- Liittynyt
- 12 Joulukuu 2010
- Viestit
- 610
VRLeaksin saamien tietojen mukaan asemien lipunmyynti on kuihtunut noin 25 %:iin kaikista myydyistä junalipuista. Itsepalvelukanavista ostettujen lippujen osuus on tällä hetkellä noin 60 %:ia kaikista myydyistä junalipuista, lippuautomaateista ostettujen lippujen osuuden ollessa noin 3...40 %:ia myydyistä lipuista, asemasta luonnollisesti riippuen. Tämä tarkoittaa sitä, että palveluasemia tullaan väistämättä sulkemaan jatkossakin, huomioiden uunituoreen VR:n R-Kioski-kumppanuuden, joka tulee siirtämään junalippujen kauppaa enemmän tai vähemmän pois VR:ltä itseltään, mikä toki on liiketaloudellisesti ajatellen järkevää, sillä VR:n ydinliiketoimintaa ei ole matkalippujen myynti.
Nopeasti räknaten arvioisin junissa myytyjen lippujen osuudeksi aivan maksimissaan 5 %:ia kaikista myydyistä lipuista. Saa korjata, jos veikkaukseni meni hutiin.
Nämä kaikki edellä mainitut perustuvat kuulopuheisiin ja omiin ajatuksiini, eikä faktoja ole tarkistettu mistään, mutta en epäile jakauman suuruusluokkaa lainkaan.
Huolestuttavinta tässä on kuitenkin se, että asiakkaat arvostavat face-to-face-palvelua, eivät itsepalvelua, joskin sama trendi on nähty lentoyhtiöiden asiakaspalveluissa jo pitkälle toistakymmentä vuotta sitten. Ajat muuttuvat ja yhtiöt sen mukana. Vai muuttuvatko sittenkään? Ymmärrän normaalissa markkinassa toimivan yhtiön säästö- ja tehostamistoimet ja -tavoitteet, mutta valtion keinotekoisesti luodussa monopoliyhtiössä en tätä ymmärrä. Ehkä olen vain niin helkkarin pöljä, ettei meikäläisen kuulukaan näitä asioita ymmärtää...
Alleviivaan sitä, että kirjoitin tämän nyt yksityishenkilö-Mikko Nymanina, en VRLeaksin päätoimittajan ominaisuudessa, vaikka VRLeaksiin tuo tieto alun perin tulikin. Emme tee tästä VRLeaksiin erillistä juttua.
Nopeasti räknaten arvioisin junissa myytyjen lippujen osuudeksi aivan maksimissaan 5 %:ia kaikista myydyistä lipuista. Saa korjata, jos veikkaukseni meni hutiin.
Nämä kaikki edellä mainitut perustuvat kuulopuheisiin ja omiin ajatuksiini, eikä faktoja ole tarkistettu mistään, mutta en epäile jakauman suuruusluokkaa lainkaan.
Huolestuttavinta tässä on kuitenkin se, että asiakkaat arvostavat face-to-face-palvelua, eivät itsepalvelua, joskin sama trendi on nähty lentoyhtiöiden asiakaspalveluissa jo pitkälle toistakymmentä vuotta sitten. Ajat muuttuvat ja yhtiöt sen mukana. Vai muuttuvatko sittenkään? Ymmärrän normaalissa markkinassa toimivan yhtiön säästö- ja tehostamistoimet ja -tavoitteet, mutta valtion keinotekoisesti luodussa monopoliyhtiössä en tätä ymmärrä. Ehkä olen vain niin helkkarin pöljä, ettei meikäläisen kuulukaan näitä asioita ymmärtää...
Alleviivaan sitä, että kirjoitin tämän nyt yksityishenkilö-Mikko Nymanina, en VRLeaksin päätoimittajan ominaisuudessa, vaikka VRLeaksiin tuo tieto alun perin tulikin. Emme tee tästä VRLeaksiin erillistä juttua.