VR vaihtoi vihreään

^-Juu, näin tuon veturin ensin välillä Roi-Kem. Sittemmin Oulussa.

Perinnejuna Valtteri meni Dv12-vedolla Pikkaralaan. En käytä tästä lyhennettä, kosken sitä Wikistä hakenut. :twisted: Veturi oli vm-78, Valmetin tekemä, numero 2648. Oli ajoilla II ja IV. Kuvattu.

Ajoin toiseen kertaan vielä, mutten Dr13:n kyytiin päässyt. Asian korvasi kyllä veturin ohjaamossa ja konetiloissa käyminen. Siellä olikin käynnissä melkomoinen vertaistapaaminen VR:n konepuolen miesten kesken.

Jotkut epäilivät, että Dr13 (numero 2349) olisi vikaantunut, tämän kuitenkin vr:laiset tiukasti kiistivät.

Sivuhuomio: itse aikanani ajoin montaa kertaa Rovaniemelle pikajunalla ja henkilöjunalla (nyk. taajamajuna) , Dv12:n vetämänä. Aika tuolloin oli vv.-90-91. Bongaustietoja tuolta ajalta ei ole eikä edes tehty. :oops:

Esim. Kemissä voidaan nähdä näitä vihreään maalattuja Dv12:sia. :cool:

---------- Viesti lisätty kello 13:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:42 ----------

Sr1 nähtiin Keminmaan Liedakkalassa. Veturin jälkeen oli yksi sininen päivävaunu, sitten puuvaunuja ja muistaakseni lastattuina. Omituinen yhdistelmä, ja ehdottomasti olisi ollut kuvaamisen arvoista. :oops: Oulussa niin kutsutulla Rautasillassa Tuirassa, voidaan useinkin nähdä Dv12-parin vetämä tukkijuna. Näitä kulkee päivisinkin. Sr1 oli tietenkin nro 3055, väri vihervä. :redface:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään 21.7. Poriin menneessä Jazz-junassa oli yhtenä vaununa tällainen vaunu. Vaunuun laitettujen merkintöjen mukaan se olisi EFs 24205. Millähän tavoin tuo mahtaa poiketa EFits-vaunusta? Numeroinninkin perusteella kyseessä voisi päätellä olevan varsin samankaltaisista vaunutyypeistä. Montako EFit-vaunua on mahdettu vihertää ja onko niitä tarkoitus vihertää edelleen?
 
Tänään 21.7. Poriin menneessä Jazz-junassa oli yhtenä vaununa tällainen vaunu. Vaunuun laitettujen merkintöjen mukaan se olisi EFs 24205. Millähän tavoin tuo mahtaa poiketa EFits-vaunusta? Numeroinninkin perusteella kyseessä voisi päätellä olevan varsin samankaltaisista vaunutyypeistä. Montako EFit-vaunua on mahdettu vihertää ja onko niitä tarkoitus vihertää edelleen?

Efit:tejä ei muistaaseni ennen Juhannusjunaa ollut yhtään vihreinä, nykytilannetta en tiedä. Tämän vuoksihan Juhannusjunaan oltiin jouduttu vaihtaa Efit:in tilalle Efs. Efs:ä oli 23.6. valmiina 2 kappaletta (tehdään yhteensä 4 eli 2vielä tulossa), numero 24205 ja 24203 (Juhannusjunassa). Eroja en tiedä, sisätiloissa en ainakaan huomannu Efits:iin verrattuna mitään.

---------- Viesti lisätty kello 0:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:01 ----------

Tämä taitaa olla Juhannusjunaa varten viherretty vaunu. En tiedä miten eroaa EFits'eistä, vai eroaako lainkaan.

Juhannusjunassa oli Efs 24203.
 
Viimeksi muokattu:
Efit:tejä ei muistaaseni ennen Juhannusjunaa ollut yhtään vihreinä, nykytilannetta en tiedä. Tämän vuoksihan Juhannusjunaan oltiin jouduttu vaihtaa Efit:in tilalle Efs. Efs:ä oli 23.6. valmiina 2 kappaletta (tehdään yhteensä 4 eli 2vielä tulossa), numero 24205 ja 24203 (Juhannusjunassa). Eroja en tiedä, sisätiloissa en ainakaan huomannu Efits:iin verrattuna mitään.
Kiitos vastauksesta. EFs oli minulle uusi asia. Se lienee selvää, että EFit- (tai EFiti-)vaunuja ei EFit/EFiti-tunnuksilla tulla näkemään vihreinä, mutta epäselvää oli, montako on suunnitelmissa päivittää EFits:iksi tai EFs:iksi uusine väreineen.
Itse olen nähnyt EFits-vaunuja lähinnä Hki - Roi -yöpikajunassa. Ymmärtääkseni Edm-kalustoinen juna tarvitsee joko Fots:n tai EFits:n. Jazz-junassa EFs oli (ainakin visuaalisesti) vähän hassu, kun koko vaunusto oli muilta osin sinistä perinteistä teräsvaunua.
 
