Tiettääkseni Wessulla ei ole yhtään Ivecoa.
Irisbusin valmistamia linja-autoja kylläkin löytyy neljää eri mallia. Ivecon moottorilla varustettuja löytyy viittä eri mallia.
Väärin, kyseiset autot ovat virallisesti nimenomaan Ivecoja. :tongue: Irisbus Iveco on Ivecon 100% omistama tytäryhtiö, joka kehittää ja markkinoi linja-autoja. Mutta tehtaat itsessään ovat kaikki Iveco-nimellä (esim. Iveco France ja Iveco Czech Republic jne.) ja samoin autojen viralliset merkit ja mallit ovat esim. Iveco PS09D2 (Citelis Line) tai Iveco SFR160 (Crossway/Arway/Evadys H Cursor-moottorilla). Myös autojen tyyppikilvestä näkee, että autojen valmistaja on nimenomaan Iveco, ei Irisbus. Sen sijaan autojen markkinointinimi on esim. Irisbus Iveco Citelis Line tai Irisbus Iveco Crossway.
Ainut poikkeus edellämainitusta ovat WL:n Agora Line autot, jotka ovat aitoja Irisbusseja ajalta, jolloin yhtiön nimi oli vain Irisbus ja se oli Ivecon ja Rellun 50/50 omistama yhteisyritys.
Westendiltä löytyy kuutta eri mallia, joihin liittyy markkinointinimi Irisbus tai Irisbus Iveco ja niistä viidessä on Ivecon moottori. Näistä kolme on itsekantavalla korilla varustettuja alusta loppuun asti samalla tehtaalla tehtyjä malleja (ei siis erillistä alustaa) ja kahteen on Marcopolo Portugalissa valmistanut Ivecon alustan päälle korin. Marcopolohan on siis täysin Ivecosta riippumaton Brasialainen korivalmistaja (n. 16 000 autoa vuodessa), joka tekee autoja myös kaikille muille alustoille (Volvo, Scania, VDL, MAN...). Suomessa olevat Marcopolot tulevat yhtiön Portugalin tehtaalta. Yhteen autoista on espanjalainen Indcar tehnyt sisustuksen vastaavalla tavalla kuten Suomessa tehdään vaikka Sprinttereihin. Indcar on oma yrityksensä, vaikka valmistaakin ennen Wing nimellä tunnettua koria nykyään Irisbus Ivecolle myytäväksi nimellä Irisbus Iveco Daily Tourys.
Tässä vielä markkinointinimillä lueteltuna WL:n käytössä olevat mallit ja niiden moottorit:
- Irisbus Agora Line (Rellun MI7R moottori), ei erillistä alustaa
- Irisbus Iveco Citelis Line (makaava Ivecon Cursor 8 moottori 213kW), ei erillistä alustaa
- Irisbus Iveco Crossway (pystyssä Ivecon Cursor 8 moottori 243kW), ei erillistä alustaa
- Irisbus Iveco MidiRider 395E.10.30 (Ivecon Tector moottori 220kW) alustan päälle Portugalissa rakennettu Marcopolo Viaggio kori
- Irisbus Iveco Daily 65C18CCS/P (Ivecon F1C-moottori 130kW) alustan päälle Portugalissa rakennettu Marcopolo Senior kori
- Irisbus Iveco Daily 50C18B/P (Ivecon F1C-moottori 130kW), pikkubussi jonka sisutuksen on valmistanut espanjalainen Indcar tuotenimellä Strada
Edit: Kirjoitin väärin. Noi Agora Linet onkin rekisterissä Renaultin nimellä, mutta valmistajan kilvessä lukee muistaakseni Irisbus.