VR:n joulukalenteri Veturi -asiakkaille, 1.50euron matkoja

Kymmenen tai kahdenkymmenen pinnan rabattiprossa on lähinnä vitsi ennakkolipuissa. Ekat -ja ennen kaikkea vikat- paikat pitäisi myydä listahinta -90%. Tällöin homma toimisi hyvin, mutta kun ei, niin ei.

Suurin ennakkoale on kai 40 %, mutta huono vitsi on se, että aikaikkuna ostoksen tekemiseen on viikon pituinen ja kuusi viikkoa etukäteen. Matkan pitää siis olla tarkalleen tiedossa etukäteen, mutta jos tiedät matkan esim. 2 kk etukäteen, niin sitten pitää jostain onkia selville päivät, jolloin suurimman alennuksen lipun voi ostaa ja muistaa vielä toimia silloin.

Itse unohtaisin koko aikaperusteisen systeemin kokonaan ja jakaisin paikat vaikka kolmeen hintaluokkaan. Halvin luokka olisi puoli-ilmainen ja siinä paikkoja olisi tarjolla rajallisesti. Kallein vastaisi nykyistä peruslippua, mieluummin tietysti nykyistä halvempi sekin. Lisämaksu lähdön siirtämis- ja perumismahdollisuudesta ja Ekstra-palveluista, ja nämä tarjolla matkalipun hintaluokasta riippumatta.

Tässä systeemissä ei olisi mitään äkkilähtöalennusta, paitsi jos juna jää niin tyhjäksi, että halpoja paikkoja on jäljellä lähtöön asti. En osaa näin ummikkona yhtäkkiä kuvitella toimivaa äkkilähtöalea, siis semmoista, jolla täytettäisiin muuten tyhjänä lähtemäisillään olevat paikat. Niitä matkustajia, jotka tulevat viime tipassa, mutta joilla on pakottava tarve matkustaa, kannattaa tietysti rahastaa kalleimman mukaan. Tämä taas on ristiriidassa sen kanssa, että täytettäisiin paikat pistämällä loput menemään puoli-ilmaiseksi esim. tuntia ennen lähtöä.
 
Suurin ennakkoale on kai 40 %, mutta huono vitsi on se, että aikaikkuna ostoksen tekemiseen on viikon pituinen ja kuusi viikkoa etukäteen. Matkan pitää siis olla tarkalleen tiedossa etukäteen, mutta jos tiedät matkan esim. 2 kk etukäteen, niin sitten pitää jostain onkia selville päivät, jolloin suurimman alennuksen lipun voi ostaa ja muistaa vielä toimia silloin.

Itse unohtaisin koko aikaperusteisen systeemin kokonaan ja jakaisin paikat vaikka kolmeen hintaluokkaan. Halvin luokka olisi puoli-ilmainen ja siinä paikkoja olisi tarjolla rajallisesti. Kallein vastaisi nykyistä peruslippua, mieluummin tietysti nykyistä halvempi sekin. Lisämaksu lähdön siirtämis- ja perumismahdollisuudesta ja Ekstra-palveluista, ja nämä tarjolla matkalipun hintaluokasta riippumatta.

Tässä systeemissä ei olisi mitään äkkilähtöalennusta, paitsi jos juna jää niin tyhjäksi, että halpoja paikkoja on jäljellä lähtöön asti. En osaa näin ummikkona yhtäkkiä kuvitella toimivaa äkkilähtöalea, siis semmoista, jolla täytettäisiin muuten tyhjänä lähtemäisillään olevat paikat. Niitä matkustajia, jotka tulevat viime tipassa, mutta joilla on pakottava tarve matkustaa, kannattaa tietysti rahastaa kalleimman mukaan. Tämä taas on ristiriidassa sen kanssa, että täytettäisiin paikat pistämällä loput menemään puoli-ilmaiseksi esim. tuntia ennen lähtöä.

