Y-kirjaimen sekava käyttö

Y-vuorot voisivat pienellä venytyksellä olla niitä vuoroja, joita tehdään kestoasiakkaiden palvelun vuoksi. Ei harva ja epäsäännöllinen kulku eikä myöskään epäselvät reitit haittaa, kun matkaaja kulkee reittiä koko viikon samaan aikaan. Näitä pitää olla ja niitä tulee jokaiseen numeroituun joukkoliikennejärjestelmään sen kypsyessä.

Selkeällä järjestelmällä on omat etunsa, jotka ovat eri tasolla näiden ns. Y-vuorojen kanssa: satunnaisten ja uusien käyttäjien palvelu, jonka ei tarvitse olla suorin mahdollinen vaan selkeä. Selkeydellä on hintansa: linjojen pieni määrä. Kymmenen on hyvä lukumäärä, ehkä siellä suurella puolella. Mielummin vaikka neljä, joka mahtuu lähes jokaisen ihmisen työmuistiin pohdittavaksi kerralla.

Kun neljä runkolinjaa on valittu, kaikki muut linjat voivat olla vaikka Y-vuoroja. Tai kuitenkin välimuotoja, eiväthän ääripäät tuo autuutta.
 
En ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt Tamperelaista Y-villitystä. Y-vuoroja jo monella linjalla jos mihinkin aikaan, eikä tietoa niistä löydy yleensä kuin aikataulukirjoista. Nyttemmin on myös ilmaantunut yhtä mystisiä K-vuoroja.
Ne juontavat kai tamperelaisesta teollisuusperinteestä, jossa päälinjaston vielä nukkuessa piti ajaa tehtaan varhaisaamuvuoroille räätälöityjä keräilylinjoja, ja pahimmillaan tieto y-linjasta oli saatavissa vain liikennelaitokselta "tiskin alta", bongaamalla sattumalta bussi tai ehkä säkällä työpaikan kahvihuoneen ilmoitustaululta. Osa vuoroista lienee palvellut myös TKL:n sisäisiä henkilöstökuljetustarpeita, nimittäin monet vuoroista alkoivat ja päättyivät Nekalan hallille.

Myös Tampereella luulisi kuitenkin olevan numeroita yhtälailla ääretön määrä niinkuin muuallakin. Siten voitaisiin välttää osin turhien y-kirjainten käyttö, jos kyseessä on kuitenkin selvästi eri linja, annettakoon sille oma numero.
Y tarkoittaa sitä, että vuoro on jotenkin "ylimääräinen", eikä mikään varsinainen linja. Tosin tämä on vähän sotkeentunut nykyään, kun Y34 ajaa jämptisti tunnin välein, mutta esim. 39 vain ruuhkassa muutaman vuoron. Hiljaisen ajan erityislinjastoon Y sopii filosofialla "yölinja", mutta ehkä selkeämpää olisi HSL:n tapaan xxN.

Kerrankin oppia voi hankkia pääkaupungista, kuinka kirjainten käyttö toteutetaan ja miten linjat pysäkeille ja aikatauihin selkeästi merkitään. Olisiko jopa liian loogista jos kahdella kaupunkiseudulla käytettäisiin samoja numerointi ja kirjainperiaatteita?
Minusta olisi kyllä informatiivista kertoa linjakilvessä, jos ajetaan poikkeavaa reittiä. Esimerkiksi linjan 7 Toivion kautta ajettavat vuorot olisi hyvä ilmoittaa 7T-linjatunnuksella. Samoin linjan 13 Haukiluomantien-Tuohikorventien vuorot, ei varmaankaan olisi liian vaikeaa "13H" myös linjakilvessä, kun se sama H on aikataulussakin? Tai 3U UKK-instituutille, 24X Insinöörinkadun kautta, 26P postikeskuksen kautta ja 26X Hatanpään kautta ja 32T Tampellan kautta? Pelkääköhän joukkoliikenneyksikkö, että ihmiset eivät uskalla kyytiin, jos numeron perässä on pelottavia kirjaimia? Jostain syystä esimerkiksi 71W houkuttelee Lempääläntien varresta ihan yhtä lailla kyytiläisiä kuin 71 ilman weetä.

Tulevaisuudessa saattaisi olla jopa tarvetta niinkin espoolaiselle ratkaisulle kuin "7MT" eli Mettistön th:n ja Toivion kautta ajettava seiska. :)

Numeroissa soisi siirryttävän seuraavaan:
Koodi:
   1-20 Varattu raitioteille
  20-99 Sisäinen liikenne
100-199 Teiskon suunta
200-299 Kangasalan suunta
300-399 Lempäälän suunta
400-499 Pirkkalan suunta
500-599 Nokian suunta
600-699 Ylöjärven suunta
Numerointiin tulisi samalla kytkeä myös kaukoliikenne yhtenäisyyden vuoksi.

