Yöbussit ja niissä matkustaminen

Salmelan yövuoro 23.35-03.50 Oulu-Rovaniemi muuttuu 1.6 alkaen Oulu-Haaparanta vuoroksi. Lähtö Oulusta 23.35 ja saapumisaika Haaparantaan suomen aikaa 02.00. Eli Ruotsiin pääsee siis kesäkuun alusta alkaen keskellä yötäkin..

Minkäs takia Suomesta Haaparantaan kulkee paljon enemmän vuoroja kuin Haaparannasta Suomen? Tämä ihmellisyys oli Matkahuollon aikatauluissa. Eivätkö ihmiset tule takaisin Ruotsista?
 
Oliskohan kenties niin, että todellisuudessa osa vuoroista ajaa Haaparannan puolelle vain tarvittaessa?

No näin minäkin luulen eli Torniosta jatkettaisiin Haaparannalle tyhjänä vain jos sieltä on (melkein) heti määrä aloittaa vuoro Suomeen (Kemiin/Ouluun). MH:n aikatauluhausta saan käsityksen, että 1.6. Salmela alkaa käyttää Haaparannalla linja-autoasemaa, kun nykyään Torniosta tullessa ajetaan sen vierestä Norra Esplanadenia ja takaisin päin Storgatania.

Ouluun Kemistä ja kauempaa saapuvista Salmelan vuoroista useimmat eivät ota matkustajia kyytiin Iistä eikä sen jälkeen ja vastaavasti Oulusta lähdettäessä jättävät matkustajia kyydistä vasta Iin jälkeen. Tämä johtunee siitä, että useimpina aikoina V.Alamäki Oy "omistaa oikeuden" kuljettaa matkustajia välillä Ii-Oulu-Ii. Tästä aiheutuu kuitenkin eräs kummallisuus. Salmelan ja Alamäen reitit ovat erit. Alamäen autoista vain Gold Linen kanssa yhteistä Helsinki-Rovaniemi-linjaa ajava menee Linnanmaan kautta. Salmelan kyydissä voisi matkustaa autoa vaihtamatta Iistä Linnanmaalle (yliopisto, teknologiakylä, kauppakeskus,...), jos Salmela saisi ottaa matkustajia Iistä! Nyt ei auttane muu kuin nousta Alamäen kyytiin ja mennä siinä vähintäänkin Haukiputaalle, jossa voi joinakin aikoina vaihtaa Koskilinjojen linjaan 22, tai Kelloon/.../Rajakylään ja vaihtaa Koskilinjojen linjaan 24 tai sitten Tuiraan Merikoskenkadulle, jossa on käytettävissä Koskilinjojen koko Keskusta-Linnanmaa-valikoima: linjat 4, 5, 6, 7, 19, 22, 24, joista kertyy parhaimmillaan toista kymmentä vuoroa tunnissa. Matka Iistä Linnanmaalle Alamäki-Koskilinjat-yhdistelmällä kestää helposti yli kaksi kertaa sen mitä Salmelalla kestäisi, JOS.... Kauan eläköön asiakaslähtöinen joukkoliikennesuunnittelu!

Liikennelupalainsäädäntö on ehkä liikennöitsijän edun mukainen, mutta miten siinä käy matkustajan edun?
:mad:
 
Viimeksi muokattu:
Liikennelupalainsäädäntö on ehkä liikennöitsijän edun mukainen, mutta miten siinä käy matkustajan edun?
:mad:

Niinpä. Mukavaahan se on, että saa vuosikymmeniä ajaa samaa turvattua reittiä ilman pelkoa kilpailijoista. Valitettavasti nykyaikaan tuo käytäntö ei sovellu ja matkustajan etua se ei palvele. Linjalupajärjestelmä olisi ok, jos se tarkoittaisi vuorojen tarveharkintaa, jotta ei perusteta samalla hetkellä lähteviä vuoroja vaan laitetaan ne tasavälein, mutta nykyinen liikennöitsijöiden suojeleminen kilpailulta ja parhaan matkustajapalvelun estäminen liikennöitsijän hyväksi on käsittämätöntä. Osansa tälläkin varmasti bussialan alamäkeen, vaikka liikennöitsijät eivät sitä hevillä myönnä.
 
parhaan matkustajapalvelun estäminen

Useita vuosia sitten kulki Oulu-Kajaani-pikavuoro, joka oli Paltamossa joskus ehkä klo 11 jälkeen ja aikataulun mukaan se ei ottanut Paltamosta matkustajia. Syynä oli varmaan se, että samoihin aikoihin kulki vakiovuoro Puolanka-Paltamo-Kajaani. Pikavuoro kuitenkin poikkesi Kontiomäen asemalla, mutta vakio meni suoraan. Omien havaintojeni mukaan Paltamosta OTETTIIN Kontiomäelle meneviä matkustajia. Mielestäni sääntöjä pitäisi "soveltaa" vastaavalla tavalla myös välillä Ii-Oulu.

