Westendin Linjan kalustosta

Autot #8, #16, #17, #19, #51 ja #69 ovat nyt kaikki saaneet Wessun omat värit, teippauksia myöten. Lisäksi kaikista Renault Agoroista on poistunut mainosteippaukset, eli voinee olettaa mainossopimuksen päättyneen. Omaa silmääni miellytti eritoten #8:n ja #51:n lopputulos muutoksen jäljiltä. Klassiset Carrus-muodot tulevat hyvin esille. :)
 
Kuinkahan Westendin Linjan Ivecot ovat toimineet? Eilen yksi hinausautoyrittäjä rehvasteli, että ennätys on 14 hinattua Ivecoa saman päivän aikana. Ei kai niitä kovin paljon enempää olekaan? :) Mahtaako olla perää?
 
Tiettääkseni Wessulla ei ole yhtään Ivecoa. ;) Irisbusin valmistamia linja-autoja kylläkin löytyy neljää eri mallia. Ivecon moottorilla varustettuja löytyy viittä eri mallia.

Tämän logiikan mukaan suomalaisissa linja-autoyrityksissä ei ole ensimmäistäkään Scaniaa tai Volvoa, vaan esim. Lahden Autokorin, Carruksen tai Kiitokorin ym. valmistamia linja-autoja eri malleineen korin valmistajan mukaan.:lol:
 
Tiettääkseni Wessulla ei ole yhtään Ivecoa. ;) Irisbusin valmistamia linja-autoja kylläkin löytyy neljää eri mallia. Ivecon moottorilla varustettuja löytyy viittä eri mallia.

Väärin, kyseiset autot ovat virallisesti nimenomaan Ivecoja. :tongue: Irisbus Iveco on Ivecon 100% omistama tytäryhtiö, joka kehittää ja markkinoi linja-autoja. Mutta tehtaat itsessään ovat kaikki Iveco-nimellä (esim. Iveco France ja Iveco Czech Republic jne.) ja samoin autojen viralliset merkit ja mallit ovat esim. Iveco PS09D2 (Citelis Line) tai Iveco SFR160 (Crossway/Arway/Evadys H Cursor-moottorilla). Myös autojen tyyppikilvestä näkee, että autojen valmistaja on nimenomaan Iveco, ei Irisbus. Sen sijaan autojen markkinointinimi on esim. Irisbus Iveco Citelis Line tai Irisbus Iveco Crossway.

Ainut poikkeus edellämainitusta ovat WL:n Agora Line autot, jotka ovat aitoja Irisbusseja ajalta, jolloin yhtiön nimi oli vain Irisbus ja se oli Ivecon ja Rellun 50/50 omistama yhteisyritys.

Westendiltä löytyy kuutta eri mallia, joihin liittyy markkinointinimi Irisbus tai Irisbus Iveco ja niistä viidessä on Ivecon moottori. Näistä kolme on itsekantavalla korilla varustettuja alusta loppuun asti samalla tehtaalla tehtyjä malleja (ei siis erillistä alustaa) ja kahteen on Marcopolo Portugalissa valmistanut Ivecon alustan päälle korin. Marcopolohan on siis täysin Ivecosta riippumaton Brasialainen korivalmistaja (n. 16 000 autoa vuodessa), joka tekee autoja myös kaikille muille alustoille (Volvo, Scania, VDL, MAN...). Suomessa olevat Marcopolot tulevat yhtiön Portugalin tehtaalta. Yhteen autoista on espanjalainen Indcar tehnyt sisustuksen vastaavalla tavalla kuten Suomessa tehdään vaikka Sprinttereihin. Indcar on oma yrityksensä, vaikka valmistaakin ennen Wing nimellä tunnettua koria nykyään Irisbus Ivecolle myytäväksi nimellä Irisbus Iveco Daily Tourys.

Tässä vielä markkinointinimillä lueteltuna WL:n käytössä olevat mallit ja niiden moottorit:
- Irisbus Agora Line (Rellun MI7R moottori), ei erillistä alustaa
- Irisbus Iveco Citelis Line (makaava Ivecon Cursor 8 moottori 213kW), ei erillistä alustaa
- Irisbus Iveco Crossway (pystyssä Ivecon Cursor 8 moottori 243kW), ei erillistä alustaa
- Irisbus Iveco MidiRider 395E.10.30 (Ivecon Tector moottori 220kW) alustan päälle Portugalissa rakennettu Marcopolo Viaggio kori
- Irisbus Iveco Daily 65C18CCS/P (Ivecon F1C-moottori 130kW) alustan päälle Portugalissa rakennettu Marcopolo Senior kori
- Irisbus Iveco Daily 50C18B/P (Ivecon F1C-moottori 130kW), pikkubussi jonka sisutuksen on valmistanut espanjalainen Indcar tuotenimellä Strada

Edit: Kirjoitin väärin. Noi Agora Linet onkin rekisterissä Renaultin nimellä, mutta valmistajan kilvessä lukee muistaakseni Irisbus.
 
Viimeksi muokattu:
Väärin, kyseiset autot ovat virallisesti nimenomaan Ivecoja.

