Hakunilan suunnan tuleviin muutoksiin (2007?) voi tutustua
täällä
Mutta aiheeseen: X-vuorojen lopettaminen 363,452 ja 453:lla on hyvä esimerkki siitä kuinka valittajat saavat kyllä tahtonsa läpi, mutta hiljaiset tyytyväiset eivät. Alusta asti kyydissä päivittäin ollut ei-niin-tarkkavaisia ihmisiä, jotka heidän mielestään olisi pitänyt päästää ulos kesken kaiken. Ja tällöin kyse ei enää ole pikavuorosta.
Tosin tilaaja liikennöintiehdoillaan ja liikennöitsijät voisivat myös osallistua talkoisiin: määränpääkyltteihin "Pikavuoro/Snabbtur" (eikä määränpäätä) ja muuten kyltti tuulilasiin, pakollinen kuulutus/huuto ennen viim.pysäkkiä, Mitron-kylttien X muistuttaa K tai H:ta jne...
Jos nyt en ihan väärin muista niin ensimmäiset pikavuorot tulivat linjalle 84, ajankohdaksi veikkaisin syksyä 1977. 84:llä ei ollut vielä käytössä X:ää vaan keltaiset pikavuoro-kyltit, joista tuulilasin kyltti oli valaistu, sammutettuna oltiin taas tavallinen 84. Linjasto laajeni nopeasti: 1978 linjakartassa on 84:n lisäksi 91V (poikkeus vahvistaa säännön!), 94X, 96X ja 97X. Myöhemmin länteen pohjoiseen ajettiin ainakin 39X, 42X, 63X, 70X, 75X.
Ennen pikavuoro-aikaa ja varmaan päällekkäinkin oli ruuhka-aikaan tietyillä linjoilla Ensimmäinen poistumispysäkki -kylttejä: itse muistan ainakin 64:lta "Oltermannintie". Milloinkohan noista mahdettiin luopua?