Ylikuormittuuko Raide-Jokeri

Ylikuormittuuko Raide-Jokeri

  • Ei ylikuormitu, matkustajamäärät ylittävät odotukset, bussilinja jatkuu 7,5min vv jälkeenkin

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    25
  • Äänestys suljettu. .
Raide-jokerin Itäkeskuksen päättäri on niin naurettavalla paikalla useamman suojatien päässä busseista ja metroista, että jos rinnalle jätetään bussi, niin uskoisin sen todennäköisemmin kuormittuvan kuin ratikan.
 
Raidejokeri korvaa olemassaolevan bussilinjan ja – Perkkaata ja Laajalahtea lukuunottamatta – kulkee lähes täsmälleen samaa reittiä kuin bussi. Matka-ajatkin pysyvät lähes samoina. Crossrail loi kokonaan uuden nopean yhteyden Lontoon "keskusta-alueen" puolelta toiselle ja lyhensi matka-aikoja merkittävästi sekä siellä että kaakossa. Nämä projektit eivät ole ihan vertailukelpoisia...

Ymmärrän kyllä. Kunhan mietin mitä ajateltiin ennen alkua ja mitä sitten tapahtui.
 
Raide-jokerin Itäkeskuksen päättäri on niin naurettavalla paikalla useamman suojatien päässä busseista ja metroista, että jos rinnalle jätetään bussi, niin uskoisin sen todennäköisemmin kuormittuvan kuin ratikan.
Paikka ei ole optimaalinen, mutta kävelymatka jää kuitenkin kohtuulliseksi sateellakin. Monissa muissa paikoissa on pidempiä kävelymatkoja raideliikenteen välillä, esimerkiksi Päärautatieasemalta Lasipalatsille.
 
En löytänyt täydellistä vaihtoehtoa itselleni, joten valitsin sopivimman: Ei ylikuormitu, bussilinja loppuu suunnitellusti. Täydennän tähän vielä, että ratikka kyllä varmasti kerää matkustajia enemmän kuin bussi, siitä on Helsingissä jo mielenkiintoisia ennakkotapauksia. Kun ysiratikka aloitti korvaten bussin 17, ratikka keräsi huomattavasti enemmän matkustajia kuin bussi, vaikka se päättyi etelässä Kolmikulmaan (bussi oli kulkenut Merikadulle asti) ja vaikka ratikka oli hitaampi. Mun eka ajatukseni oli silloin, että ne lisämatkustajat on siirtyneet muilta ratikkalinjoilta, mutta näin ei kuitenkaan ollut, muilla linjoilla ei tapahtunut sen kummempia muutoksia matkustajamäärissä. Yksi ero tuossa on nykypäivään, linjalla 17 ei ollut avorahastusta kun taas 550/15 ovat molemmat "ilmaisia" linjoja.

En ole myöskään varma siitä, millaisia tuoreimmat linjan 15 matkustajamääräennusteet ovat, vai onko sellaisia edes olemassa. Ennusteet on tehty joskus kauan ennen koronaa ja etätöitä, halvempien lippujen ja erilaisten tottumusten aikaan ja ne on muistaakseni vielä sijoitettu jonnekin suht kauas tulevaisuuteen tilanteeseen, jossa asukkaita ja työpaikkoja on linjan varrella enemmän kuin nyt. Oletettiin myös, että ratikka jatkuu Itäkeskukseen, nythän se jää siitä henkisesti suhteellisen kauas.

Siihen nähden voi mennä aikaa, että ne vanhat ennusteet ylittyvät ja eiköhän 10 minuutin vuorovälillä pärjätä ihan hyvin jonkin aikaa, sittenkin kun bussi on lopettanut. Mutta kyllä linja 15 tulee porukkaa keräämään, siitä en kanna murhetta.
 
Pikkuhiljaa alkaa näyttää siltä, ettei pikaratikka 15 päivä (ja ilta) vuorot sisällä pääosin istumapaikkoja ollenkaan. (Havainnot ratikan ulkopuolelta).

En siltikään usko, että pr15 ylikuormittuisi, mutta kysymys on ehkä riittääkö 10 min vuoroväli? Tätä olen nyt miettinyt muutaman päivän, kun katsellut että porukkaa riittää vaikka 550 vielä kulkee rinnalla.

12 min vuorovälin tihennys 10 min ei kyllä hirveästi kapasiteettiä lisää, joskin vähän.

Kantakaupungin tyyliseen penkin valinta mahdollisuuteen on ainakin pitkä matka
 
Pikkuhiljaa alkaa näyttää siltä, ettei pikaratikka 15 päivä (ja ilta) vuorot sisällä pääosin istumapaikkoja ollenkaan. (Havainnot ratikan ulkopuolelta).

En siltikään usko, että pr15 ylikuormittuisi, mutta kysymys on ehkä riittääkö 10 min vuoroväli? Tätä olen nyt miettinyt muutaman päivän, kun katsellut että porukkaa riittää vaikka 550 vielä kulkee rinnalla.
Tuskin riittää. Matkustin eilen kolmeen otteeseen linjalla 550 ja sillä kulki edelleen yllättävän paljon matkustajia (ei kuitenkaan seisojia enää). Kun ne siirtyvät pikaraitiolinjalle 15, ruuhka-aikaan tulee todella täyttä.
 
Takaisin
Ylös