VR:n johtajien bonukset julki

Numeroitakin sisältävä dokumentti VR:n johdon bonusjärjestelmästä on ilmestynyt VR Leaksiin. http://vrleaks.wordpress.com/
Muistanko aivan väärin, kun minun mielestäni joku tärkeä henkilö jossain vaiheessa vakuutti, että VR-Yhtymän johto ansaitsee bonuksia junamatkustuksen kasvusta. Tuon sopimustekstin mukaan ei ainakaan, vaan ainoastaan yhtymän tuloksen kasvusta. Tuloksen kasvu ei ole sama asia kuin junamatkustamisen kasvu. Etenkin, kun yhtymällä on edelleen käytännössä monopoliasema kaikessa rautatieliikenteessä. Monopolissahan maksimitulos saavutetaan huomattavasti alhaisemmalla tuotannon määrällä kuin kilpailuilla markkinoilla.

Lisäksi ylipäätään ihmetyttää noin yksinkertainen bonusten ansaitseminen. Jokainen liikekirjanpitoa ymmärtävä tietää, miten erilaisin poisto-, rahastointi- ja muin tilinpäätösjärjestelyin tuloslaskelman viimeistä riviä voi säätää melkein miten haluaa. Se on kikka, jolla ns. saneeraajat keräävät kannuksiaan. Kun jätetään pitkän aikavälin asioista huolehtiminen, tuloksen ja taseen saa näyttämään hyvältä muutaman tilikauden ajan. Sitten kun saneeraaja lähtee bonuksineen, rakenne romahtaa, kun ei oltu investoitu tulevaisuuteen ja varastot myytiin tyhjiksi ja omaisuus realisoitiin alihintaan. Samalla tavalla yrityksiä viilataan myyntikuntoon.

Kun meillä on EU:ssa ja valtakunnassa sekä maapallolla eräitä ympäristötavoitteita, joiden saavuttamiseksi pitäisi esim. junan käytön kasvaa, niin ei näytä siltä, että VR-Yhtymää yritetään mitenkään motivoida toimimaan näiden tavoitteiden mukaisesti. Kun bonusohjelman on päättänyt hallintoneuvosto ja hallintoneuvoston on valinnut eduskunta, kansanedustajat siis eivät piittaa itse hyväksymiensä tavoitteiden saavuttamisesta. Tärkeämpää on omistajan eli meidän kansalaisten taskulla käyminen, josta johtajia sitten palkitaan.

Antero
 
VR:hän ei ole mikään junaliikenneyhtiö muuta kuin silmänlumeeksi, tarkoitus on tehdä kovaa kiinteistöbisnestä myymällä Pasilan kiinteistöjä ja rakennuttamalla hotelleja esim. Tampereelle.
 
Iltalehti on julkaissut aiheesta jutun tänään klo 6:38. Haastateltavaksi ei ole saatu johtaja Aroa tai hallituksen puheenjohtaja Syrjästä, vaan yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja ja helsinkiläisenä vihreänä poliitikkona, mm. valtuuston puheenjohtajana tunnettu Otto Lehtipuu. Hän perustelee palkkiojärjestelmää osana henkilöstökuluja. Työntekijöiden ammattiliiton puheenjohtaja Mauriala ei hyväksy, että yhteiskunnallista palvelutehtävää hoitavassa yhtiössä toimitaan kuten pörssiyhtiössä.

Iltalehden lukijat eivät myöskään näytä hyväksyvän bonusjärjestelmää. Tällä hetkellä on annettu 16.537 ääntä, joista 98 % ei hyväksy bonusjärjestelmää. Seitsämän tunnin aikana on annettu keskimäärin 2360 ääntä tunnissa. Tämä viestiketju on perustettu kaksi päivää sitten alkuillasta ja lukijoita on ollut 332, vastauksista tämä on kolmas. Eipä tunnu asia kiinnostavan niitä, joita luulisi joukkoliikenteen ja junaliikenteen kiinnostavan tavallista enemmän. Mikähän olisi täällä äänestyksen tulos?

Antero
 
Eipä tunnu asia kiinnostavan niitä, joita luulisi joukkoliikenteen ja junaliikenteen kiinnostavan tavallista enemmän.

Mitä oikein odotat? Että yhdessä päivittelisimme asiaa oikein huokauksin? Tuossa uutisessa ei sinänsä vain ole mitään uutta. Johdon bonusjärjestelmät ovat ihan ok sinänsä, kannustimet tuossa ovat juuri sellaiset kuin johon valtion omistajaohjaus VR:ää haluaakin. VR:n valtion omistajaohjausta on täällä päivitelty jo monta hevosta kuoliaaksi piiskaten.
 