Ymmärtääkseni Edm-kalustoinen juna tarvitsee joko Fots:n tai EFits:n. Jazz-junassa EFs oli (ainakin visuaalisesti) vähän hassu, kun koko vaunusto oli muilta osin sinistä perinteistä teräsvaunua.

Olet ymmärtänyt ihan oikein, ja nythän kelpaa myös EFs -vaunu Edm:ien kanssa, eli enään ei tarvitse Fots:ia tai EFits:iä. Mikä sitten tuo EFs -vaunu on, eronoina EFit:iin ei taida olla muuta kuin Edm:ien tarvitsema tekniikka. Ehkä on vain päätetty lyhentää lyhenteitä? Joku vaunut.org:issa heitti EFit:in lyhenteiden tulevan seuraavasti:

i (avo-osasto) ei taida olla enää käytössä
t (teräs) ei ole enää käytössä, ja t tupakkaa tässä ei ole
 
Jahas, tästä kuvasta näkeekin, että vaunu on entinen EFit 23560. Mitkähän kolme muuta vaunua menevät muutokseen? Varmaan noilla 1985/86 rakennetuilla loppupään vaunuilla (23545-23566) on vielä palvelusta jäljellä. Tosin viisi niistä on jo muutettu joko EFits- tai EFs-vaunuiksi ja kolme lisää siis muutetaan.

Olisiko mahdollista, että Kolarikin saisi lähiaikoina kaksikerrosmakuuvaunuja? Yksi vaihtoehto on, että Turusta tulevat pari junaparin 273/266 vaunua muutetaan Edm-vaunuiksi (nyt CEmt) ja tämän vuoksi Turku-Tampere-rataosalle tarvitaan EFs (tai EFits). Neljä EFs-vaunua riittäisi tällaiseen toimintaan (kaksi junapariin 269/270 (272) Kolari), yksi Turku-Tampere-välille ja yksi varalle.
 
Yksi vaihtoehto on, että Turusta tulevat pari junaparin 273/266 vaunua muutetaan Edm-vaunuiksi (nyt CEmt) ja tämän vuoksi Turku-Tampere-rataosalle tarvitaan EFs (tai EFits). Neljä EFs-vaunua riittäisi tällaiseen toimintaan (kaksi junapariin 269/270 (272) Kolari), yksi Turku-Tampere-välille ja yksi varalle.
Tämä junaparin 273/266 arvaukseni näemmä toteutui eli CEmt-vaunuja on enää Kolarin junissa. Saas nähdä, tulisiko pari kaksikerrosmakuuvaunua myös Kolarin juniin.

Sr2 3233 vihertyi tosiaan jo viime vuoden puolella.
 
Vaunut.orgissa tuli vastaan vihreä Dm12, jollaista en ole sattunut vielä elevänä näkemään. Näyttää jotensakin aika hirviältä. Ikkunoiden kanssa on samaa ongelmaa kuin Sr1:ssä, eli valkoinen kehys saa ikkunat särähtämään silmään entiseen harmaaseen raitaan verrattuna.

http://vaunut.org/kuva/75180?tt=3&i1=Dm12
 
Näyttää jotensakin aika hirviältä. Ikkunoiden kanssa on samaa ongelmaa kuin Sr1:ssä, eli valkoinen kehys saa ikkunat särähtämään silmään entiseen harmaaseen raitaan verrattuna.

Voin yhtyä mielipiteeseen. Vaikkei ikkunaraitaa tekisikään, pitäisi karmien olla ainakin mustat.
 
Dm12 Näyttää jotensakin aika hirviältä. Ikkunoiden kanssa on samaa ongelmaa kuin Sr1:ssä, eli valkoinen kehys saa ikkunat särähtämään silmään entiseen harmaaseen raitaan verrattuna.

Tulin matkustaneeksi viime keväänä/kesänä vihertyneellä yksilöllä. Kuvassa valkoiset ikkunakehykset töksähtääkin silmään, vaan ei kuitenkaan mielestäni luonnossa. Ensivaikutelmani oli: aneemisen näköinen väritys. Tuli mielleyhtymä Suomen suurimpaan sukuparonibussiyhtiöön. Hieman hopeanharmaata helmaan ja meillä olisi uusi yhtiö, KR (Koiviston Rautatiet). :twisted:
 
Takaisin
Ylös