Olisiko tällaisessa säännössä järkeä: "Jos junassa on vapaita paikkoja yli 15% 1½ tuntia ennen sen lähtöä, siirrytään äkkilähtöhinnoitteluun nettilipunmyynnin osalta."
Tuosta aikamäärästä ja prosenttiosuudesta en osaa sanoa, mitkä olisivat oikeasti hyvät arvot.
 
Tuosta aikamäärästä ja prosenttiosuudesta en osaa sanoa, mitkä olisivat oikeasti hyvät arvot.

Jos säännöt ovat semmoiset, että ne tuottavat viime tipan ryntäyksiä verkkokauppaan, niin sitten pitäisi olla myös tietojärjestelmä siinä kuosissa, että se kestää näitä piikkejä ja äkkilähtölipun pystyy myös ostamaan... Nyt VR taitaa ajaa semmoisiakin matkustajajunia, joiden lähtiessä verkkokauppa on kiinni (!).
 
En tiedä saako tällä foorumilla kiroilla, joten jätän kiroilematta ja tuumaan, että "voi hitto sitä VR:n markkinointiosastoa".

Markkinointi ei ole ydinfysiikkaa, mutta se puolestaan on, jos haluaa klaarata oman imagonsa takaisin pinnalle epäonnistuneiden viestintäsekoiluiden jälkeen. Itse en ymmärrä sitä, miten VR:n kokoisen firman osalta keissi keissin jälkeen aina onnistutaan torpedoimaan kamppis, tiedotus tai joku muu infotilaisuus; mulla ei pysy peukalo keskellä kämmentä, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä sitä, miten alkuajatukseltaan hyvä 150 sentin hintakamppis, tai mikä tahansa muu alkuperäiseltä ajatukseltaan hyvä kampanja, voidaan ryssiä niin totaalisesti kuin sen VR tekee?

Vertailuna: Finnair, Blue1 tai vaikkapa Norwegian - kuinka moni näistä mokaa VR-mittakaavassa ja tekee kerta toisensa jälkeen pr-mahalaskuja?

Me, VRLeaksin jannut siis, oltaisi voitu auttaa VR:ää imagon parantamisessa, mutta apu ei aikoinaan kelvannut, kuten Leaksin tuoreimmasta jutusta kuka tahansa voi lukea.
 
Viimeksi muokattu:
en kertakaikkiaan ymmärrä sitä, miten alkuajatukseltaan hyvä 150 sentin hintakamppis, tai mikä tahansa muu alkuperäiseltä ajatukseltaan hyvä kampanja, voidaan ryssiä niin totaalisesti kuin sen VR tekee?

Ööö, mikä joulukalenterikampanjassa on nyt mielestäsi mennyt niin kammoittavasti pieleen? Omasta mielestäni vika on tuotteessa, ei tiedottamisessa. Alelähtöjä ja niiden saatavuutta ei käytännössä voi ennakoida mitenkään, joten alelippujen käyttökelpoisuus on varsin rajallinen. Tämän enempää ei tuommoista tarjousta ehkä kannata mainostaakaan.
 
Nyt kun kampanja on mennyt, niin voi sanoa, että siinä tehtiin virheitä. Suurin virhe mielestäni oli, että PK-seutua suosittiin aivan liikaa. Vai voiko joku väittää toisin, kun 24:stä tarjouksesta 14 koski Helsinkiä? Esimerkiksi väli Oulu - Kajaani jäi listasta kokonaan, puhumattakaan poikittaisliikenteestä Seinäjoella ja Ylivieskassa. Seuraavana ongelmana näen VR:n verkkokaupan suunnittelun ja toteutuksen, vai pitäisikö sanoa suunnittelun puuttuminen ja toteutus? Ei tule äkkiä mieleen huonommin toteutettua nettikauppaa. No jäi parantamisen varaa seuraaviin vuosiin, jos samanlaista kampanjaa tulee enään koskaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minusta suurin virhe oli se, että luukku aukesi vasta klo 9 ja sulkeutui jo ns. hyvissä ajoin illalla. Olisin ostanut ties kuinka monta kalenteriluukkumatkaa, jos se olisi ollut mahdollista yöllä.
 