Tarkoitin minkä tuotemerkin nimissä ne on valmistettu. Silloinhan nimenomaan autot #5, #90, Citelikset ja Agorat ovat Irisbusin, jolloin päästään viiteen Irisbusin tuotteeseen. #5:n kohdalla tein ajatusvirheen, totta. Puhumme samasta asiasta, mutta eri jaottelulla. ;)

Myös autojen tyyppikilvestä näkee, että autojen valmistaja on nimenomaan Iveco, ei Irisbus.

Pätee vain minun jaotteluun, sillä esim. #30 on Iveco Italia SpA, kun taas esim. #31 on Irisbus France.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin minkä tuotemerkin nimissä ne on valmistettu. Silloinhan nimenomaan autot #5, #90, Citelikset ja Agorat ovat Irisbusin, jolloin päästään viiteen Irisbusin tuotteeseen. #5:n kohdalla tein ajatusvirheen, totta. Puhumme samasta asiasta, mutta eri jaottelulla. ;)

Juu samasta asiasta puhutaan. Tuotemerkiltään kaikki noi on Irisbus Ivecoita lukuunottamatta Agoroita, jotka ovas siis pelkkiä Irisbusseja (Irisbus nimistä firmaa ei ole enää olemassa vaan nimi on virallisesti Irisbus Iveco). Myös MidiRider ja Daily alustalla olevat vehkeet ovat Irisbus Ivecoita vaikka esim. Dailyjen ainut ero Iveco Daily tavara-autoon nähden on delfiinilogo keulassa.

Rekisteriin noi kaikki kuitenkin kirjataan nykyään Ivecoina, koska se on virallinen valmistaja. Eli puhuu sitten Irisbus Ivecosta, Ivecosta tai vain Irisbussista, on aina enempi tai vähempi oikeassa.

Noihin liittyy myös semmoinen homma, että vaikka valmistajan kilvessä lukee Iveco France voi auto silti olla tehty Iveco Czech Republicin (ex. Karosa) toimesta Tsekeissä (pätee esim. kaikkiin Crossway ja Arway autoihin).
 
Lieneekö uusi kyttyrä-Scala tuolla numerolla?
Itse itselleni vihdaten eli vastaten, Matinkylässä möllisti kaksi uutta kyttyrä-Scalaa uusitulla pyllymuotoilulla eli numerot 2 ja 3, kilvet GIS-102 ja GIS-103.
Se talvella kolaroitu Rellu Agora möllöttää hylätyn oloisena aidan vieressä.
 
Wessun kalusto on saanut kaksi uutta vahvistusta 10 tehtaalta tulleen matalan Crossarin lisäksi. :) Näemmä varakalustoa on lisätty yhdellä ostetulla ja yhdellä vuokratulla autolla.

WL #106 - TIO-178, Volvo B10BLE, Ikarus E94 - ex. HelB #9864
WL #107 - VIP-917, Volvo B10BLE, Ikarus E94 - ex. Andersson #7

Tarkemmat tiedot ovat näemmä jo tulleet tuonne: http://koti.mbnet.fi/kalusto/westend.htm
 
Wessun kalusto on saanut kaksi uutta vahvistusta 10 tehtaalta tulleen matalan Crossarin lisäksi. :) Näemmä varakalustoa on lisätty yhdellä ostetulla ja yhdellä vuokratulla autolla.

WL #106 - TIO-178, Volvo B10BLE, Ikarus E94 - ex. HelB #9864
WL #107 - VIP-917, Volvo B10BLE, Ikarus E94 - ex. Andersson #7

Tarkemmat tiedot ovat näemmä jo tulleet tuonne: http://koti.mbnet.fi/kalusto/westend.htm

Ja tänään tuli heti aamusta matkustettua tuolla 107:lla linjalla 530, taitaa muuten olla HSL-alueen ensimmäinen ja ainoa ikarus jossa on peltikuppi-istuimet, auton sisäväritys viittasi johonkin entiseen helbin -96 tai -97 ikarukseen mutta juuri nuo peltikupit hämäsivät.
 
Ja tänään tuli heti aamusta matkustettua tuolla 107:lla linjalla 530, taitaa muuten olla HSL-alueen ensimmäinen ja ainoa ikarus jossa on peltikuppi-istuimet, auton sisäväritys viittasi johonkin entiseen helbin -96 tai -97 ikarukseen mutta juuri nuo peltikupit hämäsivät.
Tuohon Anderssonilaiseen tutustuin viime keväänä Turussa ja oli varsin pehmeäntuntuisessa kunnossa.
Nuo tuon auton teräskuuppapenkit ovat peräisin luultavasti jostain Oy Liikenne Ab:n puretusta 80-luvun alun autosta (ostettu Paimelan romuttamolta?), nimittäin noissa oli alkuun Koiviston Auton kangasta.

Neljässä ensimmäisessä Metsälän Linjan Ikaruksessa oli teräskuuppapenkit, joten tämä Anderssonilainen ei ole pk-seudun ensimmäinen teräskuuppapenkki-Ikarus.
 
Pistin tuosta WL 107 merkille äsken, että autoa ei ole maalattu, vaan Andessonin väritys on vain teipattu piiloon
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös