- Liittynyt
- 12 Elokuu 2009
- Viestit
- 177
Toinen asia, mikä tähän liittyen ihmetyttää on se, ettei noita "kirjaimellisia" vuoroja merkitä millään tavoin pysäkkipäreisiin.
Atalassahan on pari tyhjää pysäkkiä Nikinväylällä, ne ovat siis Y28:n käytössä?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Toinen asia, mikä tähän liittyen ihmetyttää on se, ettei noita "kirjaimellisia" vuoroja merkitä millään tavoin pysäkkipäreisiin.
Atalassahan on pari tyhjää pysäkkiä Nikinväylällä, ne ovat siis Y28:n käytössä?
Ne juontavat kai tamperelaisesta teollisuusperinteestä, jossa päälinjaston vielä nukkuessa piti ajaa tehtaan varhaisaamuvuoroille räätälöityjä keräilylinjoja, ja pahimmillaan tieto y-linjasta oli saatavissa vain liikennelaitokselta "tiskin alta", bongaamalla sattumalta bussi tai ehkä säkällä työpaikan kahvihuoneen ilmoitustaululta. Osa vuoroista lienee palvellut myös TKL:n sisäisiä henkilöstökuljetustarpeita, nimittäin monet vuoroista alkoivat ja päättyivät Nekalan hallille.En ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt Tamperelaista Y-villitystä. Y-vuoroja jo monella linjalla jos mihinkin aikaan, eikä tietoa niistä löydy yleensä kuin aikataulukirjoista. Nyttemmin on myös ilmaantunut yhtä mystisiä K-vuoroja.
Y tarkoittaa sitä, että vuoro on jotenkin "ylimääräinen", eikä mikään varsinainen linja. Tosin tämä on vähän sotkeentunut nykyään, kun Y34 ajaa jämptisti tunnin välein, mutta esim. 39 vain ruuhkassa muutaman vuoron. Hiljaisen ajan erityislinjastoon Y sopii filosofialla "yölinja", mutta ehkä selkeämpää olisi HSL:n tapaan xxN.Myös Tampereella luulisi kuitenkin olevan numeroita yhtälailla ääretön määrä niinkuin muuallakin. Siten voitaisiin välttää osin turhien y-kirjainten käyttö, jos kyseessä on kuitenkin selvästi eri linja, annettakoon sille oma numero.
Minusta olisi kyllä informatiivista kertoa linjakilvessä, jos ajetaan poikkeavaa reittiä. Esimerkiksi linjan 7 Toivion kautta ajettavat vuorot olisi hyvä ilmoittaa 7T-linjatunnuksella. Samoin linjan 13 Haukiluomantien-Tuohikorventien vuorot, ei varmaankaan olisi liian vaikeaa "13H" myös linjakilvessä, kun se sama H on aikataulussakin? Tai 3U UKK-instituutille, 24X Insinöörinkadun kautta, 26P postikeskuksen kautta ja 26X Hatanpään kautta ja 32T Tampellan kautta? Pelkääköhän joukkoliikenneyksikkö, että ihmiset eivät uskalla kyytiin, jos numeron perässä on pelottavia kirjaimia? Jostain syystä esimerkiksi 71W houkuttelee Lempääläntien varresta ihan yhtä lailla kyytiläisiä kuin 71 ilman weetä.Kerrankin oppia voi hankkia pääkaupungista, kuinka kirjainten käyttö toteutetaan ja miten linjat pysäkeille ja aikatauihin selkeästi merkitään. Olisiko jopa liian loogista jos kahdella kaupunkiseudulla käytettäisiin samoja numerointi ja kirjainperiaatteita?
Olen kerrankin samaa mieltä Admiral Observerin kanssa. Tampereella ei ole syytä aloittaa "puhtaalta pöydältä" vaan jäsentää linjasto perustuen olemassaolevaan linjanumerointiin. Kuitenkin selkeyttäen: 70-sarjalla ajetaan nykyisin sekä Kangasalan, Lempäälän että Nokian suuntiin, mielestäni selkeää olisi numeroida joka suunnalle omat "kymmenet" eli jopa vaihtaa Keskustorilla linjanumeroa, vaikka vuoro olisi muuten heiluri.Numeroissa soisi siirryttävän seuraavaan:
Numerointiin tulisi samalla kytkeä myös kaukoliikenne yhtenäisyyden vuoksi.Koodi:1-20 Varattu raitioteille 20-99 Sisäinen liikenne 100-199 Teiskon suunta 200-299 Kangasalan suunta 300-399 Lempäälän suunta 400-499 Pirkkalan suunta 500-599 Nokian suunta 600-699 Ylöjärven suunta
Kirajaimet vastaavasti:
Muita kirjaimia kuten E, H, L, M, P, R ja T voisi käyttää kauko- ja seutuliikenteessä tarkentamaan reittiä.Koodi:A Peruslinjaa pidempi B Peruslinjaa lyhempi K, T Paikan n kautta N Yöliikenne S Päätepaikka muu kuin pääterminaali V Ruuhkalinja Y Ylimääräinen, erikoisliikenne Z Moottoritietä / nopeampaa reittiä
Aakkoset: raitiolinjat (tarvittaessa numerolla jatkettuna, esim. B1 ja B2 Vuoreksen lenkkilinjalle, vrt. HSL 3B ja 3T)
1-39: Tampereen kaupunkiliikenteen bussilinjat
40-49: Kangasalle
50-59: Lempäälääm
60-69: Pirkkalaan
70-71: Nokialle
80-89: Ylöjärvelle
90-99: Sorilan suuntaan (Teiskoon, Ruutanaan ym.)
Numeroissa soisi siirryttävän seuraavaan:
Koodi:1-20 Varattu raitioteille 20-99 Sisäinen liikenne 100-199 Teiskon suunta 200-299 Kangasalan suunta 300-399 Lempäälän suunta 400-499 Pirkkalan suunta 500-599 Nokian suunta 600-699 Ylöjärven suunta
Jatko voisi mennä että:
700-799 Tampereen ulkopuolella ajettava liikenne, esim. Kangasala-Valkeakoski
800-899 Tampereen läpi ajettava liikenne, esim. Kangasala-Nokia
900-999 Tilapäinen liikenne (asuntomessut, festarit, urheilutapahtumat), muihin numeroihin sopimaton liikenne.