Nyt kun kampanja on mennyt, niin voi sanoa, että siinä tehtiin virheitä. Suurin virhe mielestäni oli, että PK-seutua suosittiin aivan liikaa. Vai voiko joku väittää toisin, kun 24:stä tarjouksesta 14 koski Helsinkiä?

Täytyy kuitenkin muistaa, että kampanjalla on aina myyntitavoitteensa sekä myös pidemmän aikavälin markkinoinnillinen tavoite. Paras markkinoinnilla saatava potentiaali on varmasti juuri Helsinkiin suuntautuvissa matkoissa.
 
Täytyy kuitenkin muistaa, että kampanjalla on aina myyntitavoitteensa sekä myös pidemmän aikavälin markkinoinnillinen tavoite. Paras markkinoinnilla saatava potentiaali on varmasti juuri Helsinkiin suuntautuvissa matkoissa.

Ja eniten asukkaita Helsingissä on, tällä tavallahan VR:n Mikko facebookissa asiaa kommentoi.

24.12. oli kyllä jännä. Veturi -sisäänkirjaus ei toiminut n. 10-14 välillä, ja yksi suosituimmista väleistä Hki - Turku oli myynnissä. Onneksi itse sain vielä liput ostettua äitilleni klo 15 aikoihin..

23.12. kun oli Hki - Oulu tarjous, mietitty erityisesti se miten kolmelle pendolinolle Hki - Oulu suunnassa löytyi paikkoja, muttei millekkään Oulu - Hki suunnassa myynnissä olevalle neljälle junalle klo 11:30 - 12:00 välillä... Laskin että joinakin päivinä yöpikajunassa, joka oli yksi tarjousjunista niin oli paikkoja varattu 27, osa todennäköisesti niistä varattu jo ennen tarjousta, eli todella vähän tarjouslippuja oli kyllä paluusuunnassa myynnissä.

Tottakai on tarkoitus että rajataan tietyillä määrillä tarjouslippuja, ja että tarjotaan enemmän meno lippuja 1,50euro hintaan kuin paluulippuja että ostettaisiin normihintanen lippu. Mutta erikoisinta tässä tekee se että noita tarjouslippujen määrää on rajoitettu mitä pidemmälle on menty. Esim. Hki - Imatra(-Lappeenranta) /S118:lle myytiin juna täyteen 5paikkaa lukuunottamatta alennushinnalla..
 
Ja eniten asukkaita Helsingissä on, tällä tavallahan VR:n Mikko facebookissa asiaa kommentoi.

Kyllä, tämä on vain jatkumoa yhtymän jo pitkään jatkuneelle Helsinkikeskeisyydelle. Kääntäen ilmaistuna asian voi sanoa myös siten, että muualla kuin Helsingissä asuvat asiakkaat eivät VR:ää kiinnosta pennin vertaa. Ja sen on jokainen täyspäinen varmasti huomannut. Kaikki kaukoliikenteen yhteyksistä alkaen suunnitellaan vain Helsinki-näökulmasta, muulla ei ole väliä.

Varmaan joku on myös havainnut näitä yleisesti hoettuja mantroja mm. "rataverkon yksiraiteisuudesta" perusteluina sille, ettei mitään voida tehdä maakunnissa.
 
Varmaan joku on myös havainnut näitä yleisesti hoettuja mantroja mm. "rataverkon yksiraiteisuudesta" perusteluina sille, ettei mitään voida tehdä maakunnissa.