Muutama vuosi sitten havaitsin seuraavaa. Oulusta lähtee 8.00 pikavuoro Pudasjärven kautta Kuusamoon ja 7.55 Pudasjärven kautta Rovaniemelle (ja edelleen Karasjoelle tai Hettaan), joka ei jätä matkustajia Pudasjärvellä. Tämän jälkimmäisen kyydissä oli matkustaja, joka kuljettajan kiertäessä rahastamassa sanoo haluavansa Pudasjärvelle. Kuljettaja siihen, että tuossa toisessa bussissa pääsisi sinne. Matkustaja kuitenkin arvelee olevansa ennemmin perillä tällä, joka lähtee 5 min aikaisemmin. Kuljettaja ei halua ruveta riitelemään, vaan perii kyytimaksun.

Jos samoihin aikoihin lähtee useita busseja, niin mielestäni matkustajan pitäisi saada valita, minkä värisessä bussissa haluaa matkustaa.:smile:

Jos sääntöjä ja käytäntöjä ei muuteta matkustajien eduksi, niin matkustajien väheneminen jatkuu, kunnes kyydissä on vain ajokortittomia köyhiä eikä heitä ole monta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sääntöjä ja käytäntöjä ei muuteta matkustajien eduksi, niin matkustajien väheneminen jatkuu, kunnes kyydissä on vain ajokortittomia köyhiä eikä heitä ole monta.

Tämä on ihan totta. Mitä bussiyhtiöt luulevat saavansa tällä protektionismilla? Kenen etu on se, että bussifirmat tekevät vuosi vuodelta huonompaa tulosta, ajautuvat isojen konsernien jäseniksi ja vuorot vain vähenevät koko ajan? Pian ei ole niillä isoilla konserneilla enää liiketoimintaakaan, jos ei ole matkustajia. En tahdo, että joudutaan siihen tilanteeseen. Lentoliikenteessä on kilpailu toiminut hyvin Suomen sisällä. Hinnat ovat alentuneet ja matkustajamäärät lisääntyneet kilpailuilla reiteillä. Näin epäilemättä voisi käydä myös bussi- ja junapuolella, jos annettaisiin tilaa kekseliäille yrittäjille. Vanhat yrittäjät ovat jumittuneet menneeseen maailmaan, eivätkä osaa olla innovatiivisia ja ajan hengen mukaisia kuten alan ulkopuolelta tulevat yrittäjät.
 
kunnes kyydissä on vain ajokortittomia köyhiä eikä heitä ole monta.

Väärin, kyydissä on nykyisillä hinnoilla rikkaita. Näin opiskelijana bussilla pystyy just ja just matkustamaan, normaalihinnoilla tulis tolla pihalla seisovalla autolla ajaminen yksin yhtä kalliiks ja yksikin kaveri mukaan ja homma on jo huomattavasti halvempaa. Omalla autolla ajaminen antaa lisäksi joustavuutta aikatauluihin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Väärin, kyydissä on nykyisillä hinnoilla rikkaita. Näin opiskelijana bussilla pystyy just ja just matkustamaan, normaalihinnoilla tulis tolla pihalla seisovalla autolla ajaminen yksin yhtä kalliiks ja yksikin kaveri mukaan ja homma on jo huomattavasti halvempaa. Omalla autolla ajaminen antaa lisäksi joustavuutta aikatauluihin.

Kaukoliikenteessä usein näin. Sen sijaan paikallisliikenteessä kausiliput ovat edullisia, ei auto pärjää millään niille edullisille hinnoille ja ruuhkien ohi pääsemiselle. Kaukoliikenteen matkoja tehdään kuulemma noin yksi-kaksi kuukaudessa, joten paikallisliikenteen hintataso on paljon olennaisempaa. Tämän takia myös VR:n kaukoliikenteen vihreys ei auta, jos paikallisliikenne on rappiolla. Toisaalta, vaikka kaukoliikenne usein on bensan hintaista tai kalliimpaa, niin ajamisen vaivasta pääsee eroon ja voi rentoutua matkan ajan. Kaikki eivät rakasta ajamista. Matka-ajat julkisilla ovat myös välillä todella kilpailukykyisiä, kuten nopeiden junien ja lentokoneiden tapauksessa.
 
