VR 150 vuotta (1862-2012) ideointia

Voisiko onnistua vaikka kuukauden ajan sellainen erikoisjuna vanhalla höyryveturilla + vaunuilla Helsingistä Hämeenlinnaan ja takaisin samalla aikataululla, kun se 1862 oli.

Tämän viestin mukaan matka kesti sillä aikataululla 4 h 40 min. Mitenkähän ihmeessä tuollainen saataisiin rataverkolle vielä mahtumaan, kun yli kymmenen oikean junan täytyy päästä sen ohi. Onko yhtään A-sarjan veturia muutenkaan jäljellä?
 
Tämän viestin mukaan matka kesti sillä aikataululla 4 h 40 min. Mitenkähän ihmeessä tuollainen saataisiin rataverkolle vielä mahtumaan, kun yli kymmenen oikean junan täytyy päästä sen ohi. Onko yhtään A-sarjan veturia muutenkaan jäljellä?


Niin. Mutta kyllähän se pystyisi päästämään nopeammat junat (lue: kaikki) ohi sivuraiteilla odottaen ja asemien sivuraiteilla. Tuo kuitenkin olisi ainakin omasta mielestäni varsin hieno tapa juhlistaa VR:n syntymäpäivää.
 
Junien Yö ainakin kuulostaisi juhlavuoteen sopivalta. Yöliikennettä olisi yhden viikonlopun normaalia laajemmin rataverkolla kautta Suomen. Junissa ja asemilla laulua, soittoa ja muuta kivaa ohjelmaa. Maaliskuun lopulle tämä hieman karnevaalihengessä sopisi. Itse merkkipäivänä 17. maaliskuuta ulkonakin on jo valoisaa noin klo 6.00-19.00, usein kauniita poutapäiviä ja täysikuu saattaa vielä osua kohdalle. Voihan Junien Yö olla toki muulloinkin juhlavuoden aikana. Matkalippuna olisi jokin Lomapassin tyyppinen viritys, jolla saisi matkustaa rajattomasti koko viikonlopun.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Mutta kyllähän se pystyisi päästämään nopeammat junat (lue: kaikki) ohi sivuraiteilla odottaen ja asemien sivuraiteilla. Tuo kuitenkin olisi ainakin omasta mielestäni varsin hieno tapa juhlistaa VR:n syntymäpäivää.

Noita pikkuasemia ja sivuraiteita riittää kyllä aika paljon Hämeenlinnaan. Useilla asemilla on raiteita enemmän kuin kaksi. Esimerkiksi Pasila,Tikkurila,Kerava,Järvenpää,Jokela,Hyvinkää,Riihimäki jne. Olisi hienoa, jos juna saataisiin vielä alkuperäisen aikataulun mukaan mikä silloin noin 146 vuotta sitten oli.
 
Rautatieiltamat sopisivat juhlavuoteen. Uudenkylän seurantalo tulee paikkana mieleen.
 
Uusia raskaita höyryvetureita tuskin tarvitsee juhlia varten kunnostaa lisää, kunhan nyt käyttökuntoiset Hr1:et pidetään leimassa. Ongelma kaluston osalta on se, ettei vanhaa - yli 100-vuotiasta - leveäraidekalustoa ole yhtään ajokuntoisena. "Elävä" rautatiehistoriamme alkaa oikeastaan vasta 1940-luvulta.

Junissa ja asemilla voitaisiin esitellä eri aikojen juna-aikatauluja ja mainosjulisteita. Näyttelyjuna 100-vuotisjuhlien tapaan voisi kiertää rataverkolla ja asemilla järjestettäisiin yleisötilaisuuksia.
 
<mauttomuus>Entäs Sr2 alkuperäisen Sr1:n väreissä ja kuvioissa?</mauttomuus>

Tai yksi Pendorunko teipattuna VR:n historiaa esittävin valokuvin niin, että junan toisessa päässä on jokin kuva vuodelta 1862, toisessa vuodelta 2012 ja välissä sitten merkittävimmistä aiheista siltä välilltä?

Tai vaikka niin, että se Pendo teipataan kokoaan höyryveturivetoiseksi junaksi?

Ja tietysti teemaviikko, jolloin ravintolavaunuista saa olutta vain ruuan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tietysti teemaviikko, jolloin ravintolavaunuista saa olutta vain ruuan kanssa.

Ruoaksi riittää, kuten tunnettua, makkaravoileipä.

Ja kuten tunnettua, kerran tapahtui niin, että oudompi oluen ostaja oli syönyt leivän ja valittanut sen "eilisen mausta" henkilökunnalle. Joka tuohtuneena ilmoitti, että ei sitä olisi saanut syödä. Se/Ne leivät toimivat päivästä toiseen olutlasin lisäkkeenä ja palautettiin keittiöön tyhjän lasin kera. Ja vaikka tämä kuulostaa nykyaikana vitsiltä, näin oli. Ei kuitenkaan Matkaravinnon vaunussa.
 
Juu, tuo juttu pilaantuneesta leivästä kulkee pitkin Suomea, tiedän monta automiestä, joka kertoo samaa tarinaa.
 
Takaisin
Ylös