En minäkäänMinä taas en kaipaa yhtään aikaa ennen kehärataa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
En minäkäänMinä taas en kaipaa yhtään aikaa ennen kehärataa.
Minä taas en kaipaa yhtään aikaa ennen kehärataa. 615:ssä matkustaminen oli välillä kuin sillipurkissa (eikä aina siksi, että matkustajia olisi paljon, vaan käytävät ja penkit oli tukittu matkalaukuilla), matka-aikaa oli tosi vaikea ennustaa ja vuoroväli oli harvempi kuin junalla. Noiden välttämiseksi kävelen lentokentällä ilomielin muutaman sata metriä sisätiloissa. Jopa Mäkelänkadun varresta mennessä vaihdan ennemmin Käpylässä junaan kuin odotan 615:ttä.
Minä taas en kaipaa yhtään aikaa ennen kehärataa. 615:ssä matkustaminen oli välillä kuin sillipurkissa (eikä aina siksi, että matkustajia olisi paljon, vaan käytävät ja penkit oli tukittu matkalaukuilla), matka-aikaa oli tosi vaikea ennustaa ja vuoroväli oli harvempi kuin junalla. Noiden välttämiseksi kävelen lentokentällä ilomielin muutaman sata metriä sisätiloissa. Jopa Mäkelänkadun varresta mennessä vaihdan ennemmin Käpylässä junaan kuin odotan 615:ttä.
Minulle ero on niin suuri, että se on lisännyt selvästi lentomatkustamistani. Ennen lentokentälle meno oli minusta vaivalloista, enää ei ole. Se yhdistettynä halpoihin lentolippuihin on tehnyt helpoksi käydä viikonloppuisin jossakin päin Eurooppaa.
Kuitenkin esim. 617 linjan saisi paljon kannattavemmaksi jos se käännettäisiin Espooseen.
Kuinka paljon olet käyttänyt nykyistä linjaa 617? Voin kertoa, että tänäkin aamuna Hakaniemen-Sörnäisten-Vallilan-Käpylän varresta kulki telibussillisen verran väkeä Tammiston-Vantaanportin-Lentoaseman työpaikka-alueille. Väittäisin, että 617:n kannattavuus (kustannus per nousija) on jo varsin kiitettävällä tasolla, sillä linjallahan käytetään samaa kalustoa, joka kulkee 614/615:llä varsinaiseen ruuhkasuuntaan.
Jorvista pääsee Vantaalle linjalla 565, josta Pakkalaan 572 tai 574. Vaihdon voi vielä tehdä samalla pysäkkikatoksella.
Matka-aika on tosin se 70 minuuttia, mutta poikittainen bussiliikenne pitkillä välimatkoilla onkin hidasta.
Joo, poikittaisessa liikenteessä on varsin erikoiset suunnitteluperiaatteet. Kehä III:lla Vantaankosken ja Espoon keskuksen välillä menee välillä yksi bussilinja ruuhka-aikaan 40 min välein, välillä ei ainuttakaan bussilinjaa ja yhdessä kohtaa säteittäinen bussilinja käyttää hetken Kehä III:a.
Ehkä pitää paikkansa, että lentoasemalle ei välttämättä kannata ajattaa linjaa Espoosta, mutta yhteydet Espoosta Vantaalle ovat silti erittäin huonoja. Jos kehää ja sen vierustaa ajaminen ei nosta matkustajamääriä niin mikäs pakko sieltä on sitten ajaa? Voihan ne linjat vetää muualtakin.
Ehkä pitää paikkansa, että lentoasemalle ei välttämättä kannata ajattaa linjaa Espoosta, mutta yhteydet Espoosta Vantaalle ovat silti erittäin huonoja. Jos kehää ja sen vierustaa ajaminen ei nosta matkustajamääriä niin mikäs pakko sieltä on sitten ajaa? Voihan ne linjat vetää muualtakin.
Ainakin hieman useampia vuosia sitten linjalla 540 oli myös ongelmia aikataulussa pysymisen kanssa. Linja kun oli riippuvainen Turun suunnasta tulevien pikavuorobussien aikataulussaan pysymisestä.Ei kai Pohjolan Liikenne sitä olisi lakkauttanut, jos matkustajia olisi riittänyt. Se "lentokenttäliikenteen järjestäminen muulla tavoin" tarkoitti että PL karsi rankasti koko liikennettään Turusta lentokentälle. Nykyään heillä on muutaman kerran päivässä suora vuoro Turusta lentokentälle ja yöaikaan Helsinkiin tulevat vuorot kiertävät lentokentän kautta kuten ennenkin. Tarjonta vähentyi murto-osaan aiemmasta, jolloin 540 tarjosi yhteyden lentokentälle lähes jokaiselta PL:n Turun vuorolta.
Onkohan Vainion kanssa yritetty kuinka paljon tehdä U-sopimusta Turvesolmu-Lentoasema? Periaatteessa voisi olla toimiva myös tuolla välillä (jos sitä ylipäätään tarvitaan) ja nuo Vainion autot käy heittämässä ympäri Nihtisillassa.