On havaittu, joo. Tampereelta ei ole poikittaisjunaa Lahteen ja edelleen Imatralle, vaikka sellaiselle varmasti olisi kysyntää: yhdistäisi mm. kaksi yliopistokaupunkia, Tampereen ja Lappeenrannan, ja muitakin suuria koulukaupunkeja matkalla, mm. Hämeenlinna ja Lahti. Tampereen ja Lahden välillä olisi kaupunkien koko huomioiden otaksuttavasti kysyntää verrannollisesti Tampereen ja Turun väliseen kysyntään nähden. Tuollainen poikittaisjuna ei vaatisi edes sitä Riihimäen kolmioraidetta, mikä on suunnitteilla, vaan kyllä juna voi Riihimäellä vaihtaa suuntaa ihan yhtä hyvin kuin Jyväskylän suunnan junat Tampereen asemalla. Oikoradan myötähän kävi niin, että aikaisempi vaihto Riihimäellä idän suunnan juniin korvautui joko vaihdolla Tikkurilassa (pahimmillaan tunti ylimääräistä matka-aikaa) tai kahdella vaihdolla (Riihimäki + Lahti) ja välissä lähijunakalustolla köröttelyä.

Erittäin aiheellinen kysymys on myös miksi VR haraa vastaan Tampere-Riihimäki-Lahti-Pietari -Allegroa (tai vastaavaa junaa). Tekosyy on se, että kuulemma vain Helsingistä matkustetaan Pietariin, mutta eihän se niin ole. Matkustajapotentiaalia löytyisi Tampereen-Allegron reitin varrelta ja vaikutuspiiristä pitkin Länsi-Suomea, kenties jopa saman verran kuin Helsingin-Allegron vaikutuspiiristä. Jos lähtee Pohjanmaalta, sanotaan nyt sitten vaikka Vaasasta, Kokkolasta tai Seinäjoelta (miksei Oulustakin) Pietariin, niin vaihto Tampereella suoraan Lahden kautta kulkevaan Allegroon on täysin ylivoimainen verrattuna Tikkurilassa vaihtamiseen tai Riihimäellä + Lahdessa vaihtamiseen. Esim. Kokkolasta Tampereelle on kolmisen tuntia ja Tampereelta Pietariin ideaalisti nelisen tuntia niin kyllä sellainen reilun 7 tunnin junamatka yhdellä vaihdolla on kohtuullisen kilpailukykyinen, kun vertaa lentoon (matka lentokentälle ja kentältä, lähtöselvitys, vaihto Vantaalla jne.). Junassa voi sentään nukkua, tehdä töitä ja aterioida sivistyneesti.
 
On havaittu, joo. Tampereelta ei ole poikittaisjunaa Lahteen ja edelleen Imatralle, vaikka sellaiselle varmasti olisi kysyntää: yhdistäisi mm. kaksi yliopistokaupunkia, Tampereen ja Lappeenrannan, ja muitakin suuria koulukaupunkeja matkalla, mm. Hämeenlinna ja Lahti. Tuollainen poikittaisjuna ei vaatisi edes sitä Riihimäen kolmioraidetta, mikä on suunnitteilla, vaan kyllä juna voi Riihimäellä vaihtaa suuntaa ihan yhtä hyvin kuin Jyväskylän suunnan junat Tampereen asemalla. Oikoradan myötähän kävi niin, että aikaisempi vaihto Riihimäellä idän suunnan juniin korvautui joko vaihdolla Tikkurilassa (pahimmillaan tunti ylimääräistä matka-aikaa) tai kahdella vaihdolla (Riihimäki + Lahti) ja välissä lähijunakalustolla köröttelyä.

No Lahti ei käytännössä pitäisi olla ongelmallinen, 1vaihto, ja vaihto onnistuu heti, paitsi että vaihtoaika on 4min, ja VR:n verkkokauppa myy yhteydet niin että vaihtoaikaa pitää olla vähintään 5min (ellei sitä lisäasetuksista muuta) joten tässä on se ongelma.. Eli käytännössä pääsisit heti jatkamaan Riihimäeltä Lahteen, mutta sulle ei myydä lippua jolla se onnistuu. Muutenhan tämä vaihto ei olisi mitenkänä ongelmallinen, mutta kun sinun ON PAKKO odottaa se 1h4min seuraavaan tunnin välein kulkevaan taajikseen.. Tikkurilassa vaihto idän juniin on myös turhauttavaa, koska joudut odottamaan olikohan se 40minuuttia idän junaa (tulojunasta riippuen)..

Tampere - Riihimäki - Lahti.. Taajamajuna (Sm4-kalustolla?) Korvataan osa (Helsinki -) Riihimäki - Tampere junista ja osa Riihimäki - Lahti junista tällä. Ei suoraa yhteyttä Tampereelta Lahteen tarvitse joka tunti olla. Riihimäki - Tampere välin vuorovälit (2-3tuntia päivällä) saadaan pidettyä normaalina ja Riihimäki - Lahti vuoroväli normaalina (tunti). Ja taajamajunissa ei tarvitse muuta kuin kuljettajan vaihtaa päätä tai kokonaan vaihtaa kuljettaja (mitä harvemmin kyllä Helsinki - Tampere taajiksissa tehdään).

Tulipas taas sekava viesti, mutta kaikki varmasti ymmärtävät mitä hain tällä idealla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, tämä on vain jatkumoa yhtymän jo pitkään jatkuneelle Helsinkikeskeisyydelle. Kääntäen ilmaistuna asian voi sanoa myös siten, että muualla kuin Helsingissä asuvat asiakkaat eivät VR:ää kiinnosta pennin vertaa.

Voi toki olla muita syitä sanoa näin, mutta painottaisin edelleen, että tuon kampanjan sisältö ja mahdollinen Helsinki-keskeisyys eivät siitä kerro pennin vertaa. Kampanjan tavoitteet ovat kampanjan tavoitteita, jotka eivät kerro VR:n tavoitteista mitään. Kampanjalla nostetaan vain niitä tavoitteita, joita sillä kampanjalla saadaan parhaiten nostettua, ei suinkaan tasapuolisesti kaikkia tavoitteita. Koko Veturi-ohjelmakin voisi hyvin olla targetoitu nimenomaan Helsinkiin matkustaville, eikä sekään kertoisi vielä mitään siitä, miten VR suhtautuu liikenteeseen, joka ei suuntaudu Helsinkiin.
 
Ja eniten asukkaita Helsingissä on, tällä tavallahan VR:n Mikko facebookissa asiaa kommentoi.

24.12. oli kyllä jännä. Veturi -sisäänkirjaus ei toiminut n. 10-14 välillä, ja yksi suosituimmista väleistä Hki - Turku oli myynnissä. Onneksi itse sain vielä liput ostettua äitilleni klo 15 aikoihin..

23.12. kun oli Hki - Oulu tarjous, mietitty erityisesti se miten kolmelle pendolinolle Hki - Oulu suunnassa löytyi paikkoja, muttei millekkään Oulu - Hki suunnassa myynnissä olevalle neljälle junalle klo 11:30 - 12:00 välillä... Laskin että joinakin päivinä yöpikajunassa, joka oli yksi tarjousjunista niin oli paikkoja varattu 27, osa todennäköisesti niistä varattu jo ennen tarjousta, eli todella vähän tarjouslippuja oli kyllä paluusuunnassa myynnissä.

Tottakai on tarkoitus että rajataan tietyillä määrillä tarjouslippuja, ja että tarjotaan enemmän meno lippuja 1,50euro hintaan kuin paluulippuja että ostettaisiin normihintanen lippu. Mutta erikoisinta tässä tekee se että noita tarjouslippujen määrää on rajoitettu mitä pidemmälle on menty. Esim. Hki - Imatra(-Lappeenranta) /S118:lle myytiin juna täyteen 5paikkaa lukuunottamatta alennushinnalla..

Ei se Oulu-Helsinki väli onnistunut illallakaan, yritän monta kertaa.
 
Takaisin
Ylös