Yöjunaliikenne Kemijärvelle säilynee

Lakkauttaminen ja säästäminen eivät ole synonyymejä, eihän rautatieliikenne suinkaan aina ole tappiollista. Päin vastoin. Nuo mainitsemasi ovat vuoroja, joista VR on itse tulosvastuussa.


Tarkoitin näillä esimerkeillä lähinnä sitä, että pitäisi karsia päällekkäisiä vuoroja. Jos jostain on pakko karsia. Siinä on mielestäni jotain järkeä, toisin kun siinä, että Z-junalle ei tehdä tunnin vuoroväliä. Mäntsälä on noin samaa luokkaa kuin Järvenpää, ja sinne menee parhaimmillaan 4 vuoroa tunnissa Helsingistä.
 
Aamun paperi-Hesarissa Z-junista säästäminen olikin muotoiltu niin, että ensi syksyn lisäykset (eli tunnin vuoroväli) ei ole vaarassa, mutta vuodeksi 2008 oli suunniteltu vielä enemmän lisävuoroja (näin omana arvauksena heittäisin, että ehkä se tarkoittaisi puolen tunnin vuoroväliä ruuhkiin).
 
Mäntsälä on noin samaa luokkaa kuin Järvenpää, ja sinne menee parhaimmillaan 4 vuoroa tunnissa Helsingistä.

Järvenpää on asukasluvultaan kaksi kertaa suurempi kuin Mäntsälä ja ihmiset asuvat lähempänä asemia kuin Mäntsälässä. Eiköhän suurempi junatarjonta ole täysin perusteltua.
 
No niin. Ensimmäinen Yöpikajuna 265 saapui aamulla agregaatin kera Kemijärvelle. Tämän päivän Seitsemän Uutisissa joku Ratahallintokeskuksen pomo väläytti mahdollisuuden Rovaniemi-Kemijärvi-välin sähköistämistä.
 
Miksi piti hankkia uusi aggregaattivaunu? Eikö neljästä vaunusta yhtään riittänyt Kemijärven junaan? Rataverkko sivulla kerrotaan että vaunuja on neljä joista yhtä käytetään Sibeliuksessa ja toista Vaasan Intercityssä. Jos on kaksi ylimääräistä vaunua niin miksi kumpaakaan ei voi laittaa Kemijärven junaan?
 
Miksi piti hankkia uusi aggregaattivaunu? Eikö neljästä vaunusta yhtään riittänyt Kemijärven junaan?

Taatusti useimpina päivinä riittäisi mutta ei aina, koska aggregaattivaunuja tarvitaan tilausjunissakin ja joskus niitä on huollettavakin. Toisaalta nykyisiin vanheneviin aggregaattivaunuihin turvautuminen olisi tarkoittanut, että sama polemiikki nähtäisiin taas muutaman vuoden kuluttua, kun nykyiset vaunut tulevat käyttöikänsä päähän.
 
"Ensimmäisenä päivänä silloin" Kemijärveltä/Rovaniemeltä saapuneessa junassa P274 oli keulilla Sr1 n:eek: 3049. Varmankin sitä ns. ykkös-mallia (max.nop. 140km/h).
Aamujunaa P273 en pongannut, se olisi pitänytkin, sillä siinä kaiketi ne uudet aggregaattivaunut mukana.
 
Viimeksi muokattu:
"Ensimmäisenä päivänä silloin" Kemijärveltä/Rovaniemeltä saapuneessa junassa P274 oli keulilla Sr1 n:eek: 3049. Varmankin sitä ns. ykkös-mallia (max.nop. 140km/h).

Ykkös-mallia? Täytenee korjata kaikki Sr1 ovat sn 140 kalustoa. 3111 menetti joskus yli vuosi sitten sn 160 telit ja oli siten viimeinen sn160 telein varustettu Sr1.
Eikö 3049 ole toisen hankintaerän veturi .
 
Takaisin
Ylös