Volvo jatkaa edelleen myös muiden korittajien etsimistä alustoilleen.
 
Kerkeeköhän Volvo vielä valmistamaan Wroclawissa ne vuoden päästä 560:lle tulevat uudet nivelet? ite ymmärsin että ne 550:lle 10 vuotta sitten tulleet kaikkien aikojen viimeiset Lahti Scalat saatiin valmistettua jo huomattavasti aiemmin, ja ne otettiin käyttöön elokuussa 2013.
 
Volvo ja MCV ovat nyt allekirjoittaneet sopimuksen korivalmistuksesta. Volvon tiedote

Tiedotteen mukaan MCV aloittaa valmistuksen malleista Volvo 7900E ja Volvo 7900E Artic, joiden toimitukset alkavat vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla. Myöhemmin he alkavat valmistaa myös seutuliikenteeseen tarkoitettua sähköbussia.
 
Volvo ja MCV ovat nyt allekirjoittaneet sopimuksen korivalmistuksesta. Volvon tiedote

Tiedotteen mukaan MCV aloittaa valmistuksen malleista Volvo 7900E ja Volvo 7900E Artic, joiden toimitukset alkavat vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla. Myöhemmin he alkavat valmistaa myös seutuliikenteeseen tarkoitettua sähköbussia.

Hmmm... Voisikohan tämä "seutuliikenteeseen" tarkoitettu sähköbussi tarkoittaa mahdollisesti, 8900:ta? Ainakin Pohjoismaiden ulkopuolella, etumatalat bussit ovat enemmänkin seutuliikenteeseen tarkoitettuja..
 
Hmmm... Voisikohan tämä "seutuliikenteeseen" tarkoitettu sähköbussi tarkoittaa mahdollisesti, 8900:ta? Ainakin Pohjoismaiden ulkopuolella, etumatalat bussit ovat enemmänkin seutuliikenteeseen tarkoitettuja..

8900:llä alkaa olla ikää jo toistakymmentä vuotta, joten sähköbussina malli voi olla joku ihan uusi, mutta voisi hyvin tarkoittaa vastaavaa tuotetta.
 
Bussmagasinetin uutisen (ruotsiksi) mukaan tämän uuden sähköisen Volvo 8900 Electricin toimitukset ensimmäisille asiakkaille alkaisivat keväällä 2025.

On kyllä mielenkiintoista nähdä, että päättääkö suomalaiset liikennöitsijät nyt siirtyä tilamaan Volvoa kiinalaisten teli-bussien sijaan. Tähän astihan teli-bussimarkkinoilla ei ole ollut saatavilla juuri muita sähköisiä vaihtoehtoja kuin BYD, Yutong ja Solaris. Tämä uusi Volvo on siten ehdottamasti erittäin tervetullut lisäys valikoimaan.
 
Vähän pelkään, että liian myöhään saivat tuon. Liikennöitsijät on kai ihan tyytyväisiä Yutongeihin(?), että en tiedä mikä se kilpailuetu olisi jonka vuoksi joku liikennöitsijä ottaa riskin uskaltaisi ostaa isomman satsin. Eurooppalaisenakaan tuota on vähän hankala myydä ja jos eurooppalaisuus painaisi, niin Solaristakin varmasti näkyisi enemmän (vai ovatko saaneet toimituksia edes tehtyä?).

Tiedä sitten jos esim. Norjaan saadaan myytyä joku isompi satsi referenssiksi.
 
Bussmagasinetin uutisen (ruotsiksi) mukaan tämän uuden sähköisen Volvo 8900 Electricin toimitukset ensimmäisille asiakkaille alkaisivat keväällä 2025.

On kyllä mielenkiintoista nähdä, että päättääkö suomalaiset liikennöitsijät nyt siirtyä tilamaan Volvoa kiinalaisten teli-bussien sijaan. Tähän astihan teli-bussimarkkinoilla ei ole ollut saatavilla juuri muita sähköisiä vaihtoehtoja kuin BYD, Yutong ja Solaris. Tämä uusi Volvo on siten ehdottamasti erittäin tervetullut lisäys valikoimaan.
Olisi kiva saada Volvon, Scanian, VDL:n ja Solariksen sähköbusseja pääkaupunkiseudulle.
 
Eipä ole 13 metrin versiota saatavilla 8900 Electricistä ainakaan toistaiseksi. Nyt sähköbussihuumassa kun tilaajat ovatkin kelpuuttaneet entistä lyhyempiä busseja liikenteeseen, näyttää siltä, että näille Pohjoismaihin räätälöidyille versiolle ei enää ole tarvetta.

Akkukapasiteetin puolesta 12 m versio vaikuttaa olevan varsin kilpailukykyinen kun taas teliversiossa akkukapasiteetti taitaa jäädä niukasti jälkeen joistakin kilpailijoiden vastaavista tuotteista.
 
Vähän pelkään, että liian myöhään saivat tuon. Liikennöitsijät on kai ihan tyytyväisiä Yutongeihin(?), että en tiedä mikä se kilpailuetu olisi jonka vuoksi joku liikennöitsijä ottaa riskin uskaltaisi ostaa isomman satsin. Eurooppalaisenakaan tuota on vähän hankala myydä ja jos eurooppalaisuus painaisi, niin Solaristakin varmasti näkyisi enemmän (vai ovatko saaneet toimituksia edes tehtyä?).

Tiedä sitten jos esim. Norjaan saadaan myytyä joku isompi satsi referenssiksi.
Voi olla. Toisaalta Volvo 7900E:tä lyhyenä ja nivelenä löytyy Suomesta kohtalaisesti (toki vielä Puolassa koritettuna) enkä ole niistä tainnut kuulla juuri pahaa sanottavaa. Luulisi että tuota joku uskaltaisi kokeilla, jos hinta pärjää kiinalaisille. Volvon busseilla on kuitenkin hyvin pitkä historia Suomessa eri koritehtaiden koreilla.

Sitten ne omat ensivaikutelmat, tyylikkäältä näyttää omaan silmään. 😁 Mutta tyylillä ei toki kaupunkibusseissa tilauksia voiteta vaan tehokkuudella ja hinnalla.
 
Kiitokori alkaa tekemään Carrukselle alihankintana Volvo 9700 SD-mallia. SD tarkoittaa tässä yhteydessä singe deck malleja eli käytännössä 9700 S, 9700 H ja 9700 HD malleja.

Mikään uusi asia Kiitokorin ja Carruksen yhteistyö ei ole. Kiitokori valmisti aikanaan mm. Carruksen City L-koreja

 
Mikään uusi asia Kiitokorin ja Carruksen yhteistyö ei ole. Kiitokori valmisti aikanaan mm. Carruksen City L-koreja
Ja Kiitokorihan oli viime vuosituhannen puolella osa Carrus-konsernia, mutta se jäi kaupan ulkopuolella, kun Volvo osti Carruksen.
 
Kiitokori alkaa tekemään Carrukselle alihankintana Volvo 9700 SD-mallia. SD tarkoittaa tässä yhteydessä singe deck malleja eli käytännössä 9700 S, 9700 H ja 9700 HD malleja.

Mikään uusi asia Kiitokorin ja Carruksen yhteistyö ei ole. Kiitokori valmisti aikanaan mm. Carruksen City L-koreja
Vanhan mallisten 9700:n lisenssi siirtynyt Carrukselle ja S-mallin tyyppihyväksyntää ei kuulemma uusittu eli sen valmistus päättynyt.
 
Liedossa tilauskirjat täyttyi kun puolan lopetus kerrottiin. Yhteistyö voi tulla tarpeeseen.
 
Takaisin
Ylös