Oliskohan kenties niin, että todellisuudessa osa vuoroista ajaa Haaparannan puolelle vain tarvittaessa?
No näin minäkin luulen eli Torniosta jatkettaisiin Haaparannalle tyhjänä vain jos sieltä on (melkein) heti määrä aloittaa vuoro Suomeen (Kemiin/Ouluun). MH:n aikatauluhausta saan käsityksen, että 1.6. Salmela alkaa käyttää Haaparannalla linja-autoasemaa, kun nykyään Torniosta tullessa ajetaan sen vierestä Norra Esplanadenia ja takaisin päin Storgatania.
Ouluun Kemistä ja kauempaa saapuvista Salmelan vuoroista useimmat eivät ota matkustajia kyytiin Iistä eikä sen jälkeen ja vastaavasti Oulusta lähdettäessä jättävät matkustajia kyydistä vasta Iin jälkeen. Tämä johtunee siitä, että useimpina aikoina V.Alamäki Oy "omistaa oikeuden" kuljettaa matkustajia välillä Ii-Oulu-Ii. Tästä aiheutuu kuitenkin eräs kummallisuus. Salmelan ja Alamäen reitit ovat erit. Alamäen autoista vain Gold Linen kanssa yhteistä Helsinki-Rovaniemi-linjaa ajava menee Linnanmaan kautta. Salmelan kyydissä voisi matkustaa autoa vaihtamatta Iistä Linnanmaalle (yliopisto, teknologiakylä, kauppakeskus,...), jos Salmela saisi ottaa matkustajia Iistä! Nyt ei auttane muu kuin nousta Alamäen kyytiin ja mennä siinä vähintäänkin Haukiputaalle, jossa voi joinakin aikoina vaihtaa Koskilinjojen linjaan 22, tai Kelloon/.../Rajakylään ja vaihtaa Koskilinjojen linjaan 24 tai sitten Tuiraan Merikoskenkadulle, jossa on käytettävissä Koskilinjojen koko Keskusta-Linnanmaa-valikoima: linjat 4, 5, 6, 7, 19, 22, 24, joista kertyy parhaimmillaan toista kymmentä vuoroa tunnissa. Matka Iistä Linnanmaalle Alamäki-Koskilinjat-yhdistelmällä kestää helposti yli kaksi kertaa sen mitä Salmelalla kestäisi, JOS.... Kauan eläköön asiakaslähtöinen joukkoliikennesuunnittelu!
Liikennelupalainsäädäntö on ehkä liikennöitsijän edun mukainen, mutta miten siinä käy matkustajan edun?