VR:n siniset vaunut ja Baltian junaliikenne

Pärnu - Riika - rata

Pärnu - Riika - rata rantaa pitkin on vahvasti suunnitteilla ja tietääkseni EU-rahoituskandidaatti. Nykyisessä työssäni keskustelin aiheesta Pärnun kaupunginarkkitehti Karri Tiigisoonin kanssa.
 
Pärnu-Mõisaküla-Riika valmistuisi kuitenkin vasta 2010-luvulla, vaikka rahoitus nyt järjestyisikin. Osaltaan matkustajaliikennettä haittaisi senkin jälkeen kaksiraiteisuuden puute monin paikoin, samoin sähköistyksen vähäisyys.
 
JE sanoi:
Osaltaan matkustajaliikennettä haittaisi senkin jälkeen kaksiraiteisuuden puute monin paikoin, samoin sähköistyksen vähäisyys.
Ei yksiraiteisuus ja sähköistämättämyys ole matkustajajunaliikenteen este! Tunnin vuorovälin kohdalla sähköistys kannattaa suoraan liikennöintimenojen säästönä, mutta kun saisi edes kahden-kolmen tunnin vuorovälin ensin.

Dieselveto ei ole nopeahkon liikenteen este.

Tietysti investoinnit ovat pitkällä tähtäimellä, mutta vuoteen 2010 on enää neljä vuotta.
 
JE sanoi:
Pärnu-Mõisaküla-Riika valmistuisi kuitenkin vasta 2010-luvulla, vaikka rahoitus nyt järjestyisikin.
Viron puolella kyseinen rataosa on virallisesti olemassa Raudteeinspektsioonin kartoissa. Olen kai jostakin lukenut, että kiskot olisi tuolta väliltä viime vuonna poistettu. Ei kai pienimuotoiseen radanparannukseen ja kiskotukseen montaakaan viikkoa mene? Latvian tilanteesta en tiedä.

Rautatien pituus Tallinnasta Pärnun ja Mõisakülan (TPM) kautta Riikaan on muistaakseni 137 kilometriä lyhyempi kuin Tarton ja Valgan (TTV) kautta. Oikoradan rakentamista puoltaa lisäksi TTV-reitin kapasiteettiongelmat. Pärnun oikoradalla nopeudet voisivat olla suurempia, sillä hidasta tavaraliikennettä ei - ainakaan toistaiseksi - radalla ole harmina.
 
vompatti sanoi:
Viron puolella kyseinen rataosa on virallisesti olemassa Raudteeinspektsioonin kartoissa. Olen kai jostakin lukenut, että kiskot olisi tuolta väliltä viime vuonna poistettu. Ei kai pienimuotoiseen radanparannukseen ja kiskotukseen montaakaan viikkoa mene? Latvian tilanteesta en tiedä.
Latvian puolella henkilöliikenne ja sähköistys loppuu Skulteen 56 km:n päähän Riiasta. Vähäistä tavaraliikennettä on Limbažiin asti (n. 40 km eteenpäin). Liikenne on kokonaan lopetettu Limbažista rajalle (arviolta 100 km). Minusta ei ole pienintäkään järjen häivää alkaa korjaamaan tuota puuttuvaa melkein 200 km:n osuutta Limbažin ja Pärnun väliltä kaikkine kaarteineen. Jos alueelle investoidaan, niin tehdään sitten uusi kunnollinen ratalinja kerralla.
 
TEP70 sanoi:
Minusta ei ole pienintäkään järjen häivää alkaa korjaamaan tuota puuttuvaa melkein 200 km:n osuutta Limbažin ja Pärnun väliltä kaikkine kaarteineen. Jos alueelle investoidaan, niin tehdään sitten uusi kunnollinen ratalinja kerralla.
Mahdollinen järjen häivä riippuu vanhan radan korjauskustannusten ja uuden radan rakennuskustannusten välisestä erosta. Jos vanhalle ratapohjalle pitää tehdä suuria korjauksia (esim. mutkien oikominen), tullee uuden radan rakentaminen halvemmaksi. Onhan uusi rata ainakin 10-20 km lyhyempi kuin Mõisakülan rata! Onko jossakin vakavasti ehdotettu suoran radan rakentamista Pärnusta Riikaan vai onko tämä vain jlf.fi:n käyttäjien fantasiaa?

Tästä kartasta voi yrittää ymmärtää tilannetta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Käsittääkseni projektissa on kysymys uudesta radasta, ainakin tuolla Pärnun ja Riian välillä. Vannomaan en mene, olen nähnyt asiasta monenlaista mutten koskaan kovin täsmällistä tietoa. Jos rata on kokonaan uusi, se ei tietenkään välttämättä kulje Möisakülan kautta - tämä oli vain oma oletukseni siltä pohjalta, että rata ainakin jossain määrin hyödyntäisi lakkautettujen ratojen linjaa.

Mikko Laaksonen sanoi:
Ei yksiraiteisuus ja sähköistämättämyys ole matkustajajunaliikenteen este! Tunnin vuorovälin kohdalla sähköistys kannattaa suoraan liikennöintimenojen säästönä, mutta kun saisi edes kahden-kolmen tunnin vuorovälin ensin.

Dieselveto ei ole nopeahkon liikenteen este.
Suhtaudun melko toiveikkaasti siihen, että henkilöliikennettä todella tulee Tallinnan ja Riian välille, jos oikorata saadaan ajoiksi. Infrastruktuurin vaatimattomuus silti estää tällaiselle yhteydelle olemassa olevien mahdollisuuksien täysimittaisen hyödyntämisen, olkoonkin etteivät mainitsemani puutteet suoranaisesti estä minkäänlaista liikennettä.
 
vompatti sanoi:
Onhan uusi rata ainakin 10-20 km lyhyempi kuin Mõisakülan rata! Onko jossakin vakavasti ehdotettu suoran radan rakentamista Pärnusta Riikaan vai onko tämä vain jlf.fi:n käyttäjien fantasiaa?
Kyllä näin olen ymmärtänyt, että jos rata toteutuu, se rakennetaan uudelleen eikä kunnosteta vanhaa ratalinjaa takaisin ajokelpoiseksi.

vompatti sanoi:
Tästä kartasta voi yrittää ymmärtää tilannetta.
Tai tästä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
TEP70:n antamasta kartasta laskin kuvankäsittelyohjelman "Mittaa etäisyyksiä ja kulmia" -toiminnolla Mõisakülan kautta kiertävän ja viivasuoran Pärnu-Riika-radan pituuseroksi noin 40-50 km. Vaikka uutta rataa ei ihan viivasuoraksi tehtäisikään, olisi se ainakin 40 km Mõisakülan rataa lyhyempi. Tämä tekisi Pärnun reitistä noin 180 km Tarton reittiä lyhyemmän!

Kumpi tulee halvemmaksi: 160 km radan kiskotus, rakenteen vahvistaminen ja mahdollinen siltojen korjaus ja mutkien oikominen vai 120 km uuden radan rakennus? Taitaa olla kannattavampaa investoida uuteen rataan.
 
Takaisin
Ylös