Toki siis nykyään näin. Totesin vain, että mikäli vain kaksikerroskalustoa sisältävät ravintolavaunulliset junat luokiteltaisiin IC2:ksi vain koska niissä on pelkkiä kaksikerrosvaunuja, olisi IC2 sen jälkeen matkustajan kannalta täysin turha ja tarpeeton konsepti. Ellei nyt satu olemaan kalustokokoonpanoista erityisen kiinnostunut, mitä en usko suurimman osan matkustajista olevan. Näin ollen siis viimeisetkin selkeät erot noiden kahden melko sekavan konseptin välillä häviäisivät.Nykyisillä IC- ja IC2-konsepteilla on siis ainakin seuraavat erot: IC:ssä on oikea ravintolavaunu ja tupakoijille pistäytymisosasto. IC2-junista nämä puuttuvat.
Noin vuosi sitten visioitiin tällä foorumilla, kuinka VR:n kannattaisi uusia konseptinsa. IC2-brändi romukoppaan, tilalle eurooppalainen InterRegio (tai CityExpress, kuten Elmo Allenin kaavioissa). Lippujärjestelmä olisi yhteinen tavallisten taajamajunien kanssa, mutta konsepti olisi käytännössä ohjausvaunullinen nykyisen kaltainen IC2, joka kulkisi Etelä-Suomen taajamien välillä tunnin välein.
Meinasinkin aiemmassa viestissäni viitata Elmo Allenin konseptihahmotelmiin ja aivan upeisiin karttoihin, joihin nyt viittasit, mutta ko. pätkä jäi leikkuriin (säästötalkoisiin voi näemmä osallistua myös lyhentämällä viestejään!). Siitä olisi VR:llä mistä ottaa oppia. Pendolinon muuttaminen ICE:ksi olisi hyvä ja looginen muutos. Pendolinolla lienee oma brändiarvonsa (hyvä tai huono), vaikka maksiminopeusero vain 20 km/h onkin. ICE-alakonsepti ei sitä arvoa kadottaisi.