Kerrottakoon, että 02.06 alkaen Turku-Oulu yöpikan matka-aika pitenee tunnilla. Uusi lähtöaika Turusta 20.30 ja saapuminen Ouluun 08.05. Samalla lähtöpaikka Satamasta vaihtuu Linja-autoasemaksi.
 
Kerrottakoon, että 02.06 alkaen Turku-Oulu yöpikan matka-aika pitenee tunnilla. Uusi lähtöaika Turusta 20.30 ja saapuminen Ouluun 08.05. Samalla lähtöpaikka Satamasta vaihtuu Linja-autoasemaksi.

MH:n aikatauluhaku kertoo paluusuunnasta, että lähtö Oulusta aikaistuu ja on 2.6. alkaen 20.30 nykyisen 21.45 sijaan. Saapumisaika Turkuun ei muutu.
 
Väärin, kyydissä on nykyisillä hinnoilla rikkaita. Näin opiskelijana bussilla pystyy just ja just matkustamaan, normaalihinnoilla tulis tolla pihalla seisovalla autolla ajaminen yksin yhtä kalliiks ja yksikin kaveri mukaan ja homma on jo huomattavasti halvempaa. Omalla autolla ajaminen antaa lisäksi joustavuutta aikatauluihin.


Vielä, kun autoliitto uskalsi antaa auton lasketun käyttöhinnan kilometrille julkisesti, se oli 0,43 senttiä kilometri.
Eli jo 8 kilometrin kohdalla (3,44) linja-auton kertamaksu (3,10) ylittää henkilöauton kulut.
Puhumattakaan, mitä tuo auton kilometrihinta on nykyisillä polttoaineenkulutuksilla (tuo oli laskettu silloin kun vielä 95 maksoi vain 1,20). Toisaalta autoverotuksen muutos on saattanut tuoda hintaa laskevia vaikutteita, mutta kyllä henkilöauto on aina kallein kulkupeli. Ellet aja varastetulla autolla.
 
Puhumattakaan, mitä tuo auton kilometrihinta on nykyisillä polttoaineenkulutuksilla (tuo oli laskettu silloin kun vielä 95 maksoi vain 1,20). Toisaalta autoverotuksen muutos on saattanut tuoda hintaa laskevia vaikutteita, mutta kyllä henkilöauto on aina kallein kulkupeli. Ellet aja varastetulla autolla.


Veroilla ei oo laskennallista arvoa, jos auton joutuu omistamaan jokatapauksessa, mikä tilanne on monilla ihmisillä. Itsekin kyllä vältän ajamista viimeiseen asti, mutta monesti itse ajamalla säästää niin monta euroa että oma auto vie voiton.

MH:n aikatauluhaku kertoo paluusuunnasta, että lähtö Oulusta aikaistuu ja on 2.6. alkaen 20.30 nykyisen 21.45 sijaan. Saapumisaika Turkuun ei muutu.

Harmi, tulee kohtuu usein käytettyä tuota vuoroa, juurikin sen nopeuden takia. Mahtaakohan tulla jotain reittimuutoksia vai mistä toi ajoajan piteneminen johtuu, vuoro on kuitenkin pysynyt tietääkseni hyvin aikataulussa, vaikkakin kuskit tapaavat ajaa vuoroa talla pohjassa lähes kokoajan.
 
Mahtaakohan tulla jotain reittimuutoksia vai mistä toi ajoajan piteneminen johtuu, vuoro on kuitenkin pysynyt tietääkseni hyvin aikataulussa, vaikkakin kuskit tapaavat ajaa vuoroa talla pohjassa lähes kokoajan.

Mielestäni reitti ei näytä pahemmin muuttuvan. Suurimpia eroja taitaa olla se, että nykyisin kun Rantahovissa on nimellinen 5 minuutin pysähdys, niin uudessa aikataulussa tuota pysähdystä on kolme varttia. Uusi pysäkki on myös Kokkolan Abc. Uusi aikataulu tuossa; http://www.matkahuolto.info/lippu/fi/connection?departureId=63844
 
Takaisin
Ylös