- Liittynyt
- 4 Lokakuu 2009
- Viestit
- 3,230
Sr1 3040 on vihertynyt (havainto 26.6.).
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
EFs 24205
Tänään 21.7. Poriin menneessä Jazz-junassa oli yhtenä vaununa tällainen vaunu. Vaunuun laitettujen merkintöjen mukaan se olisi EFs 24205. Millähän tavoin tuo mahtaa poiketa EFits-vaunusta? Numeroinninkin perusteella kyseessä voisi päätellä olevan varsin samankaltaisista vaunutyypeistä. Montako EFit-vaunua on mahdettu vihertää ja onko niitä tarkoitus vihertää edelleen?
Tämä taitaa olla Juhannusjunaa varten viherretty vaunu. En tiedä miten eroaa EFits'eistä, vai eroaako lainkaan.
Kiitos vastauksesta. EFs oli minulle uusi asia. Se lienee selvää, että EFit- (tai EFiti-)vaunuja ei EFit/EFiti-tunnuksilla tulla näkemään vihreinä, mutta epäselvää oli, montako on suunnitelmissa päivittää EFits:iksi tai EFs:iksi uusine väreineen.Efit:tejä ei muistaaseni ennen Juhannusjunaa ollut yhtään vihreinä, nykytilannetta en tiedä. Tämän vuoksihan Juhannusjunaan oltiin jouduttu vaihtaa Efit:in tilalle Efs. Efs:ä oli 23.6. valmiina 2 kappaletta (tehdään yhteensä 4 eli 2vielä tulossa), numero 24205 ja 24203 (Juhannusjunassa). Eroja en tiedä, sisätiloissa en ainakaan huomannu Efits:iin verrattuna mitään.
Ymmärtääkseni Edm-kalustoinen juna tarvitsee joko Fots:n tai EFits:n. Jazz-junassa EFs oli (ainakin visuaalisesti) vähän hassu, kun koko vaunusto oli muilta osin sinistä perinteistä teräsvaunua.
Jahas, tästä kuvasta näkeekin, että vaunu on entinen EFit 23560. Mitkähän kolme muuta vaunua menevät muutokseen? Varmaan noilla 1985/86 rakennetuilla loppupään vaunuilla (23545-23566) on vielä palvelusta jäljellä. Tosin viisi niistä on jo muutettu joko EFits- tai EFs-vaunuiksi ja kolme lisää siis muutetaan.
Tämä junaparin 273/266 arvaukseni näemmä toteutui eli CEmt-vaunuja on enää Kolarin junissa. Saas nähdä, tulisiko pari kaksikerrosmakuuvaunua myös Kolarin juniin.Yksi vaihtoehto on, että Turusta tulevat pari junaparin 273/266 vaunua muutetaan Edm-vaunuiksi (nyt CEmt) ja tämän vuoksi Turku-Tampere-rataosalle tarvitaan EFs (tai EFits). Neljä EFs-vaunua riittäisi tällaiseen toimintaan (kaksi junapariin 269/270 (272) Kolari), yksi Turku-Tampere-välille ja yksi varalle.
Näyttää jotensakin aika hirviältä. Ikkunoiden kanssa on samaa ongelmaa kuin Sr1:ssä, eli valkoinen kehys saa ikkunat särähtämään silmään entiseen harmaaseen raitaan verrattuna.
Dm12 Näyttää jotensakin aika hirviältä. Ikkunoiden kanssa on samaa ongelmaa kuin Sr1:ssä, eli valkoinen kehys saa ikkunat särähtämään silmään entiseen harmaaseen raitaan verrattuna.