Iltalehdellä taas sensaationhakuista uutisointia, kun vieläkin jaksetaan jauhaa sekaisin menneestä lippujärjestelmästä, vaikka vika kesti vain muutamia tunteja eli korjattiin välittömästi. Junatkaan eivät ole olleet huomattavasti myöhässä sitten viime talven, mutta otsikointi antaa kuvan jatkuvasta myöhästelystä.
 
Öö? Missä maassa elit viime syyskuussa?
Muistan, kun VR:ää haastateltiin radiosta ja kyseltiin, että miksi lippujärjestelmä on sekaisin, mutta vastasivat siihen että onkos toimittajat käyneet kokeilemassa, hyvinhän ne toimivat. Yle keksi ensimmäisenä lippujärjestelmän toimivan, ja sekin lähes vuorokauden myöhässä. Näin radiossa sanottiin, itse käytän vain HSL:n lippua ja lähijunia, joten on VR:n mokavuosi jäänyt huomaamatta, vaikka päivittäin junia käytän. Ainostaan tammi-helmikuussa oli lähijunistakin mutupohjalta jopa 1/3-1/4 myöhässä ja kaukojunista jopa 1/2-1/3. Toki osa lippuautomaateista ei toiminut ja välillä verkkokaupan toiminta pätki ja tämä kesti kaksi viikkoa, mutta osa lippuautomaateista toimi koko ajan lukuunottamatta muutaman tunnin kestänyttä kaikkien laitteiden sammumista.

---------- Viesti lisätty kello 14:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:42 ----------

Loka-marras-joulukuussa kaikista VR:n junista 90%-96% on kulkenut ajallaan, mutta uutisointi antaa mielestäni kielteisemmän kuvan nykytilanteesta. En ota kantaa varsinaisesti nyt bonuksiin vaan mediaan. Median tehtävä tuoton ohella on informaation jakaminen, johon kuuluu myös tiedottaminen tilanteen tasaantumisesta. Hakusanalla "vr junat ajallaan" löytyy vain yksi Keskisuomalaisen uutinen sekä "kulkevatko junat ajallaan?"-kysely (median tiedottaminen siis puutteellista) sekä 2011 tammikuulta runsas liuta myöhästymisuutisia.
 
Johdon bonusjärjestelmät ovat ihan ok sinänsä, kannustimet tuossa ovat juuri sellaiset kuin johon valtion omistajaohjaus VR:ää haluaakin.
IL:n uutista voi tietty pitää sensaatiohakuisena, koska on aina helppoa brassailla sillä, että joku saa paljon rahaa. Kysymyshän on siitä, millä perusteella sitä rahaa tulee. Olisin luullut, että tämän foorumin lukijoita kiinnostaa se, mikä on VR-Yhtymän tehtävä ja vastaako bonusohjelma sitä. Tällä foorumilla olisi luullut olevan ymmärrystä keskustella nimenomaan siitä sen sijaan, että taivastellaan sitä, että jollain on iso palkka ja bonukset vielä päälle.

Tottakai bonusohjelman kannustimet ovat juuri sitä, mitä omistajaohjaus haluaa. Kuten aiemmassa viestissäni kirjoitin. Mutta miksi omistajaohjaus, hallintoneuvosto ja eduskunta haluavat lypsää kansalta rahaa ja maksaa johtajille bonuksia siitä, että yhtiö kuppaa verorahoja toimintansa tukemiseksi? LVM:llä on esimerkiksi ilmastopoliittinen ohjelma. Sekin on perimmältään eduskunnan hyväksymä. Siellä on yhtä ja toista, missä valtion 100 %:sti omistamalla monopoliasemassa olevalla junayhtiöllä on keskeinen rooli, vaikka VR-Yhtymää ei mainitakaan missään. Esimerkiksi Ratahallintokeskukselle (nykyään siis LiVi:n rataosasto) annettujen tehtävien täyttämisellä ei ole mitään arvoa, kun VR-Yhtymä ei halua ajaa junia.

Junaliikenteelle asetettuja ILPO-ohjelman tavoitteita ei voi saavuttaa sillä, että VR-Yhtymä keskittyy pelkästään laskennallisen tuloksensa maksimointiin monopoliasemaa hyväksi käyttäen. Eikö näistä asioista sovi tällä foorumilla keskustella?

Antero
 
Toki osa lippuautomaateista ei toiminut --

Kaikki lippuautomaatit olivat suljettuna monta viikkoa. Verkkokaupassa oli toimivuusongelmia pitkään. Tämä totta kai aiheutti valtavan ruuhkan lipunmyyntitiskeille, jolloin ihmiset eivät vain yksinkertaisesti ehtineet ostaa lippuja, eikä VR:llä ollut myyntikapasiteettia niin paljon kuin lippuja tarvittiin. Tämä kaikki selvisi uutisista syys-lokakuussa. Kyllä ihmiset pystyivät toki ostamaan lippuja, mutta sen kanssa ongelmiin joutuneiden joukko oli valtava. Vaikka 95 % ihmisistä saisi lippunsa ihan normaalisti, olisi kyseessä aivan valtaisa palvelutaso-ongelma. Mutta normaalisti lippunsa ostamaan pystyvien joukko ei varmasti ollut lähelläkään tuota. Kyse ei todellakaan ollut muutaman tunnin ongelmasta vaan ihan Sampo-Dansken verkkopankkiongelmiin verrattavasta ongelmasta.

---------- Viesti lisätty kello 15:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:27 ----------

Olisin luullut, että tämän foorumin lukijoita kiinnostaa se, mikä on VR-Yhtymän tehtävä ja vastaako bonusohjelma sitä.

Minusta taas foorumilla ollaan jo pitkään oltu melko yksimielisiä siitä, että VR Groupin tehtävä olisi tuottaa runsasti matkustus- ja kuljetuspalveluita. Se ei ole se, mihin valtio-omistaja sitä ohjaa eli voiton tuottaminen, ja bonusohjelma ilmiselvästi tähtää jälkimmäiseen, ei edelliseen. Siksi siis keskusteltavaa ei ole; ei ole mitään kiistanalaista. Tuon bonusohjelman julkistus ei vielä erityisesti tarjoa mitään mahdollisuuksia muutokseen. Voidaan vain seurata otsikoita ja katsoa, mihin suuntaan keskustelu jatkuu, jos jatkuu. Joku voi tietysti Hautalalle lähettää perusteltua meiliä aiheesta, mutta miten muuten tuohon nyt pitäisi reagoida?
 
Esimerkiksi Ratahallintokeskukselle (nykyään siis LiVi:n rataosasto) annettujen tehtävien täyttämisellä ei ole mitään arvoa, kun VR-Yhtymä ei halua ajaa junia.
Ei ole enää 1.1.2011 alkaen ollut olemassa Liikenneviraston rautatieosastoakaan eli nämä puhutut tehtävät ovat vain yleisesti Liikennevirastolle annettuja tehtäviä.
 
Oikeusjuttu tuskin päättyy VRLeaksin kannalta hyvin. Nuo laittomat henkilörekisterit kun taitavat olla yksityisen vartiointiliikkeen hallussa, eivät VR:n, samoin niiden kokoaminen on ulkoistettu vartiointiliikkeelle. Ja vartiointiliike saa materiaalin hyvin äkkiä tuhottua tai siirrettyä poliisin ulottumattomiin, jos nyt poliisi edes viitsii koko asiaa tutkia. Eiköhän nuo asiat ole poliisille jo tuttuja ja hiljaisesti hyväksyttyjä. Onhan niistä tiedetty kaupungilla jo yli kymmenen vuoden ajan.
 
Oikeusjuttu tuskin päättyy VRLeaksin kannalta hyvin. Nuo laittomat henkilörekisterit kun taitavat olla yksityisen vartiointiliikkeen hallussa, eivät VR:n, samoin niiden kokoaminen on ulkoistettu vartiointiliikkeelle. Ja vartiointiliike saa materiaalin hyvin äkkiä tuhottua tai siirrettyä poliisin ulottumattomiin, jos nyt poliisi edes viitsii koko asiaa tutkia. Eiköhän nuo asiat ole poliisille jo tuttuja ja hiljaisesti hyväksyttyjä. Onhan niistä tiedetty kaupungilla jo yli kymmenen vuoden ajan.

Minkähän rikoksen VRLeaks olisi tehnyt? Yrityksellä ei ole kunniaa, jota voisi loukata. Ja aika vaikea on osoittaa, että keskustelu olisi tehnyt konkreettista ja todistettavaa hallaa monopoliasemassa olevan yrityksen liiketoimille, jos vahingonkorvauksia yrittäisivät hakea.

Onhan se mahdollista että VR:n edustajia ei joudu edesvastuuseen, mutta siinäkin tapauksessa se lienee pattitilanne, koska tuskin VR voi mitään korvauksia VRLeaksilta vaatia. Tai siis vaatia voi, mutta ei saada. Ja jos ei todistettavaa rikosta ole VRLeaksin osalta tapahtunut, niin rangaistuksia ei voi langettaa.
 
Takaisin
Ylös