- Liittynyt
- 5 Marraskuu 2007
- Viestit
- 270
Ei kerta- ja vuorokausilippuja subventoida. Nehän ovat aivan poskettoman hintaisia, ja ylittävät reippaasti liikenteen tuotantokustannukset.
Tuota liene voi ajatella monella tavalla. Katsoin lyhyesti vuoden 2017 lukuja ja jos nopea laskutoimitus meni oikein, kausilippujen myynnistä tuli 190 miljoonaa kokonaispotin ollessa noin 650 miljoonaa (eli n 30%). Jos tuohon lipputuloon lisää 281 miljoonaa kuntaosuuksia, päädytään noin 72% osuuteen kokonaispotista. Matkoista ainakin lähijunissa joku 64% tehtiin kausilipuilla, joten eikö silloin voida väittää, että kuntaosuuksia lirahti myös muille lipputyypeille?
Mutta toisaalta, jos kuntaosuuksia ei olisi, nousisi hsl-kuntalaisten kausilippujen lisäksi myös todennäköisesti kertalippujen hinta. Eli mielestäni ei ole väärä sanoa, että kertalipuillakin matkustaja hyötyy noista kuntaosuuksista, eli kunnat tukevat (subventoivat) myös satunnaisekin turistin matkailua. Voisi liene myös väittää, että koko järjestelmää ei olisi ilman kuntaosuuksia.