Kirajaimet vastaavasti:
Koodi:
A     Peruslinjaa pidempi
B     Peruslinjaa lyhempi
K, T  Paikan n kautta
N     Yöliikenne
S     Päätepaikka muu kuin pääterminaali
V     Ruuhkalinja
Y     Ylimääräinen, erikoisliikenne
Z     Moottoritietä / nopeampaa reittiä
Muita kirjaimia kuten E, H, L, M, P, R ja T voisi käyttää kauko- ja seutuliikenteessä tarkentamaan reittiä.
Olen kerrankin samaa mieltä Admiral Observerin kanssa. Tampereella ei ole syytä aloittaa "puhtaalta pöydältä" vaan jäsentää linjasto perustuen olemassaolevaan linjanumerointiin. Kuitenkin selkeyttäen: 70-sarjalla ajetaan nykyisin sekä Kangasalan, Lempäälän että Nokian suuntiin, mielestäni selkeää olisi numeroida joka suunnalle omat "kymmenet" eli jopa vaihtaa Keskustorilla linjanumeroa, vaikka vuoro olisi muuten heiluri.

Kaupunkiseudun ulkopuolelle ulottuvilla vuoroilla kolminumeroinen numerointi tulee kyseeseen, mutta silloinkin se pitää johtaa sisäisestä numeroinnista. Jos Metsäkylään ajetaan linjaa 80, pitää Kyröskoskelle ajaa esim. linjaa 800, Ikaalisiin 801, Kankoompäähä via Ikalis linjaa 809 (ja samaiseen Kankaanpäähän via Siuro linjaa 799, kun Linnavuoreen ajetaan linjaa 79) ja niin edelleen. Täysin numeroimattomia vuoroja en kannata, sillä runko-osuudella muun liikenteen kanssa olisi hyvä tietää edes se pääliikenneväylä, mitä bussi käyttää. Jos Kangasalle ajetaan tulevaisuudessa 40-alkuisia linjoja, pitäisi myös Luopparin nykyään ajamille viidakkolinjoille osoittaa 4xx-linjanumerot.

Oma ehdotukseni linjatunnuksiksi:

Koodi:
Aakkoset: raitiolinjat (tarvittaessa numerolla jatkettuna, esim. B1 ja B2 Vuoreksen lenkkilinjalle, vrt. HSL 3B ja 3T)
1-39: Tampereen kaupunkiliikenteen bussilinjat
40-49: Kangasalle
50-59: Lempäälääm
60-69: Pirkkalaan
70-71: Nokialle
80-89: Ylöjärvelle
90-99: Sorilan suuntaan (Teiskoon, Ruutanaan ym.)
 
Numeroissa soisi siirryttävän seuraavaan:
Koodi:
   1-20 Varattu raitioteille
  20-99 Sisäinen liikenne
100-199 Teiskon suunta
200-299 Kangasalan suunta
300-399 Lempäälän suunta
400-499 Pirkkalan suunta
500-599 Nokian suunta
600-699 Ylöjärven suunta

Jatko voisi mennä että:
700-799 Tampereen ulkopuolella ajettava liikenne, esim. Kangasala-Valkeakoski
800-899 Tampereen läpi ajettava liikenne, esim. Kangasala-Nokia
900-999 Tilapäinen liikenne (asuntomessut, festarit, urheilutapahtumat), muihin numeroihin sopimaton liikenne.

Numerointiin siirtyminen pitäisi tehdä kertarysäyksellä. Ei se €uroon siirtyminenkään hidastetusti, joka kunnan itsenäisesti päättämällä aikataululla, olisi onnistunut. Kesäaikataulujen ajan vanha linjanumero tuulilasilla, aikataulukirjaan ja pysäkeille infoa, ja siinä se. Kukaan ei muistele vanhoja parin vuoden päästä.

Paitsi: Viiden viiskymppistä ajamani vuoden aikana on yksi asiakas kysellyt, että missäpäin Keskustoria on 49:n pysäkki, kun pitäis päästä Siivikkalaan. Vastasin, että tuu tällä, numerot on just äskettäin muuttunu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jatko voisi mennä että:
700-799 Tampereen ulkopuolella ajettava liikenne, esim. Kangasala-Valkeakoski
800-899 Tampereen läpi ajettava liikenne, esim. Kangasala-Nokia
900-999 Tilapäinen liikenne (asuntomessut, festarit, urheilutapahtumat), muihin numeroihin sopimaton liikenne.

Tampereen seudulla pärjätään varsin hyvin 0-99 numeroilla, turha niitä satasia on mukaan sotkea. Jos nyt joku yksittäinen Vlk-Kangasala -linja ei ihan täydellisen looginen ratkaisu olisi numeroinniltaan, niin so what.
 
Takaisin
Ylös