Kymmenen tai kahdenkymmenen pinnan rabattiprossa on lähinnä vitsi ennakkolipuissa. Ekat -ja ennen kaikkea vikat- paikat pitäisi myydä listahinta -90%. Tällöin homma toimisi hyvin, mutta kun ei, niin ei.
Suurin ennakkoale on kai 40 %, mutta huono vitsi on se, että aikaikkuna ostoksen tekemiseen on viikon pituinen ja kuusi viikkoa etukäteen. Matkan pitää siis olla tarkalleen tiedossa etukäteen, mutta jos tiedät matkan esim. 2 kk etukäteen, niin sitten pitää jostain onkia selville päivät, jolloin suurimman alennuksen lipun voi ostaa ja muistaa vielä toimia silloin.
Itse unohtaisin koko aikaperusteisen systeemin kokonaan ja jakaisin paikat vaikka kolmeen hintaluokkaan. Halvin luokka olisi puoli-ilmainen ja siinä paikkoja olisi tarjolla rajallisesti. Kallein vastaisi nykyistä peruslippua, mieluummin tietysti nykyistä halvempi sekin. Lisämaksu lähdön siirtämis- ja perumismahdollisuudesta ja Ekstra-palveluista, ja nämä tarjolla matkalipun hintaluokasta riippumatta.
Tässä systeemissä ei olisi mitään äkkilähtöalennusta, paitsi jos juna jää niin tyhjäksi, että halpoja paikkoja on jäljellä lähtöön asti. En osaa näin ummikkona yhtäkkiä kuvitella toimivaa äkkilähtöalea, siis semmoista, jolla täytettäisiin muuten tyhjänä lähtemäisillään olevat paikat. Niitä matkustajia, jotka tulevat viime tipassa, mutta joilla on pakottava tarve matkustaa, kannattaa tietysti rahastaa kalleimman mukaan. Tämä taas on ristiriidassa sen kanssa, että täytettäisiin paikat pistämällä loput menemään puoli-ilmaiseksi esim. tuntia ennen lähtöä.