VR myyntiin?

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,244
Hallitus on laskemassa vähimmäisomistusrajaa VR:n kohdalla 50,1 prosenttiin.


En osaa päättää, onko tuo hyvä vai huono asia. Teoriassa valtio-omisteinen junaoperaattori olisi mm. huoltovarmuuden kannalta hyvä juttu samoin kuin kattavan henkilöliikenneverkoston kannalta. Käytännössä en tiedä, täyttääkö VR noita kumpaakaan kriteeriä nytkään kovin hyvin, ja valtio voi jatkossakin ostaa henkilöliikennettä sinne minne sen katsoo tarpeelliseksi. Eli mitä me oikeasti menetämme, jos valtion omistus pienenee?

Sitäkin pohdin, että missä määrin yksityisellä puolella on kiinnostusta ostaa osakkuuksia yhtiöstä, joka kuitenkin jää valtioenemmistöiseksi.
 
Jos Suomeen saataisiin kalustoyhtiö ja oikeasti kilpailua raiteille, niin myyminen olisi suht. neutraali asia. Jos sitten vaan myydään puolet pois jollekin yksityiselle, mutta VR säästää oman asemansa, niin en kyllä usko että meno parantuisi nykyisestä
 
Jep, tämä kuulostaa ainakin uutisen perusteella ihan vaan siltä, että nykyisestä VR:stä myydään osa pois. Tietysti sekin voi lisätä tehokkuutta ja esimerkiksi halukkuutta laajentaa toimintaa, kun mukaan tulee yksityisiä omistajia.
 
Kuinka helposti mahtaa VR:sta lohjeta erillinen kalustoyhtiö sen jälkeen kun 49,9 pinnaa on yksityisessä omistuksessa?
 
Kuinka helposti mahtaa VR:sta lohjeta erillinen kalustoyhtiö sen jälkeen kun 49,9 pinnaa on yksityisessä omistuksessa?
Tuskinpa kovin helposti. Nykyisellä omistuksella voi kuitenkin lisätä poliittista painetta jos VR:ltä ei löytyisi halukkuutta kalustonsa myymiseen, kun osa olisi yksityisellä, olisi varmasti haastavampaa.

Jos osa myydään niin ihan mielenkiintoista nähdä mitä Pohjolan liikenteelle tehdään. Nyt kuitenkin tekee sen verran paljon tappiota, ettei varmaan enää nykymuodossa kauaa olisi olemassa
 
Palvelutaso heikkenee kun VR aletaan muuttaa yhä enemmän yksityisen firman periaatteiden mukaan. Voittoa kerätään ruuhka-alueilta ja hiljaisilta alueilta vuoroja karsitaan
 
Tuskinpa kovin helposti. Nykyisellä omistuksella voi kuitenkin lisätä poliittista painetta jos VR:ltä ei löytyisi halukkuutta kalustonsa myymiseen, kun osa olisi yksityisellä, olisi varmasti haastavampaa.
Niinpä. Meidän poliittinen systeemi osaa jotenkin merkillisesti tuottaa kaikista huonoimpia mahdollisia lopputuloksia.

Vasemmisto vastustaa markkinoita, oikeisto ei pysty luomaan markkinoita, ainoastaan yksityistämään. Tämän tien päässä häämöttää rautatieliikenteen (ainakin puoliksi) yksityinen monopoli, miltei kiveen hakattu sellainen.

Huonoin mahdollinen lopputulema.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Riippuu mitä VR on jatkossa. Kuinka paljon VR:n liikevaihdosta tulee ulkomailta ja moniko prosentti liikevaihdosta on monopolisesta toiminnasta. Itse jakaisin VR:n liikevaihdon kolmeen osaan, monopoliliikenne(=markkinaehtoinen rautatieliikenne Suomessa+LVM:n ostoliikennesopimus), melkein monopoliliikenne(rautateiden tavaraliikenne) ja vapaan kilpailun liikenne(itse ehkä lasken HSL-liikenteen tähän kun VR joutui tarjouskilpailuun ja hinta taisi tippua), ynnä Ruotsin liiketoiminnat, Tampereen ratikka, Fleetcaren muille tehtävät huollot.

Voisiko VR vaikka kopioida yöjunakonseptiaan muualle, eihän Ruotsissa taida yöjunissa olla autonkuljetusmahdollisuutta kuten Suomessa.

Ja riippuu nyt mitä muita päätöksiä Suomen hallitus päättää, eikö kalustoyhtiön suhteen ole se päätös mistä VR:kin samaa mieltä, että ostoliikenteen kalusto kalustoyhtiöön. Tavaraliikenteessa gost-vaunujen käyttö pitäisi tulla vakituiseksi hallitusohjelman mukaan.

Toisaalta VR myynyt myös toimintojaan, mikä joku valvontatoiminto myytiin jollekkin satakuntalaisfirmalle, ratatyökoneiden vuokraustoiminta Fleetcarelle.
 
Niinpä. Meidän poliittinen systeemi osaa jotenkin merkillisesti tuottaa kaikista huonoimpia mahdollisia lopputuloksia.

Vasemmisto vastustaa markkinoita, oikeisto ei pysty luomaan markkinoita, ainoastaan yksityistämään. Tämän tien päässä häämöttää rautatieliikenteen (ainakin puoliksi) yksityinen monopoli, miltei kiveen hakattu sellainen.

Huonoin mahdollinen lopputulema.
Näinhän se on.

Jotta tämä katastrofaalinen idea saataisiin käännettyä parhain päin, VR tulisi pilkkoa välittömästi. Tavaraliikennepuoli eriytettäisiin, ja siitä voisi myydä 49,9 % yksityisille. Kilpailuahan tavaraliikenteessä on jo nyt Fenniarailin ja North Railin ansiosta. Puolan PKP Cargo ja Luxemburgin CFL Cargo ovat esimerkkejä valtiollisista rautatieyhtiöistä eriytetyistä ja samalla osin yksityistetyistä yhtiöistä, ja molemmat kait ovat menestyneet ainakin kohtuullisesti.

Määräävän markkina-aseman henkilöliikenneyhtiön osittaisyksityistäminen sen sijaan olisi erittäin vahingollinen toimenpide. Se käytännössä tekisi rautateiden henkilöliikenteestä yksityisten ohjaileman monopolin. Hyötyjiä olisi varmasti monia, mutta suomalaiset junamatkustajat, suomalaiset veronmaksajat tai Suomen ilmasto niihin hyötyjiin eivät lukeutuisi. Päin vastoin VR:n henkilöliikennepuoli kannattaisi pitää valtiollisissa käsissä, ja koko sen kalusto olisi perusteltua eriyttää kalustopooliin.
 
Takaisin
Ylös