R.Silfverberg sanoi:
? Onko siihen sisällytetty itse metroradan ja asemien tai muun metrolle specifiikin infran pääomakuluja vai mitä? Jos se tarkoittaa metroinfrasta aiheutuvia pääomakustannuksia, niin se pitää jätää vertailusta pois, muuten metron kustannuksista tulee "tårta på tårta".
Edellämainitun:
Metro: kilometri 0,40 e, tunti 28,27 e, vaunupäivä (kalusto), 223,05 e/pv = kaluston kuoletus sekä vaunupäivä (kiinteä kulu), 153,06 e/pv = varikko ja hallinto, yhteensä vuodessa 17,38 Me
lisäksi metrolla on HKL:n kustannusselvityksen mukaan seuraavat kulut:
2004.
Ratapalvelut 9,46 Me (radan ylläpito)
Kiinteistöpalvelut 12,78 Me (pääosin metroasemien kulut)
Avustavat joukkoliikennepalvelut 2,37 Me.
Selvityksessä ei ilmene, miten suuri osa kustannuksista on lainojen kuoletuksia tms. Kuitenkaan ilmeisesti tässä ei ole metron koko pääoma-arvoa.
Liikennöintikustannusten kannalta erityisesti kiinteistöpalvelut on metron ongelmallinen kuluerä ja se on peräti 73,5% metron liikennöintikorvauksista (12,78 Me / 17,38 Me) .
Bussiliikenne ja maanpäällinen raitioliikenne ei edellytä samantasoista sisätilojen ylläpitoa kuin metroliikenne. Maanalaisten asemien (kuten Kamppit tai metroasematyyppinen raitiotieasema) kulut ovat toki samaa luokkaa kuin metrolla, mutta niitä tarvitaan vain poikkeustapauksissa.
Liikennöinnin, kiinteistöhuollon ja infran kustannukset on toki erotettava, mutta kyllä myös kiinteistöhuollon ja infran kustannukset tulee huomioida vertailussa. Ne pitäisi huomioida myös busseille.