Kun nyt tässä innostuin pohtimaan asiaa, niin mielenkiintoinen skenaario olisi, jos Turun junat muutettaisiin RegioExpress-tyylisiksi, joko ohjausvaunuin tai moottorijunin. Helsingin asemalla heiluri heilahtaisi RegioExpress-Z-junana Lahteen ja Heinolaan ja/tai Kouvolaan. Turun junat voisivat mahdollisesti pysähtyä myös Siuntiossa ja Paimiossa.
Valitettavaa on toki, ettei tällaista skenaariota ikinä nähdä. Turkulaiset itsekin vastustavat Pendolino-liikenteen lopettamista (silloin kun MTV3 uutisoi huhusta, että Turun Pendolino-liikenne lopetettaisiin), vaikkei siitä mitään liikenteellistä hyötyä ole, ennemminkin tehotonta kaluston käyttöä. Mutta Pendolinon tulo Turkuun on imagokysymys.
Business-matkustaja kulkee Pendolinolla, oli se nopeampi tai ei. VR:n periaatehan on, että Pendolino tarjoaa jo kalustona itsessään parempaa palvelua kuin IC-juna tai pikajuna. Siksi myös pikajunien aikatauluilla ajavat Pendolinot on hinnoiteltu Pendolinon mukaisesti. Siitä, onko Pendolinoissa parempi palvelu kuin pikajunissa, voidaan käydä keskustelua subjektiivin argumentein maailman tappiin. Objektiivisesti voidaan sanoa, että Asiakas (tm) sen päättää, ja Asiakas (tm) tuntuu olevan sitä mieltä, että Pendolinosta kannattaa maksaa, koska Pendolinojen kysyntä on suurempi kuin pikajunien. (Huom. kysytty määrä on eri asia kuin kysyntä, joka on kysytyn määrän riippuvuus hinnasta. Mikäli Pendolinon kysytty määrä on sama kuin pikajunan, mutta hinta kalliimpi, on Pendolinon kysyntä suurempi.)
Loppu menee ehkä vähän aiheen ohi, mutta menköön. Pendolino kuitenkin liittyy olennaisesti VR:n liikennöintistrategiaan ja syihin, miksi pienempien paikkakuntien ohi ajetaan. Toisaalta myös junien absoluuttinen nopeus merkitsee vain tutkijoille ja asiantuntijoille. Asiakkaan subjektiivisesti kokema nopeus on voi olla aivan erilainen. Se tarkoittaa, että Vähä-Takahikiällä ei pysähdytä, koska businessmatkustaja hermostuu sellaisesta. VR ei halua ihmisten kokevan sitä minään "koko kansan kuskaajana" (tai "työväen kuskaajana", puolueneutraalius säilyttääksemme

), vaan erikoispalveluna, jota eivät kaikki saa ja josta ollaan valmiita maksamaan. Mielestäni liikestrategian näkökulmasta ihan hyvä – yhteiskunnan kannalta pitäisi saada joku muukin liikennöimään, jotta VR saa rauhassa ja tunnontuskitta keskittyä business-liikenteeseen, kun se sitä kerran haluaa tehdä ja on siinä ihan hyvä. Huolimatta siitä, mitä Pendolinosta väitetään.
Se ei toki edistä asioita ensin mainitsemieni Turun RegioExpress-junien suuntaan, mutta ainakin Turun lähiliikenne Saloon ja Uuteenkaupunkiin voisi alkaa. Samoin kuin Turku–Tampere